Marian a mai avut de-a face cu liniile aeriene din postura de avocat, dar doar în cazuri mai complicate, când era vorba de oameni de afaceri care au ratat întâlniri sau care au stat 1-2 zile în plus pe aeroport. Dar abia o experiență personală l-a făcut să lanseze un site și o pagină de Facebook care să ofere o experiență interactivă pentru cei care au de recuperat sume mici de la liniile aeriene.

Experiența pasagerilor s-a schimbat. Din ce în ce mai multă lume merge cu avionul, chiar și pe distanțe mici. “Estimările mele sunt că în jur de 40% din pasagerii care au dreptul acesta își revendică drepturile. Înainte să apară site-urile specializate procentul era sub 5%”, spune Marian Mihail. El crede că site-urile au ajutat oamenii să conștientizeze drepturile, iar apoi îi încurajează să meargă până la capăt, pentru că procesul nu este atât de complicat dacă nu-l faci singur. “Dezamăgirea foarte mare este că, deși legea îi obligă pe transportatori ca după două ore de întârziere, să informeze pasagerul cu privire la drepturile sale, aceștia nu o fac”, spune Marian.

Cum arată procesul de recuperare a banilor

Când vorbim de recuperarea banilor, nu înseamnă că o firmă aeriană îți dă toți banii înapoi, ci doar o compensație pentru întârziere care este de maximum 600 de euro. Procesul pe intarziere.ro e destul de simplu.

Pasagerul ne contactează imediat ce a aterizat, de multe ori. Zborul lui e verificat, pentru a vedea dacă biletul e valabil și este un caz care cade sub incidența Regulamentului European (zborul să aibă ca punct de plecare un aeroport din UE sau compania să fie una comunitară), iar a doua oară verificăm sursa întârzierii

“Pasagerul ne contactează imediat ce a aterizat, de multe ori. Zborul lui e verificat, pentru a vedea dacă biletul e valabil și este un caz care cade sub incidența Regulamentului European (zborul să aibă ca punct de plecare un aeroport din UE sau compania să fie una comunitară), iar a doua oară verificăm sursa întârzierii. Verificăm rapoartele meteo emise de autorități, planurile de zbor, fișa avionului utilizat și, în cazuri extreme, înregistrările audio de la turnul de control”, spune Marian Mihail. Toate acestea pot fi folosite ca probe în cazul unui proces civil.

După acest moment, dacă intarziere.ro merge mai departe, pasagerul trimite un document de identitate și o rezervare și semnează un contract cu intarziere.ro. “Notificăm compania și îi cerem să plătească. Dacă sunt de acord, încasăm banii, iar a doua zi trimitem pasagerului compensația prin bancă și factură pentru onorariu. În cazurile fericite putem rezolva totul în mai puțin de o lună”, explică Marian Mihail.

Marian spune că sunt cazuri în care firma aeriană refuză, dar acceptă apoi și plătește. Dacă un client dorește să meargă mai departe, se poate deschide un proces în instanță. “Dezavantajul e durata procesului, însă avantajul e că, la final, va primi și dobânzi și cheltuieli de judecată”, mai explică fondatorul intarziere.ro.

De multe ori se invocă problemele tehnice ale avionului, dar am avut un caz în care microbuzul care a adus echipajul la aeroport a făcut pană

Motivele pentru care o companie aeriană refuză să plătească o compensație sunt diverse, dar, de multe ori unele firme preferă să anuleze zborurile decât să plătească pe viitor compensațiile, cum e cazul unor linii low-cost. “De multe ori se invocă problemele tehnice ale avionului , dar am avut un caz în care microbuzul care a adus echipajul la aeroport a făcut pană”, își amintește Marian Mihail.

Performanțele și planurile intarziere.ro

Platforma a fost lansată în noiembrie 2016, deci este abia în perioada de creștere și descoperire pe piață. Potrivit lui Marian Mihail, media de vizitatori e mică momentan, în jur de câteva zeci pe zi, iar aceștia ajung să interacționeze cu el într-un fel sau altul, pentru că intră pentru a se informa sau au o problemă clară. “Din pasagerii care ne contactează într-o lună, aproximativ 100, 60% au cazuri eligibile”, explică avocatul care a fondat platforma.

Potrivit lui Marian, rata de refuz în cazul companiilor, dacă nu ajung până la un proces în instanță, este de aproximativ 10%, pentru că-și aleg cazurile cu atenție, pentru a fi eligibile. “Problemele cu fluxul de pasageri pot apărea dacă rata de refuz crește și clienții noștri vor să meargă mai departe în instanță. Dar acolo nu se compară nici timpul, nivelul de atenție solicitat și compensația”, spune Marian Mihail.

Aeroporturile din București și Iași au avut în 2016 printre cele mai mari creșteri de pasageri din Europa, iar piața zborurilor interne e pe cale să explodeze în 2017, deci suntem încrezători

Până acum 50 de clienți și-au încasat banii și încă aproximativ 30 au cereri aprobate și așteaptă suma. În plus, pentru că lucrurile se mișcă bine și nu au cereri atât de multe, timpul de răspuns pe intarziere.ro e destul de mic momentan. Modelul de monetizare e simplu - intarziere.ro ia un procent de 25% din suma încasată de un pasager de la o companie aeriană. Dacă cineva nu e compensat sau renunță la demers plătește doar 1% din suma solicitată, deci maximum 6 euro.

Pe viitor, intarziere.ro vrea să se concentreze tot pe piața locală, care e în continuă creștere. “Aeroporturile din București și Iași au avut în 2016 printre cele mai mari creșteri de pasageri din Europa, iar piața zborurilor interne e pe cale să explodeze în 2017, deci suntem încrezători”, explică Mihail.

Marian Mihail

Companiile cele mai reticente

Există pe piață și companii reticente să dea despăgubiri. Dar lucrurile se schimbă dreptat. “Cele mai profesioniste sunt Tarom și Ryanair, iar imediat aproape ar fi Wizz Air. De partea cealaltăsunt companiile din Golf (Qatar, Emirates, Etihad) care pur și simplu nu au respect pentru legislația europeană și drepturile pasagerilor. În acest club select, din păcate, se află și Blue Air, care refuză de multe ori să-și despăgubească pasagerii”, explică Marian Mihail.

Cele mai profesioniste sunt Tarom și Ryanair, iar imediat aproape ar fi Wizz Air. De partea cealaltă sunt companiile din Golf (Qatar, Emirates, Etihad), care pur și simplu nu au respect pentru legislația europeană și drepturile pasagerilor

Un alt amănunt interesant e că, de multe ori, când o companie străină primește documentația, contactează pasagerul pentru a-i spune că oricum era dreptul său și nu trebuia să apeleze la un avocat. “Dacă era dreptul meu, de ce nu mi-ați dat banii înainte să-i cer, eventual chiar în avion?”, spune Marian Mihail.

Procesul în instanță, de obicei, spune Marian Mihail durează cam un an jumătate. “Diferența e mare între procesele cu firme locale sau care au reprezentanță aici și cele precum Emirates sau Fly Dubai, unde actele de procedură durează mult, iar executarea silită nu se poate face decât prin poprirea agențiilor românești care vând bilete pentru în țară”, spune Mihail.