Pune clauzele pe hârtie
În afaceri, chiar și cel mai simplu contract este de preferat decât lipsa totală a unei înțelegeri scrise. Dacă părțile rămân la nivelul de discuții față în față, telefoane sau chiar simple mesaje este posibil ca informațiile să fie înțelese greșit și, cel mai important, nu au forță obligatorie între părți.
Cu toții dorim să putem avea încredere în partenerii de business, dar afacerile sunt afaceri. Așa că cel mai bine este să puneți toată înțelegerea pe hârtie, prin apelarea la un avocat specializat în drept comercial. Dacă te afli abia la început și nu dispui de suficiente resurse financiare pentru a angaja un profesionist care să-ți redacteze un contract, poți căuta un model apelând la internet sau poate un alt coleg antreprenor cu o activitate similară.
În aceste cazuri însă va trebui să citești dinainte draftul de contract cu atenție pentru a te asigura că ți se potrivește pentru profilul business-ului, nu conține clauze dezavantajoase și că este conform legislației la zi, întrucât legile se modifică foarte des.
Ia inițiativă
Redactează și propune un model propriu de contract partenerului tău de afaceri și joacă astfel pe terenul tău, în loc să aștepți modelul lui de contract. Avantajul este că prevederile contractuale vor fi în favoarea ta pe cât de mult posibil, nu în favoarea celeilalte părți, și nu vor exista clauze „tricky” care ar putea să scape la o primă vedere. Astfel de contracte standard proprii pot fi adaptate cu ușurință spre a fi utilizate în mod frecvent cu diferiți parteneri de afaceri. Va trebui doar doar să marchezi în highlight informațiile care trebuie schimbate de fiecare dată, precum numărul contractului, data semnării, datele celorlalte părți, prețul, durata.
În cazul în care nu ai un model de contract pregătit sau partea cealaltă insistă să folosească propriile drafturi, citește întotdeauna cu atenție înainte de a semna și nu ezita să propui modificările pe care le consideri necesare.