Andreea Voinea (Director HR BCR), Delia Rotaru (VP People & Organisation eMAG), Alice Donea (psihoterapeut clinica Oana Nicolau) și Raluca Dumitra (Marketing Manager eJobs Romania) au dezbătut despre schimbările aduse de pandemie pe piața muncii.

De asemenea, invitații au discutat despre cum se va lucra hibrid în viitor, dar și despre adiția de noi skill-uri pe piața muncii, pentru că mulți angajați au fost nevoiți să-și schimbe activitatea chiar în cadrul unei companii.

BCR - din septembrie - muncă hibridă inclusiv în rețea

Andreea Voinea, Director de Resurse Umane la BCR a discutat despre modul în care se va schimba munca la BCR, care mare parte s-a făcut remote în timpul pandemiei.

„Din martie anul trecut la BCR lucrăm în mare proporție în teleworking. Putem să funcționăm la fel de bine și în remote work ca și la birou. Am desenat un program pe care-l numim „Smart Work la BCR” prin care o să incorporăm elemente de flexibilitate în viața tuturor. 90% din colegi au zis că vor să vadă elemente de flexibilitate în viața lor”, a spus aceasta.

„În proporție de 45% din timp, angajații BCR și-ar dori să lucreze de acasă, cu preferințe diferite în funcție de unde sunt în bancă. Zona de IT își dorește mai mult teleworking decât celelalte zone”, a mai explicat Andreea Voinea. Practic, vorbim de o împărțire de timp aici. Angajații spun că 45% din timp ar lucra de acasă, iar 55% din timp de la birou.

„Nu e doar despre a munci hibrid, ci ecosistemul în care funcționăm. Avem patru piloni mari pe care ne bazăm: leadership și cultură, colaborare și productivitate, tehnologie și procese, wellbeing și spații de lucru”, a adăugat reprezentanta BCR

Flexibilitatea va fi prezentă în toate zonele, a mai spus ea, iar echitatea internă e importantă pentru centrală și filiale.

„Din septembrie vom avea o minim o zi, maxim 3 zile de teleworking în funcție de fiecare zonă în bancă pentru cei din zona centrală. Pentru rețea vom avea o zi la două săptămâni. De la mijlocul lunii iunie suntem într-un model de rotație, cu o săptămână la birou, două acasă, pentru a ne readapta”, a explicat Andreea Voinea.

„Am implementat Remote Advisory și Remote Call Center, unde era consultanță la distanță. Modelele vor fi scalate la nivelul întregii rețele”, spune Voinea.

„Am recrutat peste 800 de oameni full remote. Am avut programul de Induction remote, online. Am avut peste 9.000 de participări online la training-uri virtuale. Am automatizat și emiterea de adeverință în timpul lockdown-ului și am emis 7.000 de adeverințe în câteva minute, pentru a-i ajuta pe angajați să le aibă pregătite mereu”, a mai explicat Andreea Voinea.

eMAG - creștere de skill-uri pentru angajații junior

În aprilie, eMAG anunța că va implementa permanent munca hibridă. Astfel, după ce va trece pandemia, angajații eMAG vor decide, împreună cu managerul lor, cum vor să lucreze: câte zile vor lucra de acasă și câte de la birou, în funcție de nevoile fiecărei echipe. În prezent, ținând cont de restricțiile existente, peste 99% din angajații eMAG din sediile de birouri lucrează în continuare de acasă și vor continua astfel până când condițiile vor permite trecerea în noul mod permanent de lucru hibrid.

Delia Rotaru a spus că au făcut cercetări cantitative și calitative, iar acum testează acest mod de muncă hibrid. Practic, fiecare echipă alege o modalitate de lucru, fie de la birou, fie de acasă, cu singura obligație de a veni măcar o zi pe săptămână la birou.

„S-ar putea să amânăm implementarea din septembrie a modului de lucru hibrid în funcție de cum evoluează pandemia”, a recunoscut aceasta, în caz că vine valul 4 al pandemiei.

Delia Rotaru a discutat și despre faptul că upskilling-ul e esențial, pentru a pregăti angajați juniori pe diverse domenii.

„Am lansat un proiect nou pentru colegii care sunt în roluri de junior. Ne-am dat seama că avem mulți colegi entry level și vrem să crească competențe digitale în zona de tehnologie și marketing digital, dar și în zona de process improvement. Am lansat programul de carieră la care deja s-au înscris 300 de colegi și vrem să investim în partea de creștere a competențelor”, a explicat aceasta.

Cum se simt angajații la birou?

„Ne-am dat seama cu toții faptul că nouă nu ne place să nu ne simt în siguranță. Nevoia de a ne simți în siguranță și a ști ce urmează să se întâmple a dispărut cu totul în ultimul an și jumătate”, a explicat Alice Donea, psihoterapeut la clinica Oana Nicolau.

„Am putut observa ce trecere diferită a fost la început de pandemie, unde mulți erau anxioși să lucreze de acasă, nu știau ce urmează, acum a devenit normalitate. Ni s-au schimbat sursele de stres. Am resimțit anxietate, frici. Creierului nu-i place să simtă că nu știe ce urmează să se întâmple. A fost o periaodă de atât de multă impredictibilitate care nu s-a dus la nivel profesional, ci la nivel uman”, a explicat specialista despre modul în care se simt oamenii.

„A apărut mult mai mult în vizor zona de wellbeing a angajaților din partea companiilor. Oamenii au avut acces și au început să se simtă mai safe să vorbească despre cum se simt. Siguranța pe vremuri era reprezentată de birou, acum acasă e spațiul de siguranță”, a mai explicat Alice Donea.

„2020 a fost un an de așteptare. Dinamica a fost redusă în decizia oamenilor de a schimba joburile. Vedem o revenire. În ultimele luni dinamica pieței este mult mai mare”, a spus Andreea Voinea de la BCR despre schimbările din piața muncii.