Seria „De la Capăt” discută cu afaceri românești din diverse domenii, de la cele foarte mici, la cele mai mari, despre cum a fost anul 2020 și cum au reușit afacerile să o ia de la capăt de fiecare dată. Seria discută despre motivație, dar și despre metode de business.


Solution Agapi este un business de instalații termice, sanitare, aer condiționat. E un domeniu dificil, în care promovarea se face online, iar recomandările clienților sunt cele mai eficiente. În plus, am aflat că una dintre marile dificultăți ale domeniului e că e unul în care angajații buni aleg să meargă pe cont propriu și să își facă propria lor firmă. Exact cum a făcut și Andrei Agapi, fondatorul Solution Agapi.

Solution Agapi e o societate înființată în 2017. Noi am înființat-o cu scopul de a uni trei domenii - centrale termice, aer condiționat și instalații termice și sanitare. Le-am unit cu scopul de a garanta continuuitate pe tot parcursul anului și perioada rece și perioada caldă, dar și pentru a veni în întâmpinarea clienților”, spune Andrei Agapi.

Avem interviuri multe cu antreprenori. Unii sunt experimentați, alții mai puțin, Unii au trecut deja printr-o mulțime de interviuri. Dar cele mai dificile discuții, dar și plăcute, sunt cele cu antreprenori neexperimentați. Pentru că nu vor zice mereu lucrurile „corespunzătoare”, dar vor zice adevărul. Vei descoperi dificultățile lor, provocările și emoția de a fi antreprenor. Așa a fost și Andrei. Am vrut să edităm interviul în primă fază mai mult. Ulterior am decis să-l lăsăm exact așa cum am discutat, pentru autenticitate și pentru că ni se pare că uneori nu e cazul să prezentăm antreprenoriatul ca un drum unitar și sec.

De la angajat la antreprenor

Andrei a fost și el angajat, dar ulterior a decis să pornească propria afacere.

„Înainte de asta lucram deja în același domeniu, dar angajat. Și am adunat aceste calități și experiențe la firma unde am lucrat practic. Am decis ulterior să deschid propria afacere, să-mi dovedesc că pot să fac aceste lucruri și pentru mine”, explică acesta.

„Nu a fost ușor, pentru că erau multe responsabilități, frica de a nu face față, dubii, au fost persoane care m-au încurajat, am spus mereu celor dragi ce obiective și cum preconizez că stau lucrurile. Am găsit puterea necesară de a trece peste și de a face pasul acesta”, spune el.

„Au fost și momente bune și rele, atât chestiunile bune m-au ajutat că și dovada că treceam peste cele rele mi-a dat puterea să trec și să continuu acest parcurs și acest drum”

Evoluția Solution Agapi și venirea pandemiei

Solution Agapi a crescut de când a fost fondat și evoluează bine, deși e loc și de creștere suplimentară.

„Suntem la un nivel foarte bun din punct de vedere al activității, din punct de vedere al evoluției, atât pe plan financiar, cât și pe plan de evoluție. Lucrurile tind să cred că pot evolua mai mult. Suntem la început și vom fi în viitor mult mai bine. În momentul de față suntem 8 oameni și oricum am avut și mai mulți. Preconizez să iau și mai mulți angajați”, explică Andrei.

Despre antreprenoriat spune că-l lasă să-și exprime propria viziune, fără reguli impuse.

„Am satisfacția de a putea să mă exprim eu ca antreprenor, nu sub regulile unui alt angajator, de a evolua la modul meu, de a putea oferi clienților servicii după cum cred eu că-i mai bine și de a garanta ceea ce fac”, spune Andrei Agapi.

Pandemia a găsit Solution Agapi în plină creștere. Deși inițial restricțiile i-au blocat, ulterior s-au mișcat corespunzător.

„După bilanțul din 2020 am reușit oricum să depășim cifra de afaceri din 2019, ceea ce e un lucru bun. Dar cum preconizam eu în trecut, ar fi trebuit să avem o creștere mult mai mare dacă nu era pandemie”, spune Andrei.

„Incertitudine a fost în lockdown. Dar am sperat să fie o situație de moment. Așteptam de la o săptămâna la alta ca totul să revină la normal și nu credeam că va ține atât de mult. Eu așteptând de la o săptămână la alta, practic am trecut peste lockdown și peste probleme fără să-mi dau seama”, explică el modul în care s-a motivat în pandemie.

Deși au fost clienți care au anulat lucrările din cauza pandemiei, a trecut peste asta și a adus mereu clienți noi. El menționează că zilnic au 7-8 clienți noi, ceea ce e o cifră foarte bună.

Cum ajung clienții la ei? Recomandări și online, pentru că domeniul nu se mai poate descurca fără.

„Oamenii ajung la noi online. Nu mai este ca pe vremuri cu altfel de promovare. Omul are comoditatea de a avea calculatorul și telefonul la o îndemână. Face o căutare și găsește soluții la problema lui. Încerc foarte mult să mă axez pe Google Adwords, mai puțin pe Facebook, pe OLX și alte canale care ne pot satisface”, explică Andrei Agapi.

Au și intern un om de promovare, dar și o agenție pe care au angajat-o pentur a se ocupa de site și de optimizare.

Ce vor clienții și de ce se finanțează Solution Agapi?

Reparațiile și urgențele sunt cele mai căutate chestiuni, spune Andrei Agapi. Iar planul lui de creștere e sănătos, nu dorește să amestece prea multe servicii.

„Foarte multe înseamnă să nu putem să ne concentrăm și să nu mai putem da maximum din noi pe domeniul pe care vrem să activăm. Ne ocupăm în principal cu zona de centrale termice și reparații de aere condiționate”, expilcă el.

„Cea mai mare satisfacție e când un client la care am mers și am reparat ceva revine cu o altă chestiune, cu o altă lucrare. Dacă am lucrat la centrala termică și revine pentru aerul condiționat, îmi dau seama că preferă să rămână cu noi în continuare. Asta-mi dovedește că oferim un serviciu de calitate”, spune antreprenorul.

Momentan se promovează la nivelul județului Iași, dar se uită și la regiune și la nivel național. Pentru acest lucru se uită și la finanțări bancare, așa cum au făcut și în 2020, când au vrut să aibă stocuri permanente.

„Nu am aplicat la granturi în 2020, ci la o finanțare pentru un stoc mai mare de materiale cu ajutorul băncii. Asta e un lucru bun când apelezi la un finanțare dacă ai un plan bine definit ca să fie investiția corectă și să faci profit. Să nu ai o finanțare fără a avea un plan binedefinit”, spune Andrei Agapi.

„Vreau să continuu creșterea pe care am avut-o proiectată pentru 2020 și care a fost încetinită de pandemie. Vreau să evoluez ca echipă, tehnologie și ca performanță. Trebuie să fii mereu în pas cu tehnologia, pentru că trebuie să avansezi odată cu ea. Dacă rămâi în urmă nu oferi servicii de calitate și dacă nu faci asta, nu mai ai clienți. Să rămâi pe loc e contra business-ului, e o mentalitate mică”, spune acesta.

Am încheiat discuția vorbind despre o problemă a industriei în care activează - angajații buni vor să deschidă afacerea lor.

„Cu siguranță există o problemă pe piață. Angajații buni vor să deschidă afacerea lor, când ai prins angajatul bun și reușești să-l motivezi și să facă parte din echipa ta, să rămână fidel și să evolueze în afacere odată cu tine trebuie găsită o modalitate de motivație”, spune Andrei.