Spark, un serviciu care îți permite să închiriezi, pentru durate scurte, mașini electrice, a fost lansat oficial în România. Compania a fost creată prin colaborarea dintre bulgarii de la Eldrive și o companie din Lituania.
Brandul Spark a apărut în Lituania, în 2016, fondatorul și CEO-ul companiei fiind Nerijus Dagilis. În 2017 a fost lansat și în Sofia, Bulgaria, unde are o flotă de 150 de vehicule electrice, atrăgând peste 1 milion de euro investiție.Intenția de extindere în România a fost anunțată încă de anul trecut, de către Stefan Spasov, manager Spark pentru Bulgaria. În Sofia, Spark avea, la finalul anului trecut, peste 20.000 de utilizatori, potrivit Novinite.
Spark vine în România cu o flotă de 50 de mașini, lansate în următoarele zile, treptat, în timp ce testează cum merg lucrurile. Targetul este să ajungă în următoarele luni la 100-120 de vehicule, până cel târziu la finalul anului. Inițial, vehiculele din flotă sunt Nissan și Renault, urmând să fie introduse și alte modele de mașini.
Iordan Tonchev, general manager Spark România, estimează că vor intra pe profit în câțiva ani. „Mai întâi trebuie să arătăm care sunt beneficiile serviciului, apoi ne vom concentra pe profit.”, adaugă el.
Mașinile pot fi luate de oriunde de pe stradă, fiind deshise direct din aplicația disponibilă pe iOS sau Android. Acestea pot fi folosite și în afara orașului, dar este obligatoriu ca acestea să fie returnate în București. „Singura problemă de a ieși cu mașina în afara orașului ține de nevoia de planificare a călătoriei, mașinile având nevoie de încărcare electrică. Dacă este lăsată în afara Bucureștiului, sesiunea de închiriere nu se închide.”, menționează Tonchev.
Durata minimă de închiriere este de 12 minute și nu există o durată maximă de utilizare.
Compania de car-sharing oferă și un serviciu pentru companii, Spark Business, unde toate călătoriile făcute de angajați se vor plăti de companie, existând posibilitatea ca aceasta să stabilească criteriile călătoriei.
În ceea ce privește extinderea serviciului de închiriere cu mașini electrice și în alte orașe din România, Tonchev spune că vor începe să ia în calcul acest lucru abia peste cel puțin 1-2 ani după lansarea din București.
În caz de accident, mașinile sunt asigurate complet. Șoferii trebuie să completeze formularele pentru RCA, iar în cazul unui accident, pot anunța reprezentanții Spark prin aplicație sau telefon, pot trimite inclusiv poze de la locul accidentului, iar echipa Spark se ocupă mai departe de situație. Dacă nu este vina șoferului, acesta nu va suporta nicio consecință.
Tariful este pe minut, indiferent dacă mașină este în mișcare sau nu. Nu există posibilitatea de întrerupere a sesiunii în cazul staționării.
Iordan Tonchev a mai spus că au o echipă specializată pe GDPR, lucrând cu servere speciale de la Amazon, aflate pe teritoriul UE.
Tarife Spark România
Nissan Leaf 40
- 150 km/ zi
- 1,40/ min
- Autonomie de 243 km cu o singură încărcare.
- Suma maximă care poate fi atinsă într-o zi este de 260 de lei.
- 0,85/ km taxă suplimentară după ce sunt depășiți cei 150 km/ zi
Renault ZOE
- 150 km/ zi
- 1,20 lei/ min
- Autonomie de 300 km cu o singură încărcare.
- Suma maximă care poate fi atinsă este de 216 de lei pe zi.
- 0,75/ km taxă suplimentară