Pentru a afla mai multe detalii despre particularitățile de înființare ale firmelor în țara noastră și care ar fi, în funcție de specificul activității, cele mai eficiente forme de organizare (din punct de vedere al costurilor, dar și a timpului pe care suntem dispuși să îl petrecem pe la ghișee), am stat de vorbă cu Ana-Maria Udriște, avocat și fondatorul Avocatoo, o platformă prin care poți să-ți găsești avocat la o simplă căutare pe net.

Ana a fost unul dintre trainerii primei ediții a taberei de antreprenoriat Startup Your Life. Pentru a afla răspunsul la diferite neclarități pe care le aveți privind detalii juridice ce țin de viitoarea voastră afacere, o puteți întâlni pe Ana și la ediția din toamnă a Startup Your Life, care va avea loc între 5 și 7 octombrie la Poiana Brașov. Biletele pentru a doua ediție a taberei sunt disponibile aici.

Înființarea unui SRL

Mai întâi de toate trebuie să știți că puteți rezerva 3 denumiri pentru societate, în cazul în care nu v-ați hotărât din prima la o denumire, din care, la final va rămâne doar una singură. Rezervarea se face la nivel național, este gratuită și are o valabiliate de 90 de zile (aceasta poate fi prelungită). Pentru a rezerva denumirea firmei puteți merge la un ghișeu sau, mai simplu, accesând site-ul www.portal.onrc.ro.

Dacă decideți să apelați la mediul online pentru rezervarea numelui, este necesar să creați un user name și o parolă, fără a fi nevoie și de o semnătură electronică.

Sfatul specialistului: încercați denumiri cât mai puțin uzuale și cu cât mai multe cuvinte. De exemplu, ar fi indicat să nu folosiți denimiri precum Consulting Company House SRL, întrucât sunt deja foarte multe firme înregistrate și există șansa ca această denumire să nu fie disponibila. ”Au fost cazuri când s-au încercat și peste 60 de denumiri pentru o societate, lucru care consumă foarte mult timp”, spune Ana-Maria Udriște.

Societatea nou formată va avea nevoie de un spațiu în care să-și stabilească sediul social. Odată ce s-a ales acest spatiu, trebuie încheiat un contract de comodat (este gratuit) sau de închiriere (se va plăti o chirie lunară). Dacă nu ai încă un sediu, există și opțiunea de a-ți stabili sediul la un cabinet de avocat pentru o perioadă de 1 an.

E important să ții minte faptul că, în cazul în care în același spațiu sunt mai multe societăți/PFA-uri, trebuie dată o declarație de nesuprapunere la notar. Această declarație poate fi dată de administratorul societății care se va înființa sau de proprietarul spațiului.

În același timp, spațiul poate fi partajat pe camere (de exemplu: firma X în camera 1, firma Y în camera 2 – prin cameră înțelegem inclusiv baie, hol, debara). Atenție: de aproape un an de zile, Agenția Națională de Administrare Fiscală nu mai permite partajarea pe camere, pentru că face verificarea suprapunerii la nivel de spațiu (pe apartament, iar nu pe camere), astfel încât chiar dacă se partajează pe camere, este posibil să fie necesară declarația de nesuprapunere.

În plus, dacă alegi să îți faci sediul pe o perioadă de 1 an la un cabinet de avocat, nu te vei putea înregistra ca plătitor de TVA (necesar dacă, de exemplu, vrei să faci import/export în afara Uniunii Europene/SEE sau livrari de bunuri și servicii intra-comunitare).

În ceea ce privește alegerea asociaților, un SRL poate avea între 1 și 50 asociați (persoane care fac parte din societate). Dacă alegi să fii asociat unic, nu o vei putea face decât într-o singură societate.

Un asociat unic într-o societate nu mai poate fi asociat unic și într-o altă societate, ci doar asociat ”normal” (adică să mai aibă încă un asociat pe lângă). Asociatul unic poate fi administratorul societății - administratorul este acea persoană care reprezintă societatea în relație cu persoanele străine de ea (autorități, bănci, parteneri comerciali).

Ce ar trebui să mai știi în cazul înființării unui SRL: nu uita să autorizezi activitățile pe care vrei să le desfășori, altfel veniturile din acestea pot fi confiscate.

Autorizarea presupune la înființare completarea declarației model 2 – pe care o regăsești la acest link. Aici se vor trece codurile CAEN aferente activității care se dorește să fie făcută în una (sau 2 sau toate 3) din cele 3 locații: sediul social, sediul secundar (punct de lucru) sau la terți (cum ar fi activitățile pe online sau barurile de la evenimente).

Timp: 3 zile de când se depun actele complete la Registrul Comerțului.

Costuri: 130 lei taxele la Registrul Comertului + 200 lei capitalul social (care apoi poate fi folosit) + aproximativ 100 lei specimenul de semnătură (în funcție de notar) = aproximativ 430 lei (fără onorariul avocatului/societății de înființare dacă decideți să apelați la una).

Înființarea unui PFA

PFA-urile nu sunt propriu-zis societăți, ci sunt strâns legate de persoana care le înființează, ce trebuie să aibă anumite calități (atestate, certificate).

La fel ca și în cazul înființării unui SRL, puteți rezerva 3 denumiri pentru societate, în cazul în care nu v-ați hotărât din prima la o denumire, din care, la final va rămâne doar una singură (în acest caz, aceasta va fi compusă din numele persoanei care va înființa PFA-ul). Rezervarea se face la nivel național, este gratuită și are o valabiliate de 90 de zile (aceasta poate fi prelungită). Pentru a rezerva denumirea firmei puteți merge la un ghișeu sau, mai simplu, accesând site-ul www.portal.onrc.ro.

Un PFA nu are un act constitutiv, însă fondatorul dă o declarație ce poate fi găsită aici. Ca particularități, se pot cere și documentele justificative care atestă pregatirea persoanei în domeniu (certificate). De asemenea, trebuie să știți și că pot înființa PFA-uri persoanele cetățene ale unui stat membru UE sau SEE.

Timp: 3 zile de cand se depun actele complete la Registrul Comerțului.

Costuri: 0 lei.

Înființarea unui ONG

În acest caz, rezervarea denumirii se face la Ministerul Justiției, costă 36 de lei, are o valabilitate de 6 luni și se eliberează în 5 zile de la depunere.

Ca particulariți, în cazul unui ONG denumirile de asociație care conțin sintagmele ”național”, ”român” și alte derivate, trebuie aprobate în prealabil de Secretariatul General al Guvernului, iar procedura durează cam 20 zile.

Nu pot fi folosite denumiri care să ducă cu gândul la autorități și instituții publice, precum ”gardă”, ”instituție”, ”comisiariat”, ”inspectorat”, ”poliție”, ”jandarmerie”, sau cele care au legătură cu judecători, procurori, notari.

Trebuie să aveți în vedere faptul că, nici în cazul unui ONG nu se poate alege un cabinet de avocatură drept sediu social.

Pentru a fonda un ONG e nevoie de 3 persoane, iar înființarea asociației este de competența judecătoriei unde este prevazut sediul asociației (de exemplu, dacă asociația va avea sediul în sectorul 1, competentă este judecătoria sectorului 1 București).

După ce instanța se pronunță asupra înființării asociației, trebuie să obțineți legalizări după încheiere (minim 4) și certificatul de înscriere în R.A.F. (Registrul Asociațiilor și Fundațiilor). Nu uitați ca, după înființare, în termen de 30 zile, să obțineți de la ANAF C.I.F-ul (certificatul de înregistrare fiscală).

Totodată, în cazul unui ONG, e obligatoriu ca statutul și actul constitutiv să fie atestate de un avocat sau autentificate de un notar.

Timp: aproximativ 40-60 zile.

Costuri: aproximativ 500 lei (fără onorariul avocatului).

Nu uita că dacă vrei să afli mai multe detalii juridice despre înființarea unei firme în România, precum și alte noțiuni de bază în antreprenoriat, te poți înscrie la a doua ediției a taberei Startup Your Life, pe care o organizăm între 5 și 7 octombrie la Poiana Brașov. Ana-Maria Udriște este unul dintre mentorii taberei și te poate ajuta să navighezi mai ușor prin labirintul birocratic de la noi. Îi poți adresa orice întrebare de legislație.