Datele au fost colectate prin intermediul unui chestionar, în perioada 2-8 aprilie 2020, de la 50 de magazine online, suplimentate de statistici interne GLAMI și analizează evoluția traficului, a vânzărilor, a strategiilor de marketing și vânzări, precum și a comportamentului online al cumpărătorului.

Analizând toate informațiile, în ceea ce privește vânzările, în prima săptămână de după instaurarea stării de urgență în România s-a observat o scădere cu 50% a vânzărilor, comparativ cu sfârșitul lunii februarie.

Însă, în ciuda scăderilor inițiale, vânzările începuseră să crească foarte repede după o săptămână de la declararea stării de urgență.

Datele acumulate pentru perioada de sfârșit a lunii martie și începutul lunii aprilie arată creșteri cu 50% ale vânzărilor, comparativ cu sfârșitul lunii februarie, lucru care poate fi atribuit perioadei Sărbătorilor de Paști și reducerilor de primăvară.

În strânsă legătură cu acest fenomen, anumite categorii de produse au înregistrat creșteri notabile ale vânzărilor, în perioada 16 martie – 19 aprilie, și anume: halate de baie (+1600%), flip-flops (+533%), papuci de casă (+313%), îmbrăcăminte pentru copii (+296%) și lenjerie de noapte (+187%).

Urmare a instituirii stării de urgență în România, primele consecințe raportate de către magazinele online au fost scăderi ale vânzărilor (raportate de 80% dintre magazinele online), o scădere în trafic (33%), probleme cu aprovizionarea (23%) și livrarea comenzilor (20%).

Ca atare, magazinele online au luat câteva măsuri de prevenție pentru a-și menține afacerile pe linia de plutire:

  • reducerea costurilor de marketing (67%)
  • colaborărilor externe (33%),
  • tăieri salariale (40%)
  • concedieri (13%).

Au fost însă și companii care au introdus noi linii de producție (23%), s-au focusat pe canale noi de marketing (20%) și care s-au reorientat din offline în online (20%).

Magazinele online au simțit nevoia clienților de a crește oferta produselor mai ieftine (47% dintre respondenți), de a oferi transparență legat de măsurile de siguranță luate în pregătirea și livrarea comenzilor (20%), precum și a metodelor de plată (17%).

Magazinele online participante la studiu au încercat să aplatizeze impactul negativ adus de pandemia de COVID-19 prin implementarea unor campanii noi de reducere, campanii care nu erau incluse în planurile de marketing și vânzări inițiale (53%) pe 2020 și, în același timp, să comunice în mod transparent măsurile luate pentru livrarea în condiții de siguranță (60%), livrarea gratuită (50%) și într-un timp adecvat (20%).

În ciuda acestui impact negativ asupra strategiei pentru semestrul al doilea, magazinele online locale văd o oportunitate chiar și în aceste vremuri: 53% dintre ele afirmă că se pregătesc pentru măsuri necesare depășirii acestei perioade, iar 23% dintre magazine consideră că acest context le oferă posibilitatea de a-și ajusta strategia de business și de a implementa strategii noi. 13% dintre magazinele online consideră că virusul nu este o amenințare la adresa industriei de fashion și că aceste scăderi în vânzări vor fi urmate de creșteri substanțiale, pe măsură ce clienții vor începe să cheltuie mai mult.