Ce este public speaking, de fapt, și care e numărul minim de persoane în fața cărora trebuie să fim ca să putem spune că vorbim în public? Până la urmă, public speaking înseamnă să transmiți o idee, să faci oamenii să se gândească la ceea ce le-ai vorbit și, în cel mai bun caz, să îi convingi să acționeze. Iar asta este valabil fie că vorbești cu o echipă restrânsă ori ești invitat la o conferință majoră.

Deși nu toți au abilități de vorbire în public acestea pot fi dobândite sau îmbunătățițe, la fel ca oricare altele. Manoj Vasudevan a fost desemnat campion mondial în competiția de public speaking în 2017, organizată de Toastmasters, și oferă câteva sfaturi despre cum să livrezi o prezentare bună. Am întâlnit și noi oameni la tabăra Startup Your Life care nu erau excepționali, iar apoi au învățat că lucrurile stau mai bine dacă exersezi.

Înscrie-te aici la Startup Your Life, ediția a patra. E între 11 și 14 octombrie la Poiana Brașov.

Vrei să vezi cum au fost pitch-urile și prezentările participanților la ediția precedentă? Uită-te în videoul de mai jos.

Fii mesagerul, nu doar speaker-ul

Într-un interviu pentru CNBC, Vasudevan spune că, în calitate de mesager, mai degrabă încerci să oferi un serviciu audienței tale, decât să le vorbești pentru a-ți valida propriile idei. „Caută să servești, să inspiri fără să cauți validare sau recunoaștere”, spune el. Potrivit lui, în acest fel îți conștientizezi sursele de înțelepciune, îți expui vulnerabilitățile, devii mai real și te conectezi mai bine cu publicul. Drept urmare, aceste lucruri rezonează bine cu audiența și o inspiră să acționeze.

El îl menționează pe Mahatma Gandhi, despre care spune că a fost un mesager extraordinar, dar nu la fel de bun speaker, însă a compensat prin faptul că prezența lui, limbajul corpului și vocea erau reale.

Stabilește obiectivul principal al prezentării

Înainte să treci la realizarea design-ului prezentării în PowerPoint, stabilește care sunt elementele principale și scopul final pe care vrei să le atingi. Vasudevan sugerează câteva întrebări pe care trebuie să ți le pui înainte: Cum vrei să se simtă audiența ta? Ce vrei să dezvălui? Ce îi poți ajuta să descopere?

Ar putea fi vorba despre descoperiri noi, rezultatele unor cercetări, tendințe sau pur și simplu un moment care să-i uimească. „Steve Jobs era un expert în a ambala prezentarea sa în momente de revelație”, afiră Vasudevan. Dacă nu respecți elementele principale, ai putea să te pierzi în informații, iar publicul să rămână în confuzie și cu întrebări fără răspuns.

Vinde, nu doar spune

Snnt trei moduri de a comunica, dar numai unul este eficace, spune speaker-ul. În opinia lui, poți să spui - dar uneori este nevoie să repeți ca să îți faci înțeles punctul de vedere, poți să strigi - dar va avea rezultat negativ pe termen lung, sau poți să vinzi - ceea ce are cel mai bun rezultat, cu cea mai mică rezistență din partea publicului.

„Liderii exraordinari vând idei, viziuni și plan de acțiune”, afirmă Vasudevan. În același timp, liderii buni știu că ideile vor prinde bine la public numai dacă sunt ambalate corespunzător. Pentru asta, spune Vasudevan, trebuie „să te conectezi emoțional cu audiența și să prezinți informații într-un mod în care să rezoneze cu nevoile, obiectivele și agendele lor”.

Acestea sunt doar trei dintre ideile pe care trebuie să le iei în considerare atunci când faci public speaking. În cazul în care crezi ai nevoie de mai multe sugestii și un cadru în care să le practici, înscrie-te la tabăra de antreprenoriat și leadership Startup Your Life, organizată de start-up.ro între 11 și 14 octombrie.

Vino alături de noi ca să îți dezvolți skill-urile de antreprenor, unde vei intra în contact cu alți oameni de la care vei învăța tot ceea ce înseamnă să fii propriul tău șef și să conduci o afacere de succes. Aici vei găsi lista completă a antreprenorilor și subiectele pe care le vor aborda aceștia pentru a te ajuta să înveți despre toate aspecte unui business.

Foto credit: marcovarro / Deposit Photos