Seria Totul despre bursă este realizată alături de partenerii noștri de la compania de brokeraj Tradeville. Pe parcursul a 6 materiale video vom realiza un ghid pentru companiile care iau în considerare listarea pe bursă. Ne dorim să le explicăm avantajele listării pe BVB, dar și provocările, atât fondatorilor, cât și posibililor investitori.


Așadar, de ce ai lua în considerare să te listezi pe piața de capital. Care sunt avantajele tale? Prezența pe bursă poate aduce și alte beneficii și poate crește valoarea companiei.

Să începem cu primul pas. Ce presupune listarea unei companii pe bursă?

În esență, prin listare vorbim despre întreg procesul prin care se parcurg pașii necesari pentru ca o companie să fie primită la tranzacționare. Primele două condiții pentru listarea acțiunilor unei firme la bursă sunt organizarea sub formă societății pe acțiuni (SA) și statutul de societate deschisă (vânzarea unui procent din acțiunile firmei către public).

IPO este cea mai cunoscută metodă de listare. Pe scurt, aceasta înseamnă că, înainte de listarea pe bursă, compania oferă o cotă parte către publicul larg (pentru a cumpăra acțiuni aceștia trebuie să aibă un cont deschis anterior la o companie de brokeraj), fără nici o restricție, așa cum se întâmplă în cazul plasamentului privat care poate fi adresat doar unui număr de cel mult 149 de investitori de retail.

IPO-ul este cea mai bună modalitate de listare pentru companii care vizează o gamă variată de investitori, în timp ce plasamentul privat este preferat de fondatorii care doresc să adreseze doar un număr mic de investitori care, cel mai probabil, și-au manifestat deja interesul de a investi sume mai importante în acțiuni. De asemenea, dimensiunea ofertei este un criteriu important în funcție de care compania decide ce variantă alege, o ofertă de dimensiune mare pretându-se mai bine pentru IPO, în timp o ofertă de dimensiuni mai mici, pentru plasament privat.

Totul despree bursă: opțiunile pentru listarea pe BVB

Pentru că și bursa din România a devenit un teritoriu fierbinte atât pentru o gamă variată de companii de dimensiuni medii și mici, dar și pentru investitorii care doresc să-și diversifice portofoliul, sau pur și simplu vor să profite de oportunități și să investească în companii românești dinamice cu perspective bune de creștere, vom vorbi despre opțiunile pentru listarea pe BVB.

Piața Principală este dedicată companiilor mari, care îndeplinesc câteva criterii: au întocmit situații financiare auditate pentru ultimii trei ani (cel puțin), au o capitalizare anticipată de cel puțin un milion de euro – adică firma este evaluată, înainte de a se lista, la cel puțin un milion de euro - (sau au capitaluri proprii din ultimul exercițiu financiar de minimum un milion de euro), și vor avea minimum 25% free-float, adică cel puțin 25% din acțiuni vor fi, în urma ofertei, în portofoliile investitorilor, devenind astfel disponibile la tranzacționare.

Pentru piața AeRO, cerințele de admitere sunt mai relaxate, tocmai pentru a le permite accesul și companiilor mici și mijlocii.

Astfel, pentru ca o companie să se listeze pe AeRO, e nevoie ca aceasta să aibă o capitalizare anticipată de cel puțin 250.000 de euro (sau să aibă capitaluri proprii care pornesc de la această valoare) și să aibă un free-float de minimum 10%, adică minimum 10% dintre acțiuni să fie în portofoliile investitorilor, disponibile la tranzacționare sau compania să aibă minimum 30 de acționari.

Să vorbim despre avantajele listării pe bursă. Cel mai important, poate, accesul la capital care poate ajuta o companie în realizarea unor noi investiții - pentru extinderea gamei de produse și servicii pe care le oferă, extinderea rețelei de desfacere, pentru dezvoltarea capacitatilor de productie, pentru cercetare - dezvoltare de noi produse.

Și pentru că am menționat accesul la capital, trebuie să spunem și faptul că o companie poate atrage bani de la investitori fie prin emisiuni de acțiuni, fie prin emisiuni de obligațiuni. Prin emisiunile de acțiuni, compania își mărește capitalul, nefiind nevoită să-l ramburseze investitorilor.

Totul despre bursă - avantajele listării

Prin emisiunile de obligațiuni, compania se împrumută de la investitori și va trebui să restituie banii după o perioadă de timp - de regulă peste 3 ani, plătind în acest timp o dobândă respectivilor deținători de obligațiuni.

Un alt avantaj demn de luat în seamă este faptul că listarea la bursă și derularea în prealabil a unei oferte publice sau a unui plasament privat vă poate aduce o vizibilitate crescută în rândul clienților actuali și potențiali, dar și partenerilor de business (furnizori, bănci, colaboratori), crescând semnificativ credibilitatea companiei și putând genera o creștere a afacerilor și câștigarea unei felii mai mari din piața în care își desfășoară activitatea respectiva companie.

Listarea la bursă poate avea ca rezultat și o reducere a costurilor - prin obținerea unor condiții mai avantajoase de la furnizori și parteneri și prin reducerea costurilor de finanțare, inclusiv în relația cu băncile.

În plus, ca urmare a notorietății companiei veți putea atrage mai ușor personal de calitate și veți fi în măsură să fidelizati și să motivați eficient angajații-cheie, folosind planurile de remunerare cu acțiuni (“SOP”).

Totul despre bursă: provocările companiilor listate

Însă, trebuie să aveți în vedere faptul că listarea vine la pachet și cu niște obligații, indiferent de mărimea companiei.

De exemplu, pregătirea tuturor formalităților pentru listare, la care vă poate ajuta o companie specializată, precum Tradeville, nu este un proces complicat, dar el implică raportări financiare bine puse la punct (incluzând și un audit financiar) și modificări în structura guvernanței corporative, pentru asigurarea unei transparențe corespunzătoare a companiei și pentru asigurarea unor procese interne mai eficiente.

Un aspect în legătură cu care o companie trebuie să fie conștientă este creșterea transparenței, aceasta fiind obligată să facă raportari periodice ale rezultatelor financiare (anuale și semestriale pentru companiile de pe piața AeRO și, suplimentar, rezultate anuale preliminare și rezultate trimestriale pentru companiile listate pe piața reglementată) și să publice la bursă rapoarte curente atunci când au loc evenimente speciale.

Acestea vor fi accesibile și competitorilor. Însă competitorii nu vor avea acces facil la finanțare, nu vor beneficia de notorietatea companiei listate la bursă și nici de credibilitatea pe care i-o conferă acest statut.

La o analiză atentă beneficiile sunt mult mai importante decât obligațiile cu care acestea vin la pachet.

Nu în ultimul rând, o provocare pe care o are listarea este dată de diluarea controlului. Deoarece o ofertă publică sau un plasament privat de acțiuni presupun de multe ori majorarea capitalului social, deținerile acționarilor actuali se pot dilua dacă aceștia nu participă la majorare.

În timp, această diluare poate conduce la pierderea de către antreprenor a majorității în structura de acționariat. Cu toate acestea, sunt multe situații când acționarii fondatori nu mai dețin majoritatea, dar continuă să controleze compania, pentru că noii acționari (investitorii de la bursă) sunt conștienți de rolul acestora în dezvoltarea în continuare a companiei și în asigurarea succesului acesteia.

Acționarii care investesc la bursă tind să investească tocmai în viziunea managementului societății, deci atâta timp cât vă păstrați o viziune coerentă cu cea din momentul listării ar trebui să primiți o largă susținere din partea majorității acționarilor.

De reținut, în momentul în care veți evalua posibilitatea de a vă lista sau nu firma la bursă, sunt atât avantajele, cât și provocările care vin la pachet. Pentru a lua cea mai bună decizie pentru voi și firmă, trebuie să vă gândiți la riscurile și recompensele pe care le aduce listarea, la momentul în care se află business-ul vostru acum și la viziunea pe care o aveți pentru el pe viitor.

Editare video: Florin Cașotă