Bogdan Iordache, fondator al How to Web ╚Öi Alexandru Agatinei, Startups Programs Manager la How to Web au fost invita╚Ťii start-up.ro pentru o discu╚Ťie despre Launch.ro, ultimul proiect lansat de How to Web.

Launch dore╚Öte s─â fie o comuniatate unde fondatorii de startup-uri se pot înscrie, iar ulterior vor primi mentorat, vor fi conecta╚Ťi cu investitori, dar vor g─âsi ╚Öi companii care doresc s─â fac─â proiecte pilot cu juc─âtorii din ecosistemul românesc tech.

Programul a fost lansat de How to Web, Google for Startups, BCR Social Finance ╚Öi Orange România. Comunitatea Launch ofer─â fondatorilor acces gratuit la toate resursele de care au nevoie pentru a trece de la un produs la un startup de succes: expertiz─â, experien╚Ť─â, capital ╚Öi proiecte pilot. Practic, comunitatea vrea s─â adune într-un singur loc resursele deja existente.

„Launch este comunitatea fondatorilor de startups. E un proiect care ofer─â fondatorilor de startup-uri multiple pârghii prin care pot cre╚Öte ╚Öansele de reu╚Öit─â pentru a dezvolta startup-uri de succes”, a explicat Bogdan Iordache în cadrul interviului video pentru start-up.ro, interviu pe care îl po╚Ťi urm─âri mai sus.

„Opera╚Ťional Launch este un loc de unde ai acces prin întâlniri lunare la o list─â extins─â de mentori, investitori ╚Öi companii cu care s─â po╚Ťi face proiecte pilot, dar ╚Öi la happening-uri care sunt dedicate”, mai explic─â Bogdan.

Alex Agatinei spune c─â Launch e locul unde sunt toate resursele care existau deja în ecosistemul românesc, dar care acum vin lâng─â fondatorii de startup-uri pentru a-i ajuta s─â-╚Öi creasc─â ╚Öansele de reu╚Öit─â.

De la How to Web la Launch

How to Web, cel mai mare eveniment local dedicat startup-urilor, a fost ╚Öi el afectat de pandemie. Anul trecut nu a mai fost organizat ╚Öi nici anul acesta nu se întrev─âd ╚Öanse. Bogdan men╚Ťioneaz─â c─â au decis s─â lanseze Launch pentru c─â de╚Öi în jurul How to Web se adunase o comunitate informal─â, în mintea multora How to Web era doar o conferin╚Ť─â.

„La Launch am început comunitatea pentru c─â ╚Ötiam c─â asta va genera. Tipul acesta de organizare ╚Öi focusul pe comunitate au foarte mult sens. E ╚Öi aspectul foarte practic. În Launch founderii pot s─â lucreze ╚Öi s─â interac╚Ťioneze cu ceilal╚Ťi founderi. Concentrându-ne pe comunitate, am dezvoltat lucrurile din prima zi”, explic─â Iordache.

Astfel, startup-urile se pot înscrie în Launch, dar ╚Öi mentori sau investitori, pentru a fi aproape de ecosistem.

„Po╚Ťi avea mai multe roluri. Po╚Ťi fi mentor, investitor, ambasadori ai Launch. Opera╚Ťional vorbind, rolul nostru ca organizatori, How to Web, Google For Startups, BCR Social Finance ╚Öi Orange, e s─â ne asigur─âm c─â exist─â prezen╚Ť─â din partea tuturor playerilor în Launch pentru ca fondatorii ori de câte ori au nevoie de ceva la care cineva din comunitate poate s─â-i ajute ╚Öi s─â-i conecteze s─â existe acest intro f─âcut, s─â aib─â loc acea discu╚Ťie ╚Öi s─â creasc─â ╚Öansele de reu╚Öit─â”, spune Alexandru Agatinei.

„Când intri în Launch ai un induction de câteva s─âpt─âmâni. Te preg─âte╚Öte pentru a fi deschis la nout─â╚Ťi. Inclusiv în acea component─â, facem inductionul în grupuri mici. Am reconfirmat c─â exist─â valoare în a avea mai mul╚Ťi founderi care s─â se uite la acelea╚Öi probleme simultan. Identifici problemele tale v─âzându-le la altcineva”, completeaz─â Bogdan.

Am un startup, vreau s─â intru în Launch - ce se întâmpl─â?

Cei doi reprezentan╚Ťi Launch men╚Ťioneaz─â c─â pentru acest program nu conteaz─â atât de mult num─ârul celor care intr─â, cât calitatea interac╚Ťiunilor, pentru c─â doresc s─â aib─â interac╚Ťiuni constante între fondatori ╚Öi mentori.

„Oricine poate s─â aplice pentru Launch. E important s─â în╚Ťelegem dac─â e momentul potrivit s─â intri în comunitate ╚Öi dac─â e╚Öti genul de fondator ╚Öi te ocupi de genul de produs la care noi ne pricepem. Ni╚Öa de care ne ocup─âm e cea a produselor digitale tech. Ne cunoa╚Ötem, facem ca un proces de recruitment. Trebuie s─â fii aliniat valorilor comunit─â╚Ťii ╚Öi s─â te potrive╚Öti cu ceea ce vrem s─â cre╚Ötem la Launch”, explic─â Alex Agatinei primul pas al procesului de accedere în Launch.

„Lunar ne uit─âm la startup-urile care aplic─â pentru a ne da seama pentru care fondatori e momentul potrivit. Ne uit─âm ╚Öi la cei care au aplicat anterior ╚Öi au ajuns la stadiul potrivit, dac─â au dezvoltat un MVP, cu alte cuvinte dac─â au deja feedback din partea pie╚Ťei pe care o servesc. Acesta e un element important pe care s─â-l ai când intri în Launch”, spune acesta.

Odat─â ce ai intrat, ai primele s─âpt─âmâni în care treci practic printr-o introducere fulger pentru a vedea o direc╚Ťie potrivit─â pentru produsul t─âu.

„Procesul de induc╚Ťie e un fel de miniaccelerator ╚Öi dup─â aceea partea din comunitate e un fel de macroaccelerator. Ai acelea╚Öi activit─â╚Ťi, dar întinse pe o perioad─â lung─â de timp, pentru c─â un startup nu se dezvolt─â în 3 luni. Orice companie are nevoie de ani pentru a ajunge undeva”, explic─â ╚Öi Bogdan Iordache.

A╚Öadar, nu vorbim de un accelerator sau de un incubator, ci mai degrab─â un program complementar pentru acestea, cu form─â permanent─â, unde s─â-╚Ťi g─âse╚Öti drumul potrivit cu r─âbdare.

De altfel, Bogdan men╚Ťioneaz─â un lucru ╚Ötiut, dar uitat de multe ori. S─â dezvol╚Ťi un startup dureaz─â. De la prima faza a unui MVP pân─â când ajungi s─â ai clien╚Ťi ╚Öi s─â iei investi╚Ťii trece timp. El d─â exemplul lui Raul Popa, fondator al TypingDNA, care a intrat în programul MVP Academy organizat de How to Web în 2015. Abia la începutul anului 2020 TypingDNA a ajuns la o investi╚Ťie de tip Serie A.

„A existat valoare în ceea ce am oferit la MVP Academy, dar pe termen lung sunt multe provoc─âri pe care le are un founder ╚Öi unde comunitatea poate contribui”, explic─â Bogdan nevoia de un program „mai permanent”.

Ce nu este Launch?

De multe ori antreprenorii din România nu în╚Ťeleg exact scopul anumitor programe sau dac─â sunt potrivite pentru ei. Din acest motiv am vrut s─â afl─âm ╚Öi ce nu este Launch.

„Launch nu este un accelerator. E un program pentru startup-uri. Seam─ân─â, dar e bine ca lucrurile din mentorat, întâlniri, ciclicitate s─â fie în toate programele dedicate startup-urilor”, spune Alex.

De asemenea, Launch nu ofer─â investi╚Ťie, dar te poate conecta la investitori.

„ Când am desenat Launch am pornit de la problem─â ╚Öi de la experien╚Ťa noastr─â de-a lungul anilor ╚Öi am încercat s─â g─âsim o rezolvare la posibilitatea de a oferi o platform─â de dezvoltare pentru un num─âr semnificativ mai mare de startup-uri”, men╚Ťioneaz─â Bogdan Iordache.

„Dezvoltând diferite programe pentru startup-uri, am v─âzut ╚Öi câteva lipsuri pe care am încercat s─â le adres─âm aici. Launch nu are o dat─â de expirare. La MVP Academy am v─âzut urm─âtoarea situa╚Ťie: companiile care în acele 2-3 luni reu╚Öeau s─â se conecteze profund la re╚Ťeaua de mentori, investitori ╚Öi-╚Öi dezvoltau o bul─â pe care o luau cu ei când se termina programul, aceia erau cei mai de succes. Ceilal╚Ťi, care nu reu╚Öeau, pe m─âsur─â ce programul se încheia se deconectau de la network-ul acela ╚Öi nu reu╚Öeau s─â p─âstreze caden╚Ťa ╚Öi viteza dezvolt─ârii”, a mai ad─âugat acesta.

Astfel, Launch adaug─â acel element de continuum pe care programele de accelerare nu îl au pentru unii fondatorii.

De asemenea, Launch vrea s─â aduc─â un element esen╚Ťial în dezvoltarea unui startup: obi╚Önuin╚Ťa. S─â dezvol╚Ťi un startup înseamn─â s─â î╚Ťi formezi constant obiceiuri, s─â fii preg─âtit s─â iei decizii zi de zi ╚Öi s─â te ancorezi la un maraton, nu la un sprint.

Reprezentan╚Ťii Launch men╚Ťioneaz─â c─â cei care intr─â în program se pot duce la acceleratoare sau incubatoare, ba chiar vor fi încuraja╚Ťi s─â o fac─â.

Nivelul minim și maxim al startup-urilor din Launch

„Nivelul minim este acela de a avea un produs lansat. Produs, nu startup. În orice form─â. Fie c─â e un prototip, fie c─â e o tehnologie. Ceva care te ajut─â s─â iei feedback”, spune Bogdan Iordache.

El explic─â faptul c─â dac─â un fondator nu are înc─â un produs, Launch nu îl poate ajuta cu multe lucruri.

De asemenea, zona superioar─â înc─â e în definire, pe baza experien╚Ťelor cu startup-urile, dar Bogdan consider─â c─â dac─â o companie a ajuns deja la o rund─â de investi╚Ťie de un milion de dolari, nu prea mai are nevoie de ajutor Launch. În schimb, un fondator se poate transforma în mentor.

„Dar po╚Ťi s─â aju╚Ťi tu ╚Öi s─â fii parte din mentorii Launch. Se reg─âsesc în comunitate fondatori de companii care ajut─â alte startup-uri. Rolul fondatorilor e s─â le arate scurt─âturile ╚Öi cum s─â nu mai fac─â anumite acelea╚Öi gre╚Öeli. Po╚Ťi s─â faci gre╚Öeli noi”, spune Alexandru Agatinei.

Companiile mari în comuniune cu startup-urile

Acum câ╚Ťiva ani când vorbeai despre companiile mari ╚Öi despre startup-uri vedeai ori rivalitate, ori necuno╚Ötin╚Ť─â de cauz─â. Ca ╚Öi cum într-o jungl─â animalul mare nu putea fi la aceea╚Öi oaz─â de ap─â cu cel mic. Ast─âzi îns─â companiile mari în╚Ťeleg nevoia de a lucra cu startup-uri care au o vitez─â mai mare de execu╚Ťie ╚Öi pot inova mai u╚Öor.

Din acest motiv, Launch are firme mari ca parteneri de lansare, precum Google, Orange sau BCR, în timp ce multiple companii na╚Ťionale ╚Öi multina╚Ťionale sunt listate pe platform─â în zona de „Proiecte Pilot” unde pot colabora cu startup-urile.

„Au recunoscut provoc─ârile pe care vrem s─â le adres─âm datorit─â activit─â╚Ťilor cu startup-urile pe care le-au avut deja. E mult mai bine decât acum 10 ani din punct de vedere al interesului ╚Öi al maturit─â╚Ťii cu care companiile trateaz─â orice ini╚Ťiativ─â startup related”, explic─â Bogdan Iordache.

„Sunt undeva la 13 companii încrise pentru a face proiecte pilot. În func╚Ťie de industrie, startup-urile pot avea m─âcar o discu╚Ťei cu aceste firme. Intro-urile le facem abia dup─â ce observ─âm ce probleme au de fapt fondatorii, ce provoc─âri. Apoi facem acest match-making cu anumite companii înscrise care se potrivesc”, spune ╚Öi Agatinei.

Aceast─â zon─â de proiecte pilot e important─â pentru c─â ╚Öansele ca o companie mic─â s─â lucreze cu astfel de firme sunt mici în mod normal, pentru c─â trebuie depuse oferte, se trece printr-o birocra╚Ťie obi╚Önuit─â.

„Noi încerc─âm s─â facem din aceast─â zon─â de companii care ofer─â proiecte pilot, un fel de shortcut în care avem predefinit c─â avem o anumit─â persoan─â de leg─âtur─â, anumite domenii adresabile. Vrem s─â simplific─âm procesul de matching. Altfel nu ai ╚Öanse. Sunt companii care au produse pe care nu le po╚Ťi vinde altfel. Nu le po╚Ťi vinde prin SEO ╚Öi content marketing. Ai alte situa╚Ťii în care po╚Ťi s─â faci produse comune cu un player mai mare”, spune Bogdan.

Astfel, cu ajutorul acestei zone, Launch vrea s─â elimine o filtrare agresiv─â ce se face în mod normal. De la un mail dat de un startup c─âtre o companie mai mare pân─â la momentul când ar putea lucra cu aceasta trece foarte mult timp, iar o recomandare e mereu util─â.

Launch poate fi accesat aici ╚Öi te po╚Ťi înscrie dac─â ai un startup tech la început de drum, dar care are m─âcar un prototip func╚Ťional.