Acest articol a apărut inițial ca Nota Redacției în newsletter-ul start-up.ro din data de 7 iulie. Abonează-te și tu pentru a primi zilnic cele mai noi știri, cele mai bune sfaturi!


Avem clișee în limbaj, în viață, în business, filme sau muzică. În general, există o aură negativă în jurul unui clișeu deoarece este opusul lui original, iar oamenilor, în general, și românilor, mai ales - cred eu - le plac lucrurile originale. Totuși, eu spun că și clișeele pot avea utilitatea lor deoarece astfel este condensată o informație într-un mod facil, astfel încât aceasta poate fi consumată rapid de către destinatar.

Am ajuns să vorbesc despre clișee în această introducere deoarece ieri am filmat un clip cu un antreprenor (un business de familie, de fapt) care m-a dus cu gândul la expresia: „profită de oportunități” sau la „transformă o criză într-o oportunitate”. Aceste expresii au devenit banalități verbale, dar și de business, pentru că sunt utilizate foarte frecvent și în multe contexte. Drept urmare, nu mai sunt considerate de valoare sau sunt lipsite de substanță. Uneori pe bună dreptate, alteori nu.

În cazul de față, antreprenorul - o să apară clipul și articolul în curând - avea un restaurant cu specific armean înainte de pandemie, apoi au fost nevoiți să închidă. Au avut inspirație și au pivotat spre altă direcție și cu un alt fel de mâncare. S-au uitat către delivery și meniul ales a fost unul simplu - burgerii. În a doua lună de la deschidere au avut o creștere de 400% față de prima lună de funcționare, iar ritmul de evoluție s-a menținut în această zonă. Alternativa ar fi fost să rămână cu localul închis și cu un tip de mâncare care nu este chiar foarte popular. S-au uitat către SUA, YouTube, au luat rețete, au adaptat și acum sunt mulțumiți.

Și clișeele pot fi bune deoarece pot reprezenta exemple pentru ceilalți. E ușor să treci cu vederea atunci când cineva îți spune „profită de o criză și transform-o într-o oportunitate” și îți vine în cap ceva de genul „bine că ești tu deștept”. Însă adevărul e că dacă stai puțin și te gândești poți să vii cu soluții la problemele tale, unele chiar creative.

E ușor să fii copleșit de probleme și să nu găsești soluțiile potrivite, însă acum mi se pare mai ușor ca niciodată să utilizezi tehnologia pentru a mai reduce din aceste obstacole: nu poți chema oameni în restaurant? Livrează (nici nu trebuie să faci tu livrarea deoarece există servicii). Vinzi prea puțin offline? Încearcă un magazin online și crește audiența. Exemplele pot continua.

La final, să închei în aceeași notă: Nu uita să fii disruptiv, conținutul e rege, trebuie să cheltuiești bani ca să faci bani.