Transilvania Train este creația Globe 365 și Free Spirit, două agenții de turism care au decis să tragă CFR-ul de mânecă pentru a le arăta românilor și străinilor frumusețile Transilvaniei printr-o excursie cu numeroase opriri care se desfășoară pe parcursul a patru zile. Transilvania Train este programat să plece din gara Brașov în data de 31 august, iar cei care vor alege să pășească în trenul pus la dispoziție de CFR vor avea parte de numeroase surprize. Înainte de a ajunge la ele, am vrut să aflăm cum au ajuns două agenții de turism să lucreze împreună și să colaboreze cu CFR.

”În turismul românesc, agențiile și operatorii pe nișa de programe și experiențe turistice personalizate se cunosc și la nevoie reușesc chiar să lucreze împreună și să se ajute și astfel se leagă prietenii. Pe noi ne leagă, în primul rând pasiunea pentru cultura și tradițiile locurilor mai puțin cunoscute, care au o poveste și merită să fie scoase la lumină, din România și Transilvania. Pornind de aici, ideea trenului turistic a prins contur foarte ușor. Suntem în această formulă 4 specialisti în programe de lux, organizatori cu experiență a multor programe cu grupuri de peste 100 persoane, pasionați de Transilvania și Romania, de vin și gastronomie, organizatori de evenimente corporate, dar și oameni pasionați de travel, la rândul nostru. Cooptarea CFR în acest proiect a presupus multe luni de întâlniri și negocieri, iar parteneriatul reprezintă cea mai importantă componentă din acest proiect. Mulțumită ideii de proiect foarte atrăgătoare, cu flexibilitate de ambele părți și, poate și cu puțin noroc am reușit să punem în mișcare această componentă”, explică Alina Deak Brojban, managing partner în cadrul Free Spirit.

Călătoriile cu trenurile turistice promit experiențe inedite

Dar Transilvania Train nu e o călătorie continuă cu trenul. Participanții vor petrece între trei și cinci ore în fiecare zi în tren, restul timpului fiind petrecut în diverse orașe și localități încărcate cu istorie și tradiție. Sunt aproximativ 150 de locuri iar, în acest moment, potrivi lui Cristi Pitulice, cofondator al Globe 365, gradul de ocupare este de 45%. Există două pachete - pachetul Comfort (730 de euro/persoană, 584 de euro cu reducere) și pachetul Premium (860 euro/persoană, 688 euro cu reducere), iar programul integral este disponibil aici. Totuși, de unde a venit ideea pentru acest proiect?

Pitulice spune că sunt două lucruri care l-au motivat să facă acest proiect. ”Fiind la rândul meu un pasionat de călătorii, am avut ocazia de a testa acest concept de travel, cu trenuri turistice prin Europa și prin Asia, iar experiențele mi s-au părut memorabile. În România nu avem încă niciun concept turistic asemănător deși infrastructură există. Mai mult, atât consumatorii de turism intern cât și piața încep, încet-încet să se maturizeze și, în acest context, ideea a venit cumva de la sine: de ce să nu încercăm și noi un astfel de proiect?”, explică el.

Pitulice spune despre călătoriile cu trenul turistic că sunt experiențe aparte. ”Un astfel de mijloc de transport ajunge în zone greu accesibile, iar pasagerii se bucură de mai mult spațiu decât într-un autocar, călătoria fiind totodată mai relaxantă decât cea cu avionul. De asemenea, cabinele nu sunt izolate, iar spațiul deschis le permite pasagerilor să se cunoască. În egală măsură, aceștia pot discuta luând masa în interiorul trenului sau savurând un pahar de vin”, spune cofondatorul Globe 365.

Riscul? Prejudecățile

Cu toate astea, în România, călătoriile cu trenul nu sunt privite deloc drept experiențe relaxante și inedite. Condițiile nu sunt optime, infrastructura are probleme serioase, iar întârzierile sunt uneori enorme. Am vrut să aflăm dacă cele două agenții nu și-au asumat un risc mare prin organizarea acestui proiect.

”În momentul de față, CFR Călători deține infrastructura necesară astfel încât Transilvania Train să își urmeze fără probleme traseul. În ceea ce privește trenul, acesta este unul modern, vagoanele de tip bistro au 46 de locuri și câte un bar, aranjamentul locurilor este sub formă de fotolii cu masă la mijloc, vagoanele sunt prevăzute cu aer condiționat, iar starea lor este foarte bună, deci condițiile sunt optime. Da, ne-am asumat un risc în sensul că trebuie să demontăm prejudecățile”, explică reprezentanții agențiilor de turism.

Apropo de prejudecăți, Pitulice spune că Transilvania Train are potențialul de a le scoate din minte străinilor ”anumite idei preconcepute despre România” și de a-i face să revină.

”Este o experiență inedită pentru noi românii pentru că ne scoate din clasicul circuitelor sau vizitelor în zonele de turism comercial ale Transilvaniei și ne face să ne simțim parte din traditiile și cultura regiunilor vizitate. Pentru publicul străin nu cred că are cineva vreun dubiu că ar fi un program atractiv, cu atât mai mult cu cât pentru aceștia sunt de o noutate absolută foarte multe dintre lucrurile cu care noi suntem obișnuiți – tradițiile, cultura, atitudinea primitoare a oamenilor, localități și clădiri cu o arhitectură specifică, forme de relief și peisaje spectaculoase, obiceiurile gastronomice și meșteșugurile arhaice -. Este de asemenea un moment potrivit să le scoatem din minte anumite idei preconcepute despre România și să îi facem să revină, mai ales că anul viitor pregătim mai multe variante de completare a programului”; spune reprezentantul Transilvania Train.

Alina Deak Brojban de la Free Spirit a vorbit despre planurile de viitor pentru acest concept. Pe scurt, dacă se dovedește a fi un succes, atunci el ar putea fi extins și ar putea apărea și alte proiecte similare.

”Prima noastră miză este să ne asigurăm că proiectul Transilvania Train este bine înțeles de către public, ceea ce înseamnă că momentan ne concentrăm pe acest traseu. Ulterior, dacă acest concept turistic își atinge scopul și se dovedește a fi și profitabil, desigur că vom avea în vedere dezvoltarea altor proiecte asemănătoare”, conchide reprezentanta Free Spirit.