De ce scad veniturile taximetriștilor și de ce multă lume preferă Uber? Cred că motivele sunt destul de simplu de înțeles. Uber a prins la o categorie specifică de oameni, din ce în ce mai mare, care vor lucruri simple:

- predictibilitatea cursei: să știi aproximativ cât te costă, când vine și pe unde merge acea mașină.

- calitatea serviciului: mașini cât de cât bune, cât de cât curate, șoferi care să tacă și să nu îți povestească viața, mașini fără miros de fum.

- plată cu cardul: o altă problemă a taxiurilor, în majoritatea lor, e că nu permit plata cu cardul sau direct printr-o aplicație. Deși Clever Taxi a introdus astfel de opțiuni, ele nu sunt folosite de foarte mulți taximetriști.

- chiar dacă e un cost mai mare, prin surge pricing, să fie un cost asumat, nu unul pe care să-l afli la ușă (nemulțumiri ale clienților există și la Uber, mai ales pentru curse anulate)

- posibilitatea de a pedepsi șoferii pentru neprofesionalism prin rating

Așadar, Uber nu revoluționează extraordinar serviciile. Efectiv, nu e un serviciu de lux. Ci unul de masă. Cu plusuri și minusuri. Am întâlnit și servicii proaste la Uber, am întâlnit șoferi deranjanți, mașini proaste.

Ca o mențiune, am și făcut Uber, dar nu mai fac. A fost o experiență interesantă, pe vremea când nu aveai nevoie de atestat ca să fii șofer. Detalii am aici.

Dar Uber, Taxify sau alte asemenea servicii nu vor dispărea. Inovația în sistem nu poate fi învinsă, ci doar reglementată. Iar acest lucru trebuie să se întâmple și în București. Taximetriștii pot protesta, pot bloca uberiști, pot arunca ouă în parbriz, dar schimbarea trebuie să vină competitiv și de la ei. Cumva, categoria aceasta de angajați are o mare problemă pentru că se plâng de activitatea lor în permanență.

Iată câteva idei despre cum s-ar putea schimba lucrurile pentru a acomoda și taxiuri mai de calitate, dar și Uber reglementat. Aștept și sugestiile voastre și completez lista.

● Reglementarea serviciilor Uber pentru a nu mai acționa într-o zonă gri. Momentan șoferii Uber trebuie să aibă atestat, iar firmele care fac Uber încep să aibă și autorizație de transport. Taximetriștii sunt obligați să aibă atestat de taxi, care nu se obține foarte greu, la fel ca și atestatele de la Uber, care sunt pentru cei care închiriază mașini cu șofer.

● Obligativitatea unei licențe de transport ridesharing pentru firmele care au mai mult de 10 mașini la Uber. Evident, ar exista metode de ocolire a legii, prin crearea de mai multe firme. Dar aceste firme de la Uber, din ce în ce mai multe, și cu flote din ce în ce mai mari, trebuie reglementate și statul să colecteze taxe din activitatea lor.

Momentan în București sunt 10.000 de licențe de taxi. Ele sunt eliberate în funcție de numărul de locuitori. Cu toate acestea, locuitorii Bucureștiului sunt mult mai mulți decât cei oficiali. Așa că și licențele trebuie să fie mai multe. Pe piața neagră aceste licențe se tranzacționează și cu 7.000 de euro. Sistemul acesta trebuie înlocuit cu unul digital, în care să existe un registru al licențelor din București și al taxiurilor care activează pe aceste licențe. De asemenea, trebuie mărit numărul de licențe acordate pe București. De asemenea, egalizare de preț între licențe taxi și licențe ridesharing la nivel de oraș. Registrul e important. Vrei să vezi dacă e un taxi pirat? Verifică-l imediat.

Taxă anuală de acces în oraș pentru mașini Uber înregistrate în alte județe. La fel și în cazul taxiurilor cu licențe de Ilfov. Taxa nu ar trebui să fie mare, ci aproape modică, dar luată la volum să adune bani la buget.

Registru online pentru verificare inspecție tehnică după numărul de înmatriculare (momentan e posibil doar cu serie caroserie sau serie CIV) pentru toate taxiurile și mașinile care fac ridesharing.

Inscripție clară pentru mașinile Uber (nu colantare, dar un semn de identificare)

● Eliminarea necesității colantării galbene a taxiurilor. E o opțiune personală. Mi se pare complicată și inutilă. Mașinile pot avea culoarea lor originală, dar să afișeze autorizația de taxi, numărul de telefon pe parbriz și prețul mare. Casetă de taxi Verde/Roșu montată pe mașină.

Dispecerizarea pentru firmele de taxi să se facă obligatoriu digital. Evident, poate exista dispecerizare radio ca și până acum, dar să existe și toate taxiurile integrate în aplicații digitale. De asemenea, toate mașinile, la cerere, se opt integra în alte aplicații, pentru creșterea numărului de posibilități. Practic, un taxi să nu fie doar pe aplicația Speed Taxi, ci și în Clever Taxi.

Integrarea mașinilor de taxi în comenzile din aplicația Uber (a fost făcut acest lucru în Berlin) sau Taxify. Practic, să ai buton special pentru taxi sau, dacă un Uber sau Taxify nu este la o distanță rezonabilă, să poți să treci pe opțiunea taxi. Apariția taxiurilor în aplicația Uber să nu influențeze surge price de la Uber. În alte țări, Uber colaborează cu industria de taxi, iar serviciile de taxi sunt integrate în platforma Uber. Taxiurile sunt parte din strategia pe termen lung a Uber de a deveni o aplicație multi-modală, prin care poți accesa toate mijloacele de transport (Uber, taxi, biciclete electrice, transport în comun)

Plata cu cardul obligatorie în toate taxiurile prin POS mobil sau prin plată prin aplicație. În aplicațiile de taxi să existe funcție de surge price algoritmic la fel ca la Uber pentru egalizarea oportunităților celor două piețe și pentru mai multe opțiuni pentru cetățeni.

Preț diferențiat pentru comanda prin aplicație față de prețul taxiului luat pe stradă. Taxiul care este luat din stradă, fără posibilitatea de a refuza clientul, să aibă un preț dublu, de tipul 3,5 lei. Se poate considera că treci peste comanda din aplicație, te duci mai rapid la primul taxi, dar profiți de această oportunitate.

● Într-o aplicație de comenzi taxi, la fel ca la Uber, să existe un număr limită de comenzi refuzate după care se suspendă contul pentru o zi.

● Obligativitatea taxiurilor de a folosi un sistem de navigație pentru ajungerea la destinație: Waze, Google Maps, Here Maps sau orice fel de hartă digitală agreată. Traseul poate fi schimbat la dorința pasagerului sau dacă șoferul propune o rută mai bună, acceptată de acesta. Altfel, se merge după aplicație la destinație.

● Interdicția staționării la zona de sosiri aeroport a mașinilor de taxi care nu au o comandă deja existentă. Barieră clară la Sosiri și intrare în zonă doar dacă ai primit comandă.

Parcare taxi gratuită la aeroport.

● Toate comenzile de taxi de la aeroport să se facă de la stații digitale sau de la ghișeu unde să existe un dispecer.

Barieră de intrare și la Gara de Nord

● Stații speciale de parcare pentru toate serviciile de transport

Vechimea mașinilor - 10 ani.

● Costul/kilometru să fie un procent minim din prețul benzinei sau motorinei din momentul acela, per kilometru. Se poate face un algoritm care să alinieze prețul per kilometru cu cel al carburantului, pentru eficientizarea prețului. În momentul de față toate serviciile de transport persoane sunt sub un preț optim.

● Număr de urgență/buton de urgență pentru plângeri, lucruri pierdute în taxi/Uber, formular clar de feedback pentru toți șoferii

Obligativitatea firmelor de taxi sau ridesharing de a adăuga un procent de mașini electrice în flota lor în fiecare an, până la o anumită limită (2025) unde se va trece la o majoritate de mașini electrice, de exemplu.