• Călin Popescu a fondat Orkiee și Work Cycle, dar produsele nu au avut succes. Acum este CTO și cofondator al Vaha, un startup din Germania care construiește o oglindă inteligentă ce oferă servicii de fitness și antrenori personali.
  • Produsul luptă cu Peloton și Mirror la nivel mondial, startup-uri de miliarde de dolari.
  • Vaha a primit a doua rundă de investiții de ordinul zecilor de milioane de euro.
  • Vaha caută în momentul de față programatori backend pentru Ruby și Android, Product managers și oameni cu puternice cunoștințe tech.

Călin Popescu nu este la prima experiență în startup-uri. A experimentat mult, a lansat propriile produse, cum ar fi Orkiee sau Work Cycle. Produsele nu au reușit să scaleze destul de rapid, iar cea mai bună lecție pe care poate să o primească un fondator e să încerce lansarea unui startup, dar să nu-i reușească.

Călin Popescu a terminat facultatea la Cluj, și-a continuat studiile la Londra, acolo unde a și intrat în contact cu scena startup-urilor, iar astăzi locuiește la Berlin, unul dintre hub-urile antreprenoriale cele mai active din Europa. A ajuns la Berlin ca manager pentru o platformă de influencer marketing, SocialScene, dezvoltată de Makers.do, iar din februarie 2016 s-a dus la Humanoo, pe partea de produs și dezvoltare tehnologică.

A fost advisor pentru startup-uri românești precum Axosuits, Milluu (care tocmai ce a primit o investiție de la Early Game Ventures), Yellow Menu (în acționariatul cărora a intrat RocaX), iar apoi, din iulie 2017, a intrat ca CTO în startup-ul Pixformance, care oferea un serviciu B2B printr-un device hardware pentru fitness training și rehab asistat de un sistem inteligent de motion tracking și analiză a mișcării. Aici a cunoscut-o pe Valerie Bures-Bönström, CEO al companiei.

Vaha este dezvoltarea ideii inițiale din Pixformance, un dispozitiv de fitness care să fie adaptat către mai multe persoane. „În ianuarie 2019 ne-am dat seama că piața consumatorilor obișnuiți e foarte interesantă, multe cereri venind din zona de clienți B2B2C ai produsului dezvoltat de Pixformance. Ei ne întrebau constant dacă nu plănuim să dezvoltăm un produs similar pentru acasă”, povestește Călin Popescu pentru start-up.ro.

După ce au observat acest trend, cei de la Pixformance au vrut să cerceteze în detaliu opțiunea și au observat că există un market case scalabil, adică piața era acolo.

Vaha se năștea și conceptul este foarte simplu. E o oglindă inteligentă care te ajută să te menții într-un flow progresiv de dezvoltare fizică și mentală, contectându-te cu un antrenor personal care are grijă să îți creeze o experiență progresivă, la distanță, printr-un plan personalizat de antrenament și sesiune live unu la unu.

Precomandă după rundă de investiție

În momentul de față, Vaha a primit o nouă rundă de investiții de nivelul a două zero-uri de la HV Holtzbrinck Ventures, Global Founders Capital, TQ Ventures și RTP Global. Holtzbrinck Ventures din Berlin investiseră încă din vară în prima rundă, având aproape un sfert din acțiunile companiei, potrivit Gruenderzene.

„Suntem în faza de precomenzi. Produsul este gata, mai lustruim puțin software-ul și optimizăm scalabilitatea liniilor de producție a device-ului”, spune Călin Popescu. Produsul costă 2.155 de euro și are un abonament de 60 de euro.

„Modelul este un split hardware / subscription. Costul oglinzii este însoțit de un abonament lunar care-ți pune la dispoziție un antrenor personal. Acesta se ocupă de tot planul de antrenament și poate avea și sesiuni live cu tine, folosind oglinda ca mediu de comunicare”, spune Călin Popescu. Practic, poți să faci o sesiune video cu antrenorul pentru a putea să te pregătești așa cum trebuie.

Oglinda folosește tehnologii precum Machine Learning, AR, AI, Motion Alaysis, Real Time Movement Analysis, Cloud, Mobile și Embedded, potrivit CTO-ului companiei. Pentru Vaha urmează și lansarea comercială finală, iar Călin spune că strategia de vânzare va conține online marketing, dar și o prezență fizică. Cu toate acestea, momentan strategia e confidențială până ce va fi lansat produsul pe piață.

În momentul în care cineva cumpără oglinda, primește dispozitivul, un set de accesorii, precum benzi elastice, saltea de yoga, produs de curățare a oglinzii, un ghid de folosire și un sport pentru montarea oglinzii pe sol. De asemenea, clienții primesc acces la o aplicație mobilă și un antrenor personal, pe baza anumitro criteri de preferință și experiență verificate de echipa Vaha.

Călin Popescu spune că Vaha se axează pe zona de personal training și acces la un antrenor personal printr-un produs digital. „Pe lângă toate acestea, produsul are un touchscreen de 43 de inci, ceea ce oferă o plajă nelimitată de potențiale interacțiuni. În plus, oferim și funcționalități pentru non-fitness, deoarece oglinda poate fi folosită pentru a asculta muzică și poate fi integrată cu alte dispozitive inteligente din casă”, explică CTO-ului Vaha.

Cum arată piața de fitness inteligent

Pe măsură ce oamenii au din ce în ce mai puțin timp la dispoziție, dar vor să facă sport, au fost dezvoltate startup-uri digitale care să-i ajute. Competiția de pe piață pentru Vaha sunt Peloton și Mirror.

Mirror este tot o oglindă inteligentă de fitness și a ajuns la o evaluare de piață de 300 de milioane de dolari după ce a primit investiție de aproximativ 36 de milioane de dolari în iunie, conform TechCrunch. Înainte de acest moment, Mirror a primit 38 de milioane de dolari investiție. Produsul Mirror costă 1.495 de dolari. Conform New York Times, Mirror vinde aproximativ 650 de oglinzi pe lună.

Iată cum funcționează Mirror:

Un alt startup din zona de fitness pentru acasă care a crescut uriaș este Peloton. În august 2018, Peloton a primit o investiție de 550 de milioane de dolari la o evaluare de 4 miliarde de dolari.

Iată câteva imagini cu Peloton:

„Ambii competitori oferă un conținut interactiv generalist, fără a pune la dispoziția utilizatorului niciun nivel de personalizare. Noi ne concentrăm pe partea de personalizare și integrare a ideii de flow în viața curentă a fiecărui cumpărător”, spune Călin Popescu.

Cine este publicul target? „E dedicat persoanelor cu venituri medii spre mari, foarte ocupate cu o rutină zilnică încărcată. Persoane care vor să folosească mai eficient timpul liber pe care-l au. În același timp am identificat un grup foarte mare de persoane care vor să facă sport însă se simt stânjenite să meargă într-o sală de sport”, explică Popescu.

Pentru Vaha, prima piață va fi Germania, iar apoi se vor duce către extinderea globală. Echipa are 50 de angajați, iar în România există o echipă remote de dezvoltatori de 20 de oameni.