Pentru a afla povestea V7 Startup Studio, am stat de vorbă cu Miriam Constantin, cea care a preluat brandul și a investit în noua locație situată pe Strada Mendeleev, la numărul 5. Practic, totul a început pe vremea când Miriam era o clientă a spațiului de coworking.

„Am avut o carieră în avocatură de peste 12 ani, iar în 2018 mi-am dat demisia dintr-o multinațională pentru a urma un EMBA și a fonda un legal tech startup. Fiindcă aveam nevoie de un ecosistem în care sa învăț ce înseamnă, de fapt, antreprenoriatul de la 0, am lucrat de la V7 Startup Studio, coworking fondat de 2 colegi din multinaționala din care am plecat. Mai întâi, am fost rezident acolo, am înțeles cât de important este sa te conectezi cu oameni cu valori și țeluri similare ție și cât de mult impact are un astfel de liant pentru antreprenori ca și mine, aflați la început de drum”, și-a amintit aceasta.

Conceptul V7 Startup Studio inițial nu a rezistat. Dar Miriam a văzut o oportunitate - așa a trecut din postura de „rezident” în cea de „asociat” și a găsit o finanțare pentru a muta V7 Startup Studio într-un nou spațiu.

Am rugat-o pe reprezentanta V7 Startup Studio să ne prezinte și restul echipei.

„V7 Startup Studio este motorizat la nivel de viziune și strategie de către asociații săi, V7 Capital, Alexandru Dumitru (cofondator Clever Taxi), un investitor important de pe piața de real estate, și de mine. În partea operațională ne implicăm eu, space curatorul nostru, Edoardo Roman, și avem parte și de contribuția Andreei Budai, ce se ocupă de gestionarea spațiului din locația anterioară. Alături de noi, avem o serie de parteneri și furnizori care ne ajută ca business-ul să funcționeze excelent - de la banca noastră - Raiffeisen Bank - și până la partenerii din rețeaua V7 Startup Studio, ce oferă beneficii specifice rezidenților noștri și care au avut cutezanța să încerce împreună cu noi, pentru prima dată într-o afacere de acest tip, modelul de membership benefits”, a detaliat aceasta.

Antreprenoriat pentru mai mult, mai bine, pentru mai mulți oameni”

Revenind la Miriam și la povestea ei in antreprenoriat, am aflat că a ales această cale pentru că a vrut să facă ceva cu „mai multă semnificație”, ceva de care să fie mândră și care să aibă un impact pozitiv asupra oamenilor ca ea.

„Întotdeauna am fost motivată în munca mea de însemnătatea a ceea ce fac. Ecoul acesta a devenit mai puternic pe măsură ce anii au trecut și a ajuns să se manifeste ca un soi de inadecvare la statutul de angajat. Simțeam, deopotrivă, multe limitări, poate firești din perspectiva angajatorului, dar și cumva, presiunea că entuziasmul și valorile mele nu mai încăpeau în compania, industria, postura în/din care lucram. Mereu am vrut să îmbunătățesc locurile în care am lucrat, să aduc, prin creativitate, mai multă semnificație, să fac ceva de care sunt mândră, care are un impact pozitiv asupra vieților celor din jur, ale oamenilor ca mine, care au nevoie de un pic de sprijin pentru a fi versiunea lor cea mai bună la lucru”, a povestit Miriam.

După cum menționa și mai devreme, Miriam lucra în domeniul juridic și era (și încă este) pasionată de proiectele publice și de tranzacții pentru că „acolo ai șansa să vezi cum contribuția ta face societatea, în general, să se îmbunătățească și clienții tăi, în particular, să prospere și să se bucure de rezultatul muncii lor”.

Dar acum simte că face „mai mult, mai bine, pentru mai mulți oameni”. „Iar să vezi cum se dezvoltă idei, afaceri, echipe într-un spațiu și într-un ecosistem pe care le orchestrezi tu este inimaginabil de satisfăcător”, explică antreprenoarea.

Succesul este un concept volatil și eminamente subiectiv”

Ca în orice altă discuție ce vizează antreprenoriatul, am ajuns, inevitabil, și la discuția despre succes - despre cum poate fi definit acesta, anticipat și, bineînțeles, întreținut. Pentru Miriam, succesul se măsoară în mici victorii, sau cel puțin așa pare. Astfel, ea și-a dat seama că se află pe drumul cel bun cu această afacere chiar de la început, când „doi foști clienți deveniți și prieteni mi-au oferit banii de care am avut nevoie pentru a face investiția rapid”.

„Pentru mine, succesul e sigur diferit de ceea ce înseamnă în acest moment succesul în România. Sau ce cred eu, ce cred alții că înseamnă succesul în România. Cred că succesul e un țel eminamente subiectiv și personal. Ai o afacere de succes, din punctul meu de vedere, când produci mai mult decât consumi, când îți respecți angajamentele față de investitori, și, în același timp, creezi valoare pe o piață - totul făcând ceea ce-ți place și devenind mai senin, mai generos, mai modest; nu mai înverșunat și condescendent”, continuă ea, în aceeași idee.

Miriam știe cu siguranță ce nu este succesul - „ceea ce spui despre tine”. Nu contează „cât apari public, cât ești de încrezător că știi ceva (când, obiectiv vorbind, nu prea ai cum să știi), cu cine interacționezi, cât de mulți bani iei (și nu dai înapoi) și, în general, câtă vâlvă se poate face în jurul tău”.

Oamenii pe care ea îi admiră cel mai mult sunt cei cu „performanțe remarcabile”, dar sunt „oameni despre care nu auzi foarte multe”. „Ei muncesc zi de zi, cu dăruire, la afacerile lor remarcabile și au o modestie frumoasă în a vorbi despre ei înșiși sau a-și prezenta mereu performanțele”.

În ceea ce privește performanțele, Miriam nu doar că a reușit să acopere cheltuielile business-ului său, ci a reușit să dubleze veniturile, asta fără să aibă un impact negativ asupra clienților V7 Startup Studio.

„La mai puțin de un an de la deschidere, ne-am dublat veniturile și, în același timp, am încercat să menținem un nivel suportabil al tarifelor, fără a reflecta în mod brutal asupra rezidenților creșterea cheltuielilor cauzată de perioada dificilă pe care o traversează majoritatea afacerilor din punct de vedere economic”, a detaliat ea.

Sincope de entuziasm

Acest lucru nu înseamnă că nu au existat și momente dificile. Antreprenoarea ne-a povestit și despre primii pași ai acestei afaceri, despre actul de echilibristică pe care a trebuit să-l facă astfel încât toată lumea să fie mulțumită. Ea consideră, totuși că „ce e cel mai greu, nu cred că a venit încă”.

Asta pentru că business-ul „nu a ajuns încă la maturitate”, lucru care „deseori vine la pachet și cu momente greu gestionabile”, recunoaște ea.

„Am deschis V7 Startup Studio în noiembrie 2021, dar continuă să fie o perioada dificilă până când reușești sa pui o afacere pe picioare - una care să își acopere cheltuielile, să mulțumească și investitorii și pe tine, în același timp”, mai spune ea.

E greu fiindcă sunt multe sincope de entuziasm în tot acest proces. Iar victoriile mici sunt câteodată foarte mici în fața presiunilor zilnice de a ține în viață un proiect”

Miriam este de părere că o greșeală fatală pe care o poți face în calitate de antreprenor este „să abandonezi proiectul tău și/sau calea antreprenorială”. „Perseverența este combustibilul ideilor antreprenoriale, iar eșecurile sunt simple și temporare redirecționări”, punctează ea.

I-ar fi plăcut să știe dinainte că „trebuie să te concentrezi să testezi piața într-un anume fel și să faci un produs cu alți bani decât banii tăi”. „Aș fi economisit mult timp”.

Alte lecții învățate țin de angajați, dar și de furnizori.

„În proiectul V7 Startup Studio mi-ar fi plăcut să știu că toți oamenii implicați trebuie să aibă sarcini clare și trebuie să fie plătiți pe baza de rezultate, nu pe bază de promisiuni. Că furnizorii se testează, că nu e o rușine să ceri cel mai bun preț”.

Lecții de la rezidenți

La începutul acestei conversații, Miriam ne spunea că unul dintre motivele pentru care ea a devenit, în primul rând, clientă V7 Startup Studio, a fost dorința de a învăța de la alte startupuri. Acum, acele startupuri sunt clienții ei și am vrut să aflăm ce învață din experiența lor.

„Am învățat că orice dificultate e surmontabilă câtă vreme există focus. Îi privesc cu incredibilă admirație pe rezidenții noștri, care, deși nu sunt sub supravegherea vreunui manager sau sub presiunea unor deadline-uri draconice, au determinarea și plăcerea să vină în fiecare zi și să lucreze la afacerile/proiectele lor”, spune ea.

Rezidenții sunt atent selecționați, ne explică reprezentanta V7 Startup Studio și, indiferent că vorbim despre echipe locale sau internaționale, toată lumea împărtășește aceleași valori: „respect pentru muncă, mindfulness, optimism, politețe, dorința de a-i ajuta pe ceilalți”.

De altfel, rezidenții contribuie la ecosistemul V7 Startup Studio.

„V7 Startup Studio nu este un business de închiriere de birouri. Este un mediu propice pentru dezvoltarea unor afaceri, proiecte. Iar asta se face în special prin colaborare. Toți rezidenții noștri se cunosc între ei, colaborează, se ajută reciproc, sunt acolo pentru mai mult decât un birou”, detaliază ea.

Iar la V7 Startup Studio se organizează și evenimente - iar companiile care aleg să facă acest lucru trebuie să fie „inovatoare, laid-back” și să țină cont de „ceea ce vor angajații lor și ce nevoi au”. De regulă, „sunt companii cu un grad de inovație internă ridicat. Și, desigur, din nou, cu valori comune cu ale noastre”.

În viziunea ei, lumea post-pandemică a fost transformată iar „munca hibridă nu a făcut altceva decât să accentueze o nevoie latentă - aceea de a include serviciul în activitățile de zi cu zi, în loc de a ne ajusta lifestyle-ul în funcție de serviciu”.

Nu a existat niciodată un moment mai bun pentru lucratul în spații de coworking sau de tip coworking”

Pentru că a adus vorba despre companii inovatoare, am vrut să aflăm de la Miriam cum se diferențiază V7 Startup Studio de alte hub-uri de coworking și cum arată inovația în acest domeniu.

„De când am deschis, fără sa ne propunem chiar, inovăm continuu”, spune antreprenoarea, încrezătoare.

Uneori, inovația - și abilitatea de a te diferenția de competitori - vine din lucruri mici. „De la politica all inclusive (nu se plătește nimic adițional față de chirie - de la printer, meeting room și până la cafea premium, dulciuri, apa infuzată etc.), până la cardul exclusiv de membru, accesul la rețeaua extinsă de investitori și consultanți (fără a trece prin programe și filtre consumatoare de timp, pentru ca rezidenții noștri sunt deja, subtil, filtrați). Însă, de departe, factorii de diferențiere sunt interacțiunea dintre membri și puterea comunității. Acestea se materializează în proiecte de colaborare efective și într-o energie bună on site. Nu există sa ai nevoie de ceva și să nu te ajute cineva”, explică Miriam.

factory by RAIFFEISEN BANK - mai mult decât finanțare

V7 Startup Studio este unul dintre business-urile care au făcut parte din programul factory by RAIFFEISEN BANK, care oferă antreprenorilor atât finanțare, cât și îndrumarea de care au nevoie.

„Prin programul factory by RAIFFEISEN BANK am descoperit, cu absolută surprindere, un real punct de sprijin într-o bancă. Și nu mă refer aici numai la finanțare, care, sigur, a fost foarte importantă, rapidă, fără formalizări excesive. Cu echipa Raiffeisen Bank am creat o legătură atât de bună - ei fiind foarte antreprenoriali - încât știam instant dacă business-ul meu are nevoie de ceva, am acolo o variantă. Că pot sa îmi ofere o opinie, soluții de finanțare, de colaborare, acces la a discuta cu un stakeholder-cheie poate”, a descris Miriam experiența ei.

Ea a învățat importanța planurilor, dar și faptul că „vor exista întotdeauna mult mai multe devieri decât îți imaginai de la acel plan. Și tocmai de aceea trebuie să îl ai. Inclusiv în materia așteptărilor finanțării. Dacă în bugetul tău inițial părea ca e foarte ușor să faci anumite plăți, descoperi că realitatea este mult mai presantă și că ai nevoie de multă reziliență materializată în rezultate efective, ca să-ți respecți toate angajamentele”.

Fără finanțarea și sprijinul primit în cadrul programului factory by RAIFFEISEN BANK, Miriam spune că nu ar fi putut avea hub-ul complet funcțional încă din luna noiembrie a anului trecut. „Acest lucru s-ar fi reflectat în primul rând în plata unor cheltuieli lunare (chiria, utilitățile etc.) fără o acoperire a acestora de venituri pe o perioadă mult mai lungă”, recunoaște ea.

De la deschidere și până acum (la circa 6 luni), V7 Startup Studio se apropie de a-și atinge targetul lunar în ceea ce privește venitul. „Ne propusesem în primul an operațional un profit de 120K EUR. Dacă menținem ritmul din prezent, îl vom atinge”, mai spune antreprenoarea.

Planul este ca V7 Startup Studio să se asocieze unui fond de investiții și să se extindă în alte 3 locații „neconvenționale”.

Ce este factory by RAIFFEISEN BANK?

De 5 ani, în programul factory by RAIFFEISEN BANK, antreprenorii aflați la început de drum au acces la resurse financiare, know-how și îndrumare. Aici, afacerile și ideile de business prind aripi și se transformă în proiecte de succes. Înscrierile sunt deschise pe toată perioada anului. Aplică pe raiffeisenfactory.ro și du-ți business-ul la nivelul următor!