Ascult─â interviul video cu Ciprian Florea mai sus ╚Öi aboneaz─â-te la canalul nostru de YouTube pentru a putea vedea interviurile ╚Öi alt con╚Ťinut video în premier─â.


Verde vrea s─â fie Uber pentru fructe ╚Öi legume în România. Construit ca un marketplace, platforma pune în leg─âtur─â micii produc─âtori din jurul ora╚Öelor cu restaurante ╚Öi afaceri în momentul de fa╚Ť─â. Ulterior, dup─â o perioad─â de teste, Florea dore╚Öte s─â deschid─â platforma ╚Öi c─âtre oamenii obi╚Önui╚Ťi care s─â cumpere direct de la produc─âtori. De asemenea, vor s─â creasc─â accelerat ╚Öi urmeaz─â s─â anun╚Ťe o rund─â de finan╚Ťare în aceast─â var─â care s─â-i ajute s─â accelereze totul.

„Noi implement─âm modelul nostru pe comunit─â╚Ťi urbane. Adic─â ora╚Öe de 250.000 de locuitori în medie. C─âut─âm ferme ╚Ť─âr─âne╚Öti pe o raz─â de 50-70 de kilometri în jurul ora╚Öului”, spune Ciprian Florea.

Practic, produc─âtorii listeaz─â produsele în platform─â, iar momentan restaurante din Bucure╚Öti sau afaceri care au nevoie de stocuri mai mari, le pot comanda. În func╚Ťie de produc─âtor, ei le pot livra direct sau pot s─â se bazeze pe ╚Öoferii pu╚Öi la dispozi╚Ťie de Verde.

Urm─ârirea trendurilor europene

În momentul de fa╚Ť─â, Europa e în plin proces de schimbare când vine vorba de obiceiurile de consum. Oamenii se uit─â din ce în ce mai atent la lan╚Ťul de aprovizionare, vor produse locale sau care s─â fie crescute eco.

„Globalizarea a fost un lucru bun ce a dus o dezvoltare economic─â pentru multe societ─â╚Ťi, îns─â am v─âzut ╚Öi probleme care au venit la pachet. Produc─âtorii mici aveau o putere limitat─â în lan╚Ťul de aprovizionare. Juc─âtorii globali au avut acces la capital pentru tehnologie”, spune Ciprian Florea.

El consider─â c─â trendul de descentralizare duce la posibilitatea de a folosi capacit─â╚Ťi de produc╚Ťie din diverse ╚Ť─âri, iar Verde construie╚Öte un model de marketplace cu o component─â de fulfillment, adic─â de livrare. De╚Öi exist─â op╚Ťiuni pe pia╚Ť─â, Verde vrea s─â aduc─â ro╚Öia de la fermele din împrejurimile ora╚Öului pe mese consumatorilor, începând cu restaurantele.

„Produc─âtorii vând în pie╚Ťe, unde dac─â ai o tarab─â ╚Ťii de ea. În retail, ro╚Öia de import e în direct─â competi╚Ťie cu ro╚Öia de România”, explic─â Ciprian.

În UE exist─â deja trenduri de sus╚Ťinere a produselor locale. În Italia, de exemplu, exist─â ini╚Ťiativa „Zero Kilometer Produce”, iar la nivelul UE exist─â proiectul Smartchain, unde 18 universit─â╚Ťi ╚Öi parteneri priva╚Ťi lucrez─â la un cadru de cum ar trebui încurajat consumul de la produc─âtorii mici din apropiere.

„Investi╚Ťiile în mâncare, în startup-urile de mâncare, s-au triplat fa╚Ť─â de acum 3 ani. Exist─â acest interes sporit al investitorilor interna╚Ťionali, al antreprenorilor în a g─âsi solu╚Ťii acolo”, spune Florea.

România - multe ferme ╚Öi pu╚Ťin─â productivitate

România e un caz relativ ciudat pe pia╚Ťa din Europa, deoarece de╚Ťinem cele mai multe ferme mici din Uniunea European─â. Cu toate acestea, productivitatea noastr─â e sc─âzut─â, pentru c─â în agricultur─â mai multe companii sau ferme nu înseamn─â ╚Öi succes. România are 34% din fermele din UE, Polonia are 11%, iar Italia 10%.

„Productivitatea e sc─âzut─â îns─â a acestor ferme din România, în special. Exist─â spa╚Ťii declarate, existe terenuri, dar care sunt folosite doar par╚Ťial. Am discutat cu o serie de ferme ╚Ť─âr─âne╚Öti ╚Öi sunt multe cazuri în care au 5 hectare ╚Öi cultiv─â doar unul singur. Ne zic c─â dac─â ar avea unde s─â vând─â, ar produce ╚Öi pe celelalte hectare”, spune Ciprian Florea.

Dou─â treimi din fermele din Europa sunt mai mici de 5 hectare. Pia╚Ťa e fragmentat─â, a╚Öa c─â agregarea e important─â. Verde vrea ca prin tehnologie s─â func╚Ťioneze ca acest agregator.

„Anul trecut în pandemie am v─âzut cum produc─âtorii erau for╚Ťa╚Ťi s─â arunce produse pentru c─â nu aveau cum s─â le vând─â, pentru c─â aveau acces limitat la canale de vânzare. Ace╚Öti produc─âtori mici vând pe tarab─â, în pia╚Ť─â, rareori vând c─âtre retail. Îns─â sunt bariere de o parte ╚Öi de alta”, consider─â Ciprian. El crede c─â dac─â încerci s─â vinzi în retail e dificil când e╚Öti produc─âtor mic, pentru c─â trebuie s─â respec╚Ťi toate condi╚Ťiile lan╚Ťuloui de aprovizionare ╚Öi pu╚Ťini ╚Ť─ârani au cantit─â╚Ťi mari, controlul calit─â╚Ťii standardizat ╚Öi logistica necesar─â.

Cum func╚Ťioneaz─â Verde Food?

Verde func╚Ťioneaz─â în zonele periurbane, adic─â se uit─â la fermele din jurul ora╚Öelor mari, de peste 250.000 de locuitori. „Când se comand─â o ro╚Öie în platform─â, modelul nostru trebuie s─â aduc─â ro╚Öia de la unul dintre ace╚Öti fermieri în ora╚Ö ╚Öi apoi spre consumator”, spune Florea.

„Lucr─âm cu o serie de restaurante unde buc─âtarii au nevoie de o diversitate de legume proaspete, care au fost culese în aceea╚Öi zi, care ajung în momentul când au nevoie pentru c─â multe dintre restaurante nu au spa╚Ťii de stocare”, explic─â fondatorul Verde Food.

Ciprian vrea s─â accesibilizeze consumul de mâncare s─ân─âtoas─â direct de la ╚Ť─ârani. Restaurantele ╚Öi alte afaceri vor fi un canal de vânzare, iar pe viitor vor s─â extind─â ╚Öi spre leg─âtura direct─â cu un consumator final persoan─â fizic─â.

„Cererea trebuie s─â întâlneasc─â oferta. Dac─â se dau comenzi algoritmul nostru face un matching cu pool-ul nostru de fermieri. Ei livreaz─â ╚Öi când nu livreaz─â conform a╚Ötept─ârilor clien╚Ťilor exist─â mecanisme de m─âsurare a performan╚Ťei de livrare. Dac─â ei nu livreaz─â, data viitoare nu vor primi acela╚Öi num─âr de comenzi”, spune Ciprian.

Tot acest schimb de informa╚Ťii va reu╚Öi s─â ordoneze corect produc─âtorii ╚Öi s─â creasc─â num─ârul de tranzac╚Ťii. Pe partea de control Verde a implementat procese interne de asigurare a calit─â╚Ťii pe care le implementeaz─â cu organiza╚Ťii externe autorizate pentru a analiza calitatea produselor.

„De asemenea, avem în echip─â skillurile de agricultur─â. Un membru al echipei, Lucian Cuibus, a lucrat în ultimii 15 ani cu fermele ╚Öi are acces la peste 250 de ferme în România. Vom avea nevoie de un ambasador care se va plimba ╚Öi va vizita produc─âtorii care sunt la noi în platform─â. Vom începe cu o selec╚Ťie riguroas─â, apoi o monitorizare a tranzac╚Ťiilor, dup─â care partea offline, cum face ╚Öi Uberul, unde trimite un inspector pentru a vedea dac─â sunt probleme cu ╚Öoferii”, spune Ciprian Florea.

Livrarea va fi f─âcut─â ori de ferm─â direct dup─â comanda din platform─â, ori de c─âtre ╚Öoferii Verde, în func╚Ťie de nevoile ╚Ť─âranilor. Evident, beneficiile vor fi diferite în func╚Ťie de modelul logistic ales, ca la Uber.

Pe Verde vor putea vinde ╚Öi fermele care au entit─â╚Ťi juridice, dar ╚Öi ╚Ť─âranii cu certificatul de produc─âtor, exact ca în pia╚Ť─â.

„Clien╚Ťii vor cump─âra direct de la ferme, noi suntem doar facilitatorul. Verde se asigur─â ca tranzac╚Ťiile s─â fie de succes”, spune Florea.

Verde pornește prin livrarea spre restaurante

Prima oar─â când am discutat cu Ciprian voiau s─â lanseze pe un model clasic. Cu toate acestea, au decis ca acum, odat─â ce dau drumul la platform─â, s─â livreze doar c─âtre restaurante. Acest lucru le permite s─â livreze cantit─â╚Ťi mai mari ╚Öi s─â controleze mai bine procesul logistic.

„Vom începe cu pân─â în 5 restaurante ╚Öi 5 ferme, asta e ca termen scurt în urm─âtoarele 2-3 luni”, spune Florea.

„Procesul trebuie crescut ╚Öi exist─â din ce în ce mai mult interes înspre ingredientele pe care le cump─âr─âm, cu ce g─âtim, sunt din ce în ce mai multe restaurante unde buc─âtarii vor produse bune pentru a face anumite re╚Ťete. E un trend în cre╚Ötere acolo ╚Öi pe acest trend cumva vrem s─â s─ârim ╚Öi noi”, adaug─â acesta.

La început nu vor s─â se concentreze pe produsele tradi╚Ťionale, pentru c─â mul╚Ťi fermieri au început s─â în╚Ťeleag─â cum merge pia╚Ťa. A╚Öa c─â vor începe cu ferme de kale, fenicul ╚Öi cu o diversitate mai mare de produse.

„Vom începe cu aceast─â diversitate de produse, acces la produse non commodities, nu doar cartofi ╚Öi morcovi, ci diverse verde╚Ťuri, dovlecei, cât s─â fie o suficien╚Ť─â pentru restaurantele cu care lucr─âm, s─â poat─â s─â-╚Öi implementeze ╚Öi s─â-╚Öi livreze meniurile clien╚Ťilor”, explic─â fondatorul Verde.

De altfel, pân─â la finalul anului Verde vrea s─â aib─â opera╚Ťiunile pornite în primul ora╚Ö, iar apoi s─â replice modelul ╚Öi în celelalte centre urbane ale României.