Un român a reușit să strângă 22.000 de dolari pe Kickstarter în cadrul unei campanii pentru un portofel inteligent, dotat cu dispozitiv de urmărire împotriva hoților. Am vorbit cu Viorel Crețu ca să-i aflăm parcursul, planurile mari pentru Wallor și cum a reușit să atragă și investitori după crowdfunding.

wallor kickstarter crowdfunding viorel cretu

Cu Viorel Crețu încerc să vorbesc din iarnă, când s-a terminat campania de crowdfunding, dar a fost mereu mai pe drumuri. Face un MBA la Madrid, în cadrul IE Business School, iar apoi a fost mereu pe drumuri în China, unde punea la punct lanțul de producție pentru Wallor, portofelul care protejează cardul și banii cash împotriva hoților.

Wallor a fost o campanie de succes pe Kickstarter. 187 de persoane au pus 22.000 de euro pentru finanțarea proiectului. E un portofel care are două componente - protejarea cardurilor împotriva fraudei, dar și un sistem de GPS, care te anunță dacă portofelul ți-a fost furat. Viorel e și acum în China, dar am aflat drumul de până acum.

Până la Wallor

Viorel Crețu a fost antreprenor toată viața. A deschis primul business în 2003, în Brașov, o agenție de publicitate. Atunci a inventat o reclamă vorbitoare. În 2007 a înființat WebEffects, o companie de dezvoltare și web development pe care a dezvoltat-o timp de 10 ani și a ajuns la o rețea de 240 de programatori internaționali.

wallor kickstarter crowdfunding viorel cretu

Astăzi, compania sa, căreia i s-a alăturat un CTO străin, Jason Ho, s-a extins cu birouri în mai multe țări, din Spania, până în România, Rusia, Singapore, Statele Unite (New York, Florida, New Mexico).

Mi s-a furat portofelul. Eram în Spania, rezident, iar recuperarea actelor de identitate a fost un adevărat coșmar cauzat de birocrația sistemului, cât și de factori aleatorii, precum indolența persoanelor de la consulat

Wallor a apărut în peisaj în februarie anul trecut. "Mi s-a furat portofelul. Eram în Spania, rezident, iar recuperarea actelor de identitate a fost un adevărat coșmar cauzat de birocrația sistemului, cât și de factori aleatorii, precum indolența persoanelor de la consulat", povestește Viorel pentru start-up.ro. I-a venit ideea de a face un portofel care să te anunțe când pleacă de lângă tine, dar a rămas doar într-o fază incipientă. Fiind student la master la IE Business School, a profitat de o săptămână de cursuri în Shanghai și s-a gândit că ar putea pune în aplicare ideea. După alte 3 săptămâni avea conceptul, în urma unei alte vizite în China.

Wallor pe Kickstarter

Succesul Wallor a fost pe Kickstarter, cu ajutorul unei campanii de crowdfunding reușite. A fost și un test de marketing, dar și o expeirență de vânzare care a asigurat producția primelor prototipuri. Viorel nu avea experiență în acest domeniu înainte, dar a lucrat cu o echipă specializată și a investit.

"Campania a fost creată de mine, în colaborare cu un designer, un fotograf și o echipă pe partea video. A durat două săptămâni să creăm campania, după studierea mai multor astfel de reușite de pe Kickstarter, pentru a înțelege formatul și ce este necesar la o campanie de succes", povestește Crețu.

Cât costă o campanie de Kickstarter

Wallor a strâns 22.000 de dolari pe Kickstarter. Potrivit creatorului portofelului care nu se mai pierde, s-au cheltuit aproximativ 10.000 de dolari. Cu toate acestea, Viorel Crețu spune că puteai fi mai puțini bani dacă nu plătea agenții de marketing pentru promovare, despre care spune că nu i-a adus mari rezultate.

Pentru noi, campania de Kickstarter a fost un test pentru a vedea dacă ideea are suport și poate atrage clienți. Campania ne-a validat ideea, faptul că am reușit să strângem fondurile necesare pentru producție a fost succes, iar apoi am atras și alți investitori, care ne-au oferit 60.000 de dolari

"Au încercat promovarea campaniei, dar au eșuat în final. Pentru noi, campania de Kickstarter a fost un test pentru a vedea dacă ideea are suport și poate atrage clienți. Campania ne-a validat ideea, faptul că am reușit să strângem fondurile necesare pentru producție a fost succes, iar apoi am atras și alți investitori, care ne-au oferit 60.000 de dolari", explică Viorel Crețu.

Cum funcționează Wallor

Portofelul Wallor are două componente - Wallor Cash Holder și Wallor Card Holder, practic, și pentru bani obișnuiți și pentru carduri bancare. "Atașarea celor două module se face printr-un sistem de conectare prezentat în campanie. Avem trei design-uri deja implementate", spune Victor.

wallor kickstarter crowdfunding viorel cretu

Cu ajutorul tehnologiei RFID, Wallor e înconjurat practic de o cușcă virtuală prin care cardurile sunt protejate de hackeri care pot extrage date de pe ele sau de scannere mobile. De asemenea, cu ajutorul senzorilor GPS, ești avertizat atunci când portofelul se mișcă din buzunarul sau geanta ta, în caz că a fost furat sau a căzut pe jos. În plus, Wallor va crea și un sistem prin care vei putea să vezi unde e portofelul tău în timp real, din orice colț al planetei.

Potrivit lui Viorel Crețu, producția de masă va începe la jumătatea lunii februarie, după care în martie va mai urma o campanie de Kickstarter, pentru finanțarea acestor eforturi, iar livrările produselor inițiale vor fi făcute în aprilie. Până la finalul lui 2017, Crețu speră la 40.000 de clienți.

Echipa e serioasă. Sunt trei birouri principale, în Spania, Statele Unite și Shanghai, iar acum se negociază deschiderea unui birou de logistică în Arabia Saudită. Echipa e formată din opt persoane, iar tinta pentru Wallor este realizarea de parteneriate cu minimum 500 de retaileri din toată lumea, precum și crearea unui sistem de afiliere format din 1.000 de persoane până la sfârșitul anului.

Gândit în Spania, finanțat pe Kickstarter, fabricat în China

Ca majoritatea produselor de larg consum, Wallor va fi fabricat în China. Viorel Crețu s-a documentat și a vizitat numeroase fabrici, astfel că produsul va fi realizat în trei fabrici diferite. "Partea tehnologică va fi fabricată în Shenzen, partea de conectare la Guangzhou, iar asamblarea în Shanghai, la o fabrică ce lucrează în colaborare cu Prada", povestește Crețu.

Vrem să facem o firmă care oferă un produs de lux și de calitate într-o piață supraaglomerată. Din acest motiv ne-am concentrat pe alegerea materialelor și design

Crețu speră ca Wallor să se diferențieze prin suportul pe care-l va oferi clienților, transparența în fața utilizatorilor, dar și prin calitate. Mi-a spus că a testat 50 de tipuri de piele până s-a hotărât.

https://www.youtube.com/watch?v=0oMeY4ab_08

Astfel, Viorel nu se concentrează neapărat pe partea tehnologică, pentru că are încredere că poate fi făcută ușor. Dar un portofel nu e un gadget, așa că e important să fie de calitate, ca brandul să ajungă la urechile multora.

"Vrem să facem o firmă care oferă un produs de lux și de calitate într-o piață supraaglomerată. Din acest motiv ne-am concentrat pe alegerea materialelor și design", explică Viorel. În China a făcut parteneriate cu oameni din țară, pentru a elimina bariera limbii și pentru ca aceștia să muncească pentru companie.

Un brand pentru viitor

Primul pas a fost făcut. Wallor a avut succes pe internet, dar urmează să ajungă și în magazine. Portofelul costă 99 de dolari și speră să atragă cât mai mulți clienți.

Pe partea tehnologică avem trei concurenți - Walli, Woolet și Ekster. Pe partea de lux e Bellroy, concurentul cel mai activ și mai cunoscut pe piață

"Vrem să creăm un brand care e bazat pe experiență și senzație, nu neapărat pe produsul în sine. Vrem să ne poziționăm pe sectorul de lux pentru bărbați, oferind produse care pot fi comparate cu marile branduri. Wallor va crea și accesorii folosite zilnic de către bărbați", spune Viorel. Wallor a fost gândit ca un brand exclusiv masculin. Pe lângă cele trei design-uri, mai urmează alte opt în lucru.

https://www.youtube.com/watch?v=ALFAqTdhwN4

Concurență există. "Pe partea tehnologică avem trei concurenți - Walli, Woolet și Ekster. Pe partea de lux e Bellroy, concurentul cel mai activ și mai cunoscut pe piață. Ceilalți trei competitori au început tot pe Kickstarter și toți au dat greș, de la linia de producție, până la suportul de după campanie", explică Viorel Crețu. Spune că a pornit campania de la eșecuri, nefiind dispus să își asume acest lucru după începerea ei. Așa că a făcut parteneriate logistice înainte de crowdfunding, a angajat o echipă de customer service și a întărit echipa.

Wallor va fi disponibil din aprilie și suntem curioși cum va merge pe piață. Nouă ne place mult.