Folosind experiența personală, precum și o analiză a celor mai importante metrici obiective, speakerii webinarului organizat de ROCA X în cadrul Techsylvania au conturat principalele repere pentru o companie în dezvoltare, precum și portretul partenerului ideal în călătoria spre atingerea celor mai îndrăznețe obiective de business.

Puteți accesa înregistrarea completă a webinarului aici, sau puteți citi mai jos câteva dintre principalele concluzii ale discuției.

Ce schimbări a adus criza de coronavirus și cum ați reacționat la ele?

Bogdan Colceriu - cofondator & CEO Frisbo

  • nicio companie nu a rămas unde era înainte de criză, avem multe industrii în portofoliul nostru și am putut analiza dinamica macro
  • Corona a lovit, toată lumea a devenit mai deschisă la online, am reușit să recrutăm din casele noastre, să integrăm clienții, să începem să livrăm mai eficient pe această piață
  • activăm în logistica specifică comerțului electronic, nu suntem într-o nișă scalabilă, dar de când comerțul electronic a explodat, munca noastră a devenit mai ușoară

Vasile Tamaș - cofondator & CEO Beez

  • la început, printre clienții noștri au fost și CEOs care nu dețineau laptopuri, dar acum toată lumea înțelege rolul tehnologiei și că trebuie să fie pregătiți pentru schimbarea generată de aceasta
  • să nu lucrăm din același spațiu a fost cel mai greu în timpul crizei, înainte eram obișnuiți să lansăm idei permanent, acum a fost nevoie să programăm apeluri pentru asta

Mihai Lodoabă - cofondator yeParking

  • în martie, după ce am asistat la un freeze general al consumului, s-a dovedit că economia comună este răspunsul
  • transportul public a scăzut, ceea ce a reprezentat o oportunitate contextuală pentru noi
  • parcarea ne costă la fel de mult ca articolele de lux, dar nu obținem beneficiul sau recompensa emoțională pe care am primi-o dintr-un bun de lux

Voicu Oprean - fondator & CEO AROBS Transilvania Software

  • aveam în plan câteva M&As pe care am decis să le oprim pentru a vedea ce se întâmplă
  • am supus companiile unor teste de stres pentru a le testa rezistența, dorința de a supraviețui, și doar în câteva cazuri am oferit capital
  • în unele cazuri, investitorii au pivotat, deoarece unele domenii noi au adus oportunități
  • am valorificat creșterea industriei digitale, pe care ne-am concentrat prin vânzarea produselor noastre online

Jacek Lubinski - Investment Manager MarketOne Capital

  • vizăm startupuri care se potrivesc profilului de tip network effects - marketplaceuri, platforme de date, prestatori de servicii
  • ne-am concentrat asupra portofoliului în primele luni de la Covid, cu investiții ulterioare în 5 dintre companii care au necesitat capital suplimentar pentru a supraviețui; abia după stabilizarea portofoliului, am analizat fluxul de tranzacții
  • ne-am uitat la companii fondate în criza trecută (cum ar fi Airbnb, Pinterest, Uber, Whatsapp), când oprirea investițiilor ar însemnat pierderea unora dintre cele mai de succes companii din istorie

Aurel Bernat - General Director, BT Asset Management SAI

  • în pandemie, investitorii individuali au devenit deznădăjduiți rapid, în special în zona de cash; partea de acțiuni a fost mai rezistentă, dar și recuperarea investitorilor individuali a fost destul de rapidă

Alexandru Bogdan - CEO ROCA X

  • startupurile sunt flexibile, adaptabile, astfel încât multe sunt capabile să pivoteze rapid, ceea ce a condus la adoptarea sporită și creșterea veniturilor
  • criza poate fi o oportunitate pentru că stimulează inovația și competitivitatea ceea ce aduce creștere și valoare adăugată per ansamblu în economia românească, care este necompetitivă în acest moment

Ce înseamnă să ai partenerii potriviți?

Mircea Popa - cofondator & CEO MedicAI

  • cu fiecare proiect vor exista dificultăți. așadar, e important să știu dacă investitorul e o persoană cu care împart aceleași valori
  • ai nevoie de cineva de cealaltă parte a mesei cu care să poți vorbi. cunoaște industria? poate să-mi ofere acces la o rețea de contacte? mă interesează să primesc nu doar bani ci și timp. investitorul trebuie să îmi asigure cunoștințele de care am nevoie pentru a mă extinde

Mihai Lodoabă - cofondator yeParking

  • la primul nostru apel telefonic după lockdown, l-am întrebat pe Alex de la ROCA X: ar trebui să continuăm? A fost liniștitor că răspunsul a fost da: pregătiți-vă pentru variații, planificați A, B și C, dar continuați

Voicu Oprean - fondator & CEO AROBS Transilvania Software

  • ca investitori dacă puneți prea multă presiune asupra antreprenorilor, aceștia s-ar putea să vă perceapă ca fiind inamicii lor
  • antreprenorii au nevoie de 2 lucruri: timp, bani. când mi se cere o soluție, schimb paradigma și le cer fondatorilor top soluții din care să aleagă
  • dacă îl provocați prea mult pe antreprenor, acesta ar putea ceda. criză + provocări + piață = surmenaj. ca investitor, am încercat să fiu încurajator și să las ușa deschisă pentru orice cerințe

Alexandru Bogdan - CEO ROCA X

  • este esențial să alimentezi ideile disruptive cu combustibil în timp real, atunci când vezi creșterea întâmplându-se
  • companiile emergente au nevoie de sfaturi despre cum să se adapteze atunci când cresc accelerat și nu au încă procese stabile implementate, este o provocare trecerea de la o echipă de 3 la o echipă de 20 care trebuie să lucreze și să livreze contra cronometru
  • este un moment foarte bun pentru startupuri, cu potențial ridicat, inovația atrage interesul, dar trebuie companiile emergente au nevoie de parteneri potriviți, cu aceleași valori, pentru o dezvoltare sustenabilă
  • partenerii potriviți împărtășesc informații și oferă păreri fundamentate. Iar investitorii care se implică într-un startup câștigă nu doar din punct de vedere financiar, ci atrag și inovația în afacerile lor, așa cum facem și noi în cadrul Impetum Group, unde creăm un marketplace pentru sinergii. Impetum Group reunește sute de companii, care odată aduse împreună formează parteneriate mutual avantajoase. Iar noi ne implicăm direct pe funcțiile suport, de marketing, legal, HR și astfel le dăm startupurilor un avans în piață

Cum arată dinamica actuală din piață?

Aurel Bernat - General Director, BT Asset Management SAI

  • din punctul de vedere al pieței de capital, aceasta va fi una dintre cele mai scurte recesiuni; dar, ca dezavantaj, investitorii se așteaptă ca businessurile să livreze mai mult pe termen lung

Voicu Oprean - fondator & CEO AROBS Transilvania Software

  • ecosistemul clujean este format din câțiva jucători: universități, companii, investitori, autorități locale. Văd eforturi din toate părțile, autoritățile locale încearcă să constituie un fond pentru creșterea ecosistemului

Jacek Lubinski - Investment Manager MarketOne Capital

  • avem în portofoliu 2 companii din domeniul turismului, printre care un furnizor global de mobilitate aeroportuară, precum Uber, dar concentrat pe transportul de la aeroport către centrul orașului. Au luat decizii bune, au redus costurile. După ce Corona dispare, cel mai probabil oamenii vor călători din nou, anul viitor ar putea fi cel mai propice pentru călătorii, deoarece unele vacanțe au fost amânate

Alexandru Bogdan - CEO ROCA X

  • multe echipe par să fie pregătite să se întoarcă la birou și suntem destul de încrezători că lunile următoare vor fi benefice pentru YeParking

Care sunt particularitățile ecosistemului per ansamblu și a nișei voastre?

Mircea Popa - cofondator & CEO MedicAI

  • toată lumea apelează la asistența medicală, dar sănătatea continuă să fie un domeniu conservator în care inovația este uneori privită cu neîncredere
  • ținta noastră, pacienții cronici, sunt exact persoanele care trebuie ținute departe de spitale, ceea ce este ironic, fiind cei care au cea mai mare nevoie de tratament și supervizare
  • telemedicină = videocall + plată; de ce nu a fost implementat înainte?
  • vindem o platformă de servicii de sănătate, dar în termeni de vânzări, produsul nostru înseamnă de fapt schimbare organizațională, clinica trebuie să schimbe modul în care face lucrurile, sunt mulți pași administrativi implicați începând cu crearea de conturi pentru fiecare medic, până la stabilirea unui nou mod de interacțiune cu pacientul
  • este ineficient să începem să-i educăm pe late adoperts, așa că ne concentrăm să ajungem la early adopterși să îl înțelegem iar aceștia să declanșeze o reacție în lanț, ei devenind model pentru alți utilizatori

Care sunt actualele KPIs, obiective, top priorități?

Bogdan Colceriu - cofondator & CEO Frisbo

  • în ultimele luni ne-am concentrat să convertim userii offline în useri online
  • Covid a accelerat modul în care facem lucrurile, dar nu ne-a schimbat obiectivele
  • am atins rezultate care depășesc obiectivele noastre inițiale
  • UX cere o experiență a utilizatorului unitară, provocarea noastră a fost să-i aducem pe toți colaboratorii la aceleași standarde: manageri de depozite, curieri, vânzători

Vasile Tamaș - cofondator & CEO Beez

  • prioritatea noastră principală este să câștigăm clientul prin UX într-o metodă subtilă și deja vedem rezultate mari

Voicu Oprean - fondator & CEO AROBS Transilvania Software

  • în cele din urmă, banii rămân o modalitate bună de a testa valoarea companiei
  • capacitatea de a se adapta și de a nu se opri, asta căutăm la startupuri: nu supraviețuiește cea mai puternică specie, ci aceea mai adaptabilă
  • limitați impactul crizei evitând concedierea oamenilor, cel mai mare atu al nostru sunt oamenii

Aurel Bernat - General Director, BT Asset Management SAI

  • rentabilitatea capitalului propriu rămâne cel mai important KPI
  • clienții sunt cea mai importantă parte a afacerilor noastre și includ atât IMM-uri, companii mari, precum și câteva companii puternic reglementate. Acestea din urmă nu se pot reinventa în fiecare zi. Pentru noi, ca instituție, este necesar să ne menținem deschiși și să găsim soluții potrivite pentru fiecare tip de client.

Mircea Popa - cofondator & CEO MedicAI

  • primii ani ai unui startup sunt despre cota de piață
  • privim utilizatorii ca un mijloc pentru noi de a îmbunătăți produsul, proces care probabil nu se va termina niciodată

Alexandru Bogdan - CEO ROCA X

  • startupurile au nevoie să câștige cea mai mare cotă de piață pe care o pot obține în cea mai scurtă perioadă de timp. De aceea noi folosim rețeaua de profesioniști la care avem acces prin apartenența la Impetum Group pentru a crea sinergii în care aplicațiile startupurilor noastre să se rodeze și să depășească cât mai rapid variantele alfa și beta, ca să ajungă pe piață într-o formă deja testată și optimizată