-----------

”Noi la Wise Voice realizăm technologie prin care facem mașinile să înțeleagă limbajul omenesc. În prima parte a businesslui ne-am axat în special pe limba română pentru că, deși multe companii au dezvoltat același tip de tehnologie în alte limbi, exista acest gol în piață. Nu exista această tehnologie în limba română, și noi ne-am axat să facem natural language processing, sau natural language understanding, pentru limba română. Astfel. am creat primul asistent vocal în limba română, care este funcțional pe dispozitivele Allview, prezent pe sute de mii de dispozitive astăzi în piață, și ulterior dezvoltând această tehnologie pentru zona de enterprise, pentru zona de business to business”, a declarat Leo Mart.

El este un antreprenor în serie, activând în mai multe domenii din sfera startupurilor tech înainte de a crea Wise Voice și de a se înscrie în acceleratorul BCR-InnovX. Printre proiectele lui se numără un startup care se ocupă cu crearea de conținut VR, un startup din domeniul AR, un proiect hardware din zona med-tech dar și un startup juridic, cofondat alături de Ana-Maria Udriște. De la cel din urmă a pornit și ideea Wise Voice.

”Am avut mai multe startupuri. Înainte de compania care se ocupă de Virtual Reality am avut, în 2012, o companie care făcea Augmented de Reality și care a făcut proiecte pentru piețele din Statele Unite, din Asia și din Europa, după care, împreună cu cofondatorul meu din Wise Voice, cu Ștefan Alexandru, ne-am apucat să facem un proiect - Alert Plus se numea și făceam o brățară dedicată bătrânilor sau oamenilor cu probleme de sănătate, prin care făceam detecția căderii care era anunțat automat din dispozitiv către un dispecerat. Ulterior am mai început un proiect împreună cu Ștefan, dar condus de Ana-Maria Udriște - jurio.ro, un proiect de legislație și jurisprudență. Doream să facem primul robot de AI care poate să facă întâmpinări simple pentru o speță simplă în domeniul juridic și atunci au fost primii pași pe care i-am făcut spre această tehnologie în limba română - fără să ne dăm seama, fără să ne dorim neapărat lucrul acesta. Ulterior am abandonat proiectul de juridice și cel pentru device-ul medical și am avut această cerere, acest proiect din partea companiei Visual Fan, Allview, și am început să dezvoltăm primul asistent vocal românesc, AVI. Ne-am dat seama că există un potențial mult mai mare în zona de business to business și așa am pornit să aplicăm tehnologia pe care o avusese în proiectul juridic astfel încât să putem crea valoare în zona asta de roboți care vorbesc limba română, înțeleg limba română și poate să facă multe lucruri”, a detaliat Mart.

Nu e neapărat simplu, însă, să realizezi un robot capabil să priceapă limba română (cu toate accentele sale regionale), iar echipa Wise Voice a avut de depășit o serie de obstacole.

”În principal, obstacolele au venit în zona de voce - cele două funcții complementare, cea de recunoaștere a vocii și cea de reproducere a vocii, și în continuare lucrăm la aceste tehnologii. Al doilea obstacol a venit, de fapt, în zona care cred eu că ne și diferențiază în față de potențiali competitori de astăzi - zona în care noi am făcut deep understanding. Ne-am specializat efectiv în înțelegerea limbii române și aici am făcut o tehnologie care înțelege foarte bine, foarte precis, atât intențiile utilizatorului cât și parametrii care provin din această interacțiune și, în plus, contextul în care are loc o discuție”, a mai spus cofondatorul Wise Voice.

Parteneriat cu UIPath

În afară de parteneriatul cu brașovenii de la Allview, Wise Voice lucrează și alături de UIPath pentru a ajuta la automatizarea sarcinilor în companii, dar și cu Microsoft și Zitec.

Suntem technical partners pentru UIPath - practic, împreună cu tehnologia creată de noi, roboțeii UIPath înțeleg limba română și pot face mai multe automatizări. Tehnologiile noastre sunt complementare cu tehnologia lor și, puse cap la cap, pot face mai multe lucruri împreună. Putem spune că mergem împreună la clienți și, practic, partenerii noștri de la UIPath pot să ofere și tehnologia noastră la pachet. Pot spune că sunt avantajate ambele companii, pentru că UIPath poate vinde mai mulți roboței și noi suntem prezenți în acele proiecte. Dar nu este singurul nostru parteneriat - avem mai multe. Asta este în zona noastră de strategie de dezvoltare - avem în plan să avem cât mai mulți parteneri tehnici, chiar dacă sunt companii internaționale, multinaționale foarte mari cum sunt UIPath sau Microsoft, cât și companii parteneri locali, precum Zitec”, a explicat cofondatorul.

Leo Mart vede piața de chat bots în România ca una în creștere, în plină dezvoltare. Wise Voice poate, într-adevăr, să înlocuiască angajații, dar de multe ori vine în sprijinul acestora, oferind un avantaj considerabil.

”Eu cred că de abia acum încep să apară proiecte sau cereri de proiecte în această zonă de la clienți medii sau mari din România și cred că va fi o creștere considerabilă a acestor servicii. În special avem interacțiune în zona de customers service/customer care, unde sunt câte 15-20 de oameni chiar și 40, și au o constantă problemă de a găsi oameni care să lucreze. Și chiar dacă pentru unele proiecte putem spune că luăm locul oamenilor, pentru alte proiecte pur și simplu aducem mai mult în plus - ajutăm echipele deja existente să facă mai multe lucruri în același timp, De exemplu, un om nu poate răspunde la două telefoane în aceleași timp - noi îi ajutăm să aibă și 20 de linii simultane la care să poată răspunde sau să facă diferite alte lucuri”, a menționat acesta.

Cu toate astea, Mart are o viziune pragmatică asupra potențialului business-ului său și nu consideră că Wise Voice va deveni un ”unicorn”.

”Wise Voice nu va ajunge unicorn, nu. Are potențialul să ajungă la suta de milioane, mai ales ținând cont că noi acum nu mai dezvoltăm tehnologie doar pentru limba română. Ne implicăm în proiecte de full digital transformation. Să luăm exemplu o companie din zona de Sănătate - dacă suntem de părere că un chat bot ajută în mai multe zone, analizăm tot procesul și intervenim pe fir să își facem tot ce înseamnă proces de programare a unui pacient la un doctor”, a mai declarat acesta.

În Wise Voice, Mart și echipa au investit circa 4 ani de muncă și aproximativ un milion de euro. Investiția nu e una mică, dar Mart speră ca până la finalul anului 2020 ca startupul să ajungă la break even și nu caută investitori în mod activ, ci se concentrează pe implementarea cât mai bună a proiectelor actuale.

”În momentul acesta suntem concentrat pe a implementa soluția noastră în cadrul unor proiecte care deja sunt în desfășurare. Nu căutăm în momentul ăsta investitori în mod activ. În funcție de ce se întâmplă în următoarele 3 luni putem să vedem dacă vom avea nevoie de finanțare pentru o creștere accelerată. Am reușit din fonduri proprii să construim tot ce am construit până acum. Am ajuns între o etapă în care produsul este destul de matur. Natural, vine pasul următor de a implementa cât mai proiecte. Ca timp am investit patru ani. Ca hard-cash cred că avem în jur de un milion de euro investiți. Până la finalul anului 2020 sperăm să ajungem la break-even, poate chiar mai repede”, a explicat antreprenorul.

Experiența BCR-InnovX

L-am rugat pe Mart să detalieze experiența lui în cadrul acceleratorului BCR-InnovX. Antreprenorul spune că programul i-a oferit un avantaj mare, dându-i acces la informații utile de pe mai multe paliere.

”Primești foarte multă informație care, pentru tine ca antreprenor, este foarte importantă și foarte folositoare. Sunt informații începând de la zona legală până la zona financiară, zona de cum să gândești un produs, go-to-market strategy. Primești o informație foarte bună de la specialiști, și există o structură și disciplină. Într-adevăr, acceleratorul BCR-InnovX a presupus să rupi timp destul de mult, să îți aloci zilnic câteva ore”, și-a amintit Mart.

În plus, participarea la BCR-InnovX i-a adus și un Seal of Excellence din partea Comisiei Europene, ca parte a programului Horizon 2020.

”În cadrul acestui accelerator, de asemenea, a fost și programul pentru întreprinderile mici și mijlocii cu depunere a proiectului pentru fonduri europene. A fost foarte bine pentru că noi în urma acestui demers am obținut un Seal of Excelence din partea Comisiei Europene care te ajută foarte mult - este ca o insignă de pentru companie cu un potențial succes. Key takeaway a fost, în primul rând, comunitatea formată acolo din mentori și ceilalți fondatori. A fost foarte important, am învățat destul de mult de la cei prezenți acolo și cumva am avut acces și vizibilitate către potențialii clienți. Pentru oricine destul e ușor să facă un proiect, să-l pună pe acel portal. Cred că este foarte greu să obțină scor mare și să obții chiar finanțarea, pentru că există foarte multă cunoaștere în celelalte țări - în Anglia există traineri, există efectiv oameni care sunt plătiți de către stat să te învețe cum să scrii proiecte astfel încât să ai șanse mai mari față de alții din alte țări. Pentru mine a fost prima dată când contact cu un astfel de proces și faptul că am avut experți, care au lucrat sau care au fost la Bruxelles și au lucrat pe proiecte de genul ăsta, care au stat cu noi și ne-au învățat lucruri, ne-au arătat cum să scriem proiectul, cum gândesc evaluatorii - aceste lucruri au fost foarte importante. Nu am avut un focus atât de mare să ne axăm pe fonduri europene, dar experiența în sine este una foarte valoroasă pentru cine vrea să taxeze fonduri europene. Am aplicat pentru faza 1 SMEs - era proiectul de 50.000 de euro pentru un studiu de fezabilitate”, a detaliat el.

Întrebat ce lipsește ecosistemului antreprenorial din România, Leo Mart a pus accent pe nevoia de educație timpurie, dar a enumerat și o serie de schimbări în bine pe care le-a observat în ultimii ani. De exemplu, Mart vede mai mulți investitori și mai multe programe de incubare și accelerare.

Antreprenoriat în loc de religie

”Istoric vorbind, cred că acum 7 ani lipseau investitorii în zona de tech. Astăzi sunt din ce în ce mai mulți, sunt minimum patru fonduri sau cinci care sunt foarte active în zona de startupuri. Chiar și în zona de scaleups cred că a crescut infrastructura. Sunt mult mai multe acceleratoare, preacceleratoare, incubatoare și fel de fel de structuri de genul acesta care te ajută - în special pe antreprenorii care sunt la primul startup sau la al doilea și au 20 și ceva de ani, nu au o experiență, nu au lucrat în companii mari, nu știu ce înseamnă procese de management și lucruri de genul ăsta. Și atunci ajută foarte mult un mentor care le spune să facă lucrurile între anumit fel. Iar personal cred că educația timpurie în zona de antreprenoriat e necesară - noțiuni simple în locul orei de religie, de exemplu. În loc de religie, faci oră de antreprenoriat și înveți copilul să vândă limonadă, exemplul classic. Fiica mea a vândut brățări săptămâna trecută, a făcut 100 de lei. Am fost foarte fericit, pentru că după ce și-a comandat un hamburger pe care nu l-a mâncat, nu i- am dat banii pe hamburger respectiv, ca să vadă cum e. În rest cred că ajută foarte mult cazurile de succes. Cred că e foarte bine pentru tot pentru tot ecosistemul că există UIPath, ca exemplu motivațional”, a conchis Mart.