Despre cum dezvolți produse ce sunt folosite de un sfert de milion de programatori, designeri și companii din toată lumea, cum crești un business prin bootstrapping și ce a învățat până cum din călătoria antreprenorială, am discutat de curând cu Zoltan Szőgyényi.
Themesberg este un marketplace de unde se pot cumpara teme făcute pe tehnologii precum WordPress, Bootstrap, React, Vue sau Laravel cu scopul de a salva timp când construiești un site nou în timp ce primești și un design premium dezvoltat de către profesioniști.
Tinerii au dezvoltat și Flowbite, care este un ecosistem de resurse pentru programatori, designeri și companii care îi ajută să dezvolte site-uri web mai repede și eficient prin intermediul unei librării de componente open source, un sistem de design dezvoltat pe Figma și noul sistem de blocks lansat chiar recent care sunt de fapt secțiuni de pagini web.
Bergside, compania umbrelă
Așa cum ne povestește Zoltan, pentru că portofoliul de produse pe care tinerii din Timișoara au ajuns să-și dezvolte în ultimii 3 ani a crescut, au simțit nevoia consolidării business-ului sub o companie umbrelă.
”Bergside este o companie care are mai multe branduri și site-uri, printre care Themesberg, cu care am început, și în acest moment este și Flowbite, care este un site de magnitudine mai mare, care este folosit de 250.000 de dezvoltatori, designeri, companii, chiar și corporații mari, în fiecare lună”.
Foto: Zoltán Szőgyényi - Co-founder and CEO, Cordoș Victor - CTO, Robert Tanislav - Co-founder and CDO
”Ceea ce facem, foarte simplu, este că ajutăm programatorii web, designerii, agențiile startup, de servicii de peste tot din lume, guverne, să dezvolte site-uri web mai ușor, mai rapid, cu niște tehnologii dezvoltate de către noi, in-house, sub forma unor licențe și sub forma unor surse de cod, surse de fișiere pentru design, și printr-o platformă dezvoltată de către noi ca să facă această colaborare dintre ei și produs mai eficientă. Asta face Flowbite”.
Zoltan precizează faptul că Flowbite a devenit cea mai populară librărie de componente peste Tailwind CSS, au peste 20 de contributori open source, iar produsul este folosit de către Logitech, Unity, Stanford, Bukuwarung, Cuddly.
”From zero to hero” în 3 ani
Uitându-se în spate, Zoltan recunoaște faptul că unul dintre cele mai dificile lucruri este să începi de la zero.
”Noi am început mai degrabă acum 3 ani, atunci au fost primele discuții între mine și Robert, cofondatorul Themesberg, și acum Bergside. La acel moment ne-am dorit să facem un produs pe care să-l vindem pe un magazin virtual. Încă aveam joburi amândoi, însă în momentul în care a început să se concretizeze produsul am știut că este ceva ce vrem să facem”.
”A fost un pas destul de important să ne concentrăm 100% pe antreprenoriat. La început a mers rău, cred că făceam 50-100 de euro pe lună 2 oameni. Dar a ajutat încăpățânarea noastră”.
Primul an de antreprenoriat a fost dificil, încă pentru că nu au renunțat și au continuat să dezvolte produse, au făcut mai multe vânzări și au început să genereze ceva mai mulți bani.
”Cheia? Când am încercat să pun un produs pe un marketplace, am fost respinși inițial. Așa că ne-am enervat și am zis că vom face platforma noastră. Așa a apărut Themesberg. A fost un început. Am făcut site-ul nostru și am început să gândim diferit”, spune Zoltan.
”Am tot dezvoltat teme, am devenit mai buni în designul lor, în a le coda, în promovarea lor. Nimeni nu trebuie să-și închipuie că noi am fost niște genii la început. Eram începători, dar am știut să învățăm, am fost harnici și așa am tot crescut”, completează el.
În momentul în care au ajuns să genereze suficient de mulți bani au devenit atractivi pentru o investiție de tip seed ”și aici a venit discuția cu Alex Păduraru de la Creative Tim”.
”A fost un pas natural și ne-a dat și nouă încrederea să mergem mai departe și să ne dezvoltăm. Banii aceea s-au dus doar în echipamente. Nu aveam mulți bani, dar am investit foarte mult în mediul nostru de lucru. Ne-am zis că dacă vrem să dezvoltăm produse foarte bune pentru clienți de prima mână din străinătate, trebuie să lucrăm de pe iMac-uri nu de pe laptopurile de pe care lucram înainte, iar acest lucru a avut un efect foarte pozitiv”.
Când stagnezi, reinventează-te
”Am avut o perioadă de stagnare de vreo 6-8 luni, iar atunci am fost puțin descurajați, dar acela a fost momentul în care am zis că este cazul să ne reinventăm. Este vorba despre Themesberg, activ pe o piață destul de saturată, cu mulți competitori, era greu”, spune Zoltan.
”Pentru că era o tehnologie nouă, Tailwind, am dezvoltat un fișier de tip heatmap care ajuta designerii să facă un design precum Photoshop, de exemplu. Noi am făcut ca acel fișier de heatmap să poată fi integrat în codul de Tailwind mult mai ușor. Am lansat acest lucru pe Product Hunt, a fost pe primul loc, am făcut niște valuri, iar acel lucru pe care-l dezvoltasem super rapid ne-a dublat revenues. Acela a fost momentul în care am decis să explorăm mai mult zona aceasta și a apărut Flowbite”, adaugă el.
”Încet încet am dezvoltat acest ecosistem, am venit cu integrări, am venit cu un nou sistem pe care l-am lansat recent și care se numește Flowbite Blocks – secțiuni de site-uri pe care un programator le poate lua pentru a crea foarte rapid pagini. Nu mai trebuie să petreacă ore în șir scriind propriul cod, poate lua acele secțiuni copy-paste și le ordonează cum dorește. Aceasta este ținta acum, să dezvoltăm tot mai mult ecosistemul”, mai spune cofondatorul Bergside.
Zoltan completează faptul că în jurul Flowbite s-a creat o comunitate foarte mare și puternică.
”În acest moment suntem 3-4 persoane care lucrăm la platformă. Avem destul de mulți colaboratori cu care lucrăm la site-uri cu care avem un deal de parteneriat. Colaborăm cu foarte mulți dezvoltatori din străinătate, din Japonia, SUA, Franța, UK, suntem o companie foarte globală”.
”Noi nu zicem de unde suntem pentru că considerăm că nu contează țara din care ești. Flowbite este pentru toți. Dar multă lume are impresia că suntem US based. Ideea e că nu contează unde ești. Scuza că ai fi din România și nu poți reuși nu-și are locul. Nu contează de unde ești, mai ales în zona de software”, spune el.
”Știu că asta e cel mai greu, să nu ai nimic, sau să ai, poate, cel mult o idee și să vezi 2-3 ani de bootstrapping ce înseamnă să nu ai nimic, să ai un pic. Am zis și de o perioadă de stagnare, e cazul să te reinventezi. E bine să dai cu capul și de perete, dar nu de același perete, trebuie să-l mai schimbi”, este sfatul lui pentru alți antreprenori.
Cum te faci cunoscut când faci bootstrapping
”A fost greu. Când nu ai nimic și nimeni nu-ți vizitează site-ul e evident că e greu pentru că sunt foarte multe variabile. Tu poți să ai un magazin unde să ai cele mai bune produse. Dar dacă nimeni nu trece pe lângă acel magazin, nu contează. Sau dacă, de exemplu, multă lume vine în magazinul tău și cumpără ceva și tu ai avut un produs rău, lumea nu mai vine după aceea. Trebuie să ai ce să arăți. Dacă ai un produs, sau măcar un MVP sau ceva, iar aici nu vorbesc despre investitori, vorbesc despre comunitate și clienți”, declară Zoltan.
În cazul propriului business, Zoltan spune că susținerea lor a venit din partea comunității.
”Cumva am încercat să identificăm forumuri, grupuri, zone în care chiar sunt niște dezvoltatori, publicul țintă”.
”La început nu o să vină nimeni la tine, trebuie să mergi tu la ei. Eu aș da un sfat aici: dacă mergi la cineva care nu este interesat de produsul tău, încearcă să-l întrebi care sunt nevoile lui sau ale ei. Să nu încerci să vinzi ceva lăudând excesiv. Ai șanse mai mari să faci o legătură întrebând oamenii ce nevoi au. Altfel intri doar în zona de spam și lucrurile nu funcționează”, spune Zoltan.
Tânărul adaugă faptul că produsul, serviciul pe care-l oferi trebuie să fie diferit, mai aparte decât ceea ce se oferă pe piață.
”Nu pot să vin doar să spun că produsul meu e mai bun doar pentru că am o culoare diferită. Trebuie să fie un pic de diferență”.
În top 6 global cu Flowbite
”Aș putea spă zic că în acest moment suntem a doua cea mai folosită librărie pe TailWind, pe celelalte lucruri pe care le oferă Flowbite suntem cu siguranță în top 5-6 global.
În mod natural avem multă competiție și este foarte natural acest lucru pentru că având competiție ne face și ne noi să vrem să dezvoltăm mai bine. Nu suntem obsedați de competitori și ne dorim să avem o colaborare cât mai bună cu ei”.
”Dacă obiectivul tău este să aduci valoare în industrie, faptul că sunt ceilalți competitori și aveți o relație bună, e bine să ai un canal deschis cu ei. Când vine un competitor eu mă bucur, pentru că, chiar dacă pierd eu 2 procente, ecosistemul, în ansamblul lui, crește. Și asta este ok, pentru obiectul este ca clientul să fie fericit”, mai spune Zoltan.
Dezvoltare cu accent global
În acest moment, 60% dintre clienții produselor Bergside sunt din Statele Unite.
”Inițial a fost 40% cu Themesberg, acum că am lansat Flowbite, care e un produs high-end – are un preț de pornire de 150 de dolari și un preț standard de 260 de dolari – atunci 60% din vânzări vin din Statele Unite, apoi din Anglia, Canda, Australia, Noua Zeelanda, Europa de Vest. Facem vânzări și în Asia și în Africa, India. În India avem foarte mulți utilizatori, dar nu foarte mulți cumpără. Aș zice că suntem o companie globală, dar ne concentrăm pe Statele Unite”, declară Zoltan Szőgyényi.
Poți construi un business de oriunde
Am fost curioși să aflăm dacă echipa Bergside ia în calcul deschiderea de birouri în afara țării, mai ales o foarte bună parte dintre clienți nu sunt din România.
”Doar pentru prezența fizică, clar nu. Suntem o companie născută în pandemie, lucram de la distanță, online. Pe de altă parte, sunt foarte multe alte motive pentru care ai vrea să deschizi un LLc în Delaware. Suntem în România, ok, nouă ne place unde suntem acum, suntem mulțumiți”.
”Pe de altă parte, pe zona de finanțare, e un pic mai rău. Nu este la fel de mult capital în zona asta, iar dacă am vrea să ne listăm la o scară mai largă, cam pentru asta ai merge în SUA, să pregătești terenul ca să te listezi la New York. Dacă construiești ceva online poți să stai în România sau unde vrei tu. Dar dacă vrei să atragi bani mai mulți și să te listezi public, în SUA ar fi locul potrivit”.
Pe cont propriu sau cu investitori – ce are sens pentru tine
”În acest moment nu avem nevoie, neapărat de investiții, noi vrem să consolidăm poziția. Dar la un moment dat, da, de ce nu”.
”Legat de bootstrapping, sfatul meu este ca fondatorii să aleagă variantele care merg pentru ei. Noi am primit o singură dată o investiție care ne-a ajutat. Dar în acest moment nu aș mai vrea. E și o luptă dacă vrei să mai dai sau nu equity contra bani. Trebuie ales bine momentul. Fiecare la timpul lor, cu oamenii corecți, cu banii corecți, însă e nevoie de foarte multă grijă despre ce schimbați în actul constitutiv”, îi sfătuiește Zoltan pe alți antreprenori.
”Eu m-aș uita foarte mult la om și la asociația care doresc să investească în tine, la ce aduc în plus, nu doar din punct de vedere financiar”.
Plan pentru dezvoltarea Bergside: ”să dublăm tot într-un an”
”Sunt niște metrici pe care-i urmărim și care ne definesc succesul. Ne interesează impactul pe care-l avem, care poate fi măsurat foarte simplu: câți oameni intră lunar pe site? În acest moment sunt între 250.000 de și 300.000 de unici, majoritatea americani, și avem un growth rate de 10-15% în fiecare lună”.
”Noi am dori să menținem aceste cifre, dar am dori să dublăm acest număr cel puțin într-un an. Dacă ne mișcăm bine, urmărim roadmap-ul pe care ni l-am setat, poate vom reuși chiar și în 6-8 luni”.
”Vom dezvolta în continuare librăria Flowbite, vom dezvolta zona de design, noul sistem, cu mai mult conținut, Flowbite Blocks, vom face mai multe parteneriate, vom lansa mai multe zone tot în Flowbite. Eu aș zice că în următoarele luni ne vom concentra foarte mult pe Flowbite”.
”Avem și alte proiecte foarte interesante în derulare. Tot acest rebranding spre Bergside este ca grup de firme. Vom lansa o librărie de iconițe pentru care am colaborat cu un designer din Timișoara, avem multe idei interesante”.
”În principiu, într-un an am vrea să dublăm tot”.