The Lampster – povestea proiectului de 1,3 milioane de dolari de pe Kickstarter

În noiembrie, o lampă cu cap de tractor făcea furori pe Kickstarter. The Lampster strângea mii de dolari cu rapiditate. Campania inițiată de doi români a ajuns la 1,3 milioane de dolari și 8.000 de comenzi de la 6.000 de persoane. Am vorbit cu Andrei Amărășteanu despre povestea din spatele unei campanii de succes, dar și ce înseamnă, de fapt, o sumă atât de mare în cazul unui proiect finanțat pe internet.

Radu Niță și Andrei Amărășteanu s-au cunoscut acum șapte ani, pe când Andrei făcea desene pe mașini. Radu avea nevoie de cineva talentat, care să știe să facă desene în airbrush. Andrei era cel mai bun de pe forumul unde au discutat, iar așa a început prima lor legătură, care avea să se concretizeze ani mai târziu printr-un proiect de peste un milion de dolari pe Kickstarter.

Citește aici despre proiect, așa cum am scris în noiembrie aici pe start-up.ro. 

The Lampster e o lampă de 46 de centimetri, controlată prin smartphone, care arată ca un roboțel cu cap dintr-un far de tractor. Cea mai cool lampă, așa cum au denumit-o pe Kickstarter, a ajuns pe multe site-uri, iar la finalul campaniei cei doi au reușit să primească 1,3 milioane de dolari. Culori vii, control prin touch și prin smartphone și trei tipuri de lumini – aceasta era promisiunea celor doi. The Lampster a început tot dintr-o pasiune comună a celor doi.

Nașterea robotului

“Ideea The Lampster a pornit acum doi ani. Ideea a fost a lui Radu. El e pasionat de mașini și de lucruri vintage. Avea un far la el în garaj și a venit la mine să facem ceva mișto. Am făcut corpul, i-am dat forma de supererou, iar după aceea am realizat și o machetă de lut”, povestește Andrei.

Inițial ne gândeam să comercializăm în magazinele de lux de decorațiuni interioare. Fiind ocupați cu muncă, doi ani am lăsat totul în stand-by. Mai veneau prietenii pe la noi și voiau să cumpere robotul, așa că ne-am gândit că e ceva acolo…

E un tip obișnuit, care poartă o căciulă în cap și adidași cu limbă groasă. Vorbește natural despre succesul pe care l-au avut și nu privește lucrurile ca un dat, mai ales că au foarte multă muncă în față. A fost să fie, dar succesul a venit tocmai din experiența pe care a acumulat-o până astăzi.

“Inițial ne gândeam să comercializăm în magazinele de lux de decorațiuni interioare. Fiind ocupați cu muncă, doi ani am lăsat totul în stand-by. Mai veneau prietenii pe la noi și voiau să cumpere robotul, așa că ne-am gândit că e ceva acolo…”, povestește Andrei.

De la Puya la Kickstarter

Andrei a început să deseneze de mic. La 15 ani a realizat coperta unui album al lui Puya. Prima lucrare mai mare i-a adus recomandări, așa că a ajuns să realizeze coperți și pentru alți artiști, intrând în lumea lor. A făcut graffiti, graphic design, airbrush pe mașini, dar și web design pentru site-uri. A învățat să facă de toate, pentru a avea constant de lucru. Lucrările lui au fost în videoclipurile lui Smiley, Alex Velea, Puya sau ale Andreei Bănică, având o colaborare strânsă până de curând și cu Media Pro Music.

Au fost ani de muncă pe când eram freelancer și am învățat să fac toate lucrurile astea. Ar fi fost scump să angajăm pe cineva să ne facă filmarea, să ne editeze filmul și să realizeze și fotografii

Apoi a făcut arhitectura și și-a deschis și un birou. The Lampster nu e prima sa campanie de Kickstarter. A mai avut cinci campani, dintre care trei de succes. Cu brandul Chivote, a construit tot felul de genți. BoomBox Bag, ghiozdanul Chivote 2 Face, CamCarry. A testat piața alături de un colaborator, iar ultimul proiect l-a făcut singur. A construit o geantă de tip duffel, pe care a finanțat-o tot pe Kickstarter. Singurul eșec a fost cu Wakby, o aplicație de dating în stilul Happn (Happn a apărut după ce le-a venit ideea românilor, iar apoi a apărut pe piața locală și Intersect).

Succese și eșecuri în crowdfunding în 2015 – o analiză start-up.ro

Andrei și-a făcut antrenamentul cu nenumărate campanii. Pe toate le-a făcut ori singur, ori împreună cu un alt partener. Se cam săturase să facă genți pe Kickstarter, așa că în vara lui 2015 a început lucrul la campania pentru The Lampster.

Cum faci o campanie singur?

Să-ți faci o campanie de unul singur pe Kickstarter e un risc. Dacă nu te pricepi la fotografie și filmare, atunci campania are mari șanse să fie un eșec. Andrei nu se teme să recunoască faptul că s-a uitat mult pe internet pentru a vedea ce au avut alte succese, dar și să învețe tehnici. L-a ajutat că în viață și-a dezvoltat talentul pe mai multe zone. În vară, și el și Radu Niță au decis să se concentreze pe un singur proiect. Așadar, partenerul său și-a dat demisia de la o firmă de tipografie unde era CEO, iar Andrei a renunțat la colaborările cu artiști.

Cel mai bine e să stabilești un target mai mic. Odată ce lumea vede că proiectul a fost finanțat, că e pe verde, are mai multă încredere pentru a oferi bani

“Am făcut totul numai noi. Strategie de marketing, fotografii, filmări. Am făcut filmul de trei ori ca să ne iasă cum trebuie. De fapt, munca din vară a însemnat toți anii de muncă de dinainte”, spune Andrei. “Au fost ani de muncă pe când eram freelancer și am învățat să fac toate lucrurile astea. Ar fi fost scump să angajăm pe cineva să ne facă filmarea, să ne editeze filmul și să realizeze și fotografii”, povestește Amărășteanu.

Spune că pentru o campanie de succes produsul trebuie să fie bun. În plus, de la campania pentru aplicația Wakby a aflat că oamenii nu vor să finanțeze aplicații prin crowdfunding, pentru că la final vor să aibă un beneficiu fizic, adică să cumpere un produs. Singurele investiții, în afară de timp, au fost cele în aparatură – un aparat profesional, un obiectiv, calculatorul și programele de editare.

Spaimele de campanie

The Lampster avea nevoie de 100-200 de produse vândute pentru a putea fi finanțat. În prima zi, obiectivul de campanie fusese atins, dar lucrurile nu au stat atât de ușor de la început.

Amândoi au lucrat 12-14 ore timp de două luni, pentru a putea să răspundă la mesajele oamenilor, dar cea mai mare spaimă au avut-o în prima oră după lansarea proiectului online. “La celelalte campanii, în prima oră aveam oameni care cumpărau. Aici, nimeni nu a cumpărat în prima oră, deși văzuseră campania. După aceea au venit atât de mulți, încât nu am mai avut capacitatea de a răspunde la mesaje”, își amintește Andrei. Amărășteanu spune că a fost un avantaj și faptul că au fost doi fondatori. “E ca un grafic cu urcușuri și coborâșuri. Norocul nostru era că alternam zilele când eram obosiți sau demotivați”, povestește fondatorul.

The Lampster a fost ajutat și de prezența în media, destul de extinsă. Cei doi fondatori nu au lăsat lucrurile la întâmplare – înainte de lansarea campaniei au contactat publicații și bloguri din afară, le-au povestit despre proiect, iar aceștia au fost primii susținători după apariția online a proiectului.

Odată trecuți de primul target, cel al finanțării inițiale, românii au știut că proiectul va strânge o sumă mai mare. Inițial sperau să fie undeva în jur de 100.000 de dolari, dar a ajuns la 1,3 milioane. Asta a însemnat o lună de muncă intensă și răspunsuri pentru cumpărători. “Cel mai bine e să stabilești un target mai mic. Odată ce lumea vede că proiectul a fost finanțat, că e pe verde, are mai multă încredere pentru a oferi bani”, explică Andrei.

Din 1,3 milioane de dolari, aproximativ 10% vor fi reținuți de Kickstarter. De asemenea, cei doi fondatori trebuie să plătească taxele în Statele Unite, iar apoi să se asigure că producția din China va fi un succes. Aici intervine un alt moment când multe proiecte finanțate pe internet eșuează.

“Încă mai culegem informații despre piața din China pentru a ne asigura că fabrica pe care o alegem chiar va produce The Lampster. Am auzit de multe exemple în care au fost dați banii iar fabricile ori s-au închis, ori au stricat primele bucăți. Nu ne permitem așa ceva”, spune Andrei.

“Lumea vede banii ăia și crede că ne-am îmbogățit. Nu e chiar așa. Mulți bani se duc pe producție, pe taxe și pe auto-susținere. Ne-am folosit economiile până acum, dar trebuie să ducem afacerea mai departe”, explică fondatorul Lampster.

Băieții vor să ajute și alți români. Contactează-i la kickstarter@thelampster.com

Comentezi?

Urmărește startup-urile din România de peste patru ani și așteaptă unicorni locali. Redactor-șef al start-up.ro, Vlad tratează ecosistemul antreprenorial din România cu realism și nu crede că avem încă "Steve Jobs de România".