Crowdfunding-ul în 2015 – succese mari, eșecuri răsunătoare. Platformele românești stagnează

Anul 2015 a însemnat unul în care crowdfunding-ul s-a maturizat, iar nenumărate proiecte au intrat în topul finanțărilor pe Kickstarter sau Indiegogo. De asemenea, unele dispozitive s-au transformat în eșecuri răsunătoare, din cauza problemelor de construcție. Aceasta este istoria unei modalități de finanțare, cu bune și cu rele.

Cele mai finanțate proiecte pe Kickstarter

Zano – Nano Drone (un succes și un eșec)

Zano e o dronă miniaturală de 139 de lire sterline care a reușit să primească 2,3 milioane de lire sterline pe Kickstarter anul acesta. Zano e o dronă pentru fotografii care filmează în HD. E destul de mică să încapă în palmă și e autonomă, odată ce-i stabilești traseul. Zano e controlat prin telefon, dacă înclini dispozitivul în dreapta sau în stânga. Dispozitivul are și stabilizare optică și poate distribui imaginile instantaneu pe rețelele sociale. Proiectul a fost lansat în noiembrie 2014 și a fost finanțat în ianuarie 2015. Cu toate acestea, intră și în categoria proiectelor ratate, deoarece nu a reușit să livreze dispozitivele la timp și să creeze o afacere de succes.

În noiembrie, creatorii Zano au închis compania, după ce au consumat toți banii pe care i-au primit în campanie. Firma a acuzat imposibilitatea de a crea o linie de producție bună și de a upgrada dispozitivul cu ușurință. 46% din banii strânși au mers în realizarea stocului de drone și în fabricarea lor, 14% s-au dus către salarii, iar 9% către taxe.

Tiko

Tiko, o imprimantă 3D dintr-o singură bucată a fost lansată pe 30 martie 2015 pe Kickstarter și a fost finanțată cu 2,9 milioane de dolari pe 30 aprilie. Avantajul imprimantei e că are un preț de doar 180 de dolari și are o dimensiune foarte mică, pentru creatorii care vor să testeze un asemenea dispozitiv. Funcționează pe principiile Delta, adică toate brațele se mișcă la unison pentru a crea un obiect. De asemenea, Tiko se conectează la internet și poți să o folosești de la distanță, cu ajutorul Cloud-ului.

Znaps

Znaps, cabluri magnetice adaptabile pentru orice dispozitiv mobil, e un proiect lansat în iulie 2015 și finanțat în august 2015 cu 3 milioane de dolari canadieni (2,1 milioane de dolari americani). Znaps funcționează magnetic, pentru a nu risca să strici gadgeturile atunci când te împiedici din cabluri. Gadgetul e adaptabil atât pentru iPhone, cât și pentru cele cu Android, care au mufă micro USB. Astfel, cablul magnetic care a fost făcut celebru de MacBook sau de Microsoft Surface poate fi adaptat și la telefoanele mobile cu doar 9 dolari. Un capăt al cablului se montează în mufa de încărcare a telefonului. Când calci pe dispozitiv mufa se desprinde instantaneu.

Chip – computerul de 9 dolari

Înainte ca Raspberry să lanseze Pi Zero, computerul de cinci dolari, pe Kickstarter a fost finanțat un minicalculator de 9 dolari. Proiectul a primit 2 milioane de dolari pentru acest cip care poate fi folosit de cei care vor să învețe programare și să construiască roboți sau dispozitive tehnologice ieftine. Chip poate fi conectat la un monitor și o tastatură pentru a fi un calculator. Tehnic vorbind, are un procesor de 1 Ghz și 512 MB memorie RAM. Nu e mult, dar pentru sarcini simple poate fi folosit fără probleme. E util pentru copiii care vor să învețe programare.

Crowdfunding-ul nu e un succes instantaneu

Dacă până acum încrederea în proiectele de crowdfunding era destul de mare, 2015 a adus și umbre asupra acestei modalități de finanțare. În lipsa unor mentori cu experiență și a unei echipe care poate să livreze dispozitivele la timp, multe dintre proiecte întârzie livrarea, iar unele sunt eșecuri răsunătoare.

Potrivit unui studiu independent publicat în decembrie, unul din 10 proiecte de crowdfunding nu reușesc să livreze ceea ce au promis. În rândul acestora, doar 13% din finanțatori își primesc banii înapoi.

Un asemenea exemplu de ratare a fost Pirate3D, o imprimantă 3D care a strâns 1,5 milioane de dolari în 2013 . 3.520 de oameni au finanțat proiectul pe Kickstarter. 60% din comenzi nu au fost livrate nici în 2015, iar fondatorii au anunțat că vor căuta surse de finanțare suplimentară pentru a reuși să livreze toate dispozitivele promise. Practic, echipa s-a lovit de una dintre problemele clasice de după crowdfunding: procesul de producție și cercetare a fost mult mai scump decât fusese estimat la început. În 2013, Pirate3D a bătut recordul existent de bani strânși pe Kickstarter.

Nici al doilea cel mai popular proiect din istorie de pe Kickstarter, Coolest Cooler, o ladă frigorifică cu bluetooth, prin care poți să-ți duci berea la grătar și să asculți și muzică, nu stă foarte bine. Lada a strâns 13 milioane de dolari pe Kickstarter (!), dar a întâmpinat deja probleme de fabricație. Prototipul inițial nu a fost atât de ușor de construit în masă, iar unele lucruri au fost modificate.

Livrarea trebuia să se facă în februarie, dar a fost amânată pentru iulie, iar astăzi mai sunt oameni care așteaptă Coolest Cooler. În schimb, compania a început să vândă produsele pe Amazon, lucru ce a înfuriat backerii de pe Kickstarter, care aveau, teoretic, prioritate. Multă lume a început să se întrebe dacă creatorii au rămas cumva fără lichidități. Din 12 milioane de dolari, 2 milioane s-au dus numai către design și proiectare.

Crowdfunding în România

Și românii au încercat crowdfunding-ul până acum. Unele proiecte au avut succes. De curând, am scris despre The Lampster, o lampă creată dintr-un far de tractor care a primit finanțare pe Kickstarter. Campania s-a încheiat și românii au primit 1,3 milioane de dolari pentru a construi și livra lampa lor.

Tintag din Cluj au primit 106.000 de dolari pe Indiegogo, iar despre ei am scris în acest articol. Tintag a reușit să livreze o parte dintre dispozitive și sunt în acest proces chiar acum. Cu toate acestea, procesul de după crowdfunding a fost dificil și nu au reușit să livreze la timp. Practic, după ce au livrat dispozitivele de test, au descoperit mai multe probleme la trackerul lor online. S-au întors la proiectare și au refăcut dispozitivul pe care l-am văzut și la How to Web 2015.

Crowdfunding pe platforme românești

Pe platformele de crowdfunding din România, sumele strânse sunt mult mai mici, iar succesul se măsoară în sume extrem de mici. De altfel, puține platforme de crowdfunding pornite la noi în țară au rezistat. Crestemidei.ro, una dintre primele platforme, a avut foarte puține proiecte pe platformă, după 2013, când au apărut primele succese. În momentul acesta, două proiecte sunt pe platformă, dar nu au trecut de 2% finanțare cu 4-5 zile rămase din campanie.

Băimărenii de la QuickMobile, specializați în distribuția și vânzarea de gadgeturi, au lansat sprijina.ro anul acesta, platforma fiind folosită pentru cauze sociale, mai mult decât pentru business-uri. Astfel, un campion de motocross din România a strâns 40.000 de lei pentru a-și îndeplini visul de a fi campion național, iar un film despre Experimentul Pitești a primit 23.000 de lei.

Calendarul Științific 2016

Calendarul Științific, un proiect anual al ASUR, a fost listat pe wearehere.ro. Banii care urmau să fie strânși pe campania de crowdfunding urmau să fie folosiți pentru printarea și distribuirea a 10.000 de exemplare din calendar.

Cei de la ASUR aveau nevoie de 2.500 de euro și au reușit, cu greu, să strângă 2.700 de euro.

Comentezi?

Urmărește startup-urile din România de peste patru ani și așteaptă unicorni locali. Redactor-șef al start-up.ro, Vlad tratează ecosistemul antreprenorial din România cu realism și nu crede că avem încă "Steve Jobs de România".