Pe piața platformelor de recrutare online, România nu este diferită de alte țări, în care există mari jucători. La noi, liderii sunt eJobs sau BestJobs. Smart Dreamers din Târgu Mureș vin pe această piață cu o abordare rară pentru un startup: lansează două produse complementare pentru a crește împreună. În curând, vor căuta o investiție pentru extinderea internațională.

Smart Dreamers a fost fondat de Adrian Cernat, Marius Huza și Mihai Ceușan în 2014, cu scopul de a realiza o platformă de recrutare care să aducă o eficiență mai mare companiilor, dar și pentru a veni cu un pricing atractiv. La finalul anului au obținut o investiție de cinci cifre de la Radu Atanasiu, Mălin Ștefănescu și Danu Temelie, iar acum urmăresc posibiliatatea unei noi runde de finanțare pentru extinderea pe piețele internaționale.

Potrivit lui Adrian Cernat, CEO-ul companiei din Târgu Mureș, Smart Dreamers nu s-a dorit niciodată o platformă locală, ci una care să scaleze internațional. De o lună, smartdreamers.pl e online în Polonia și a adus deja câteva companii interesate.

Cu ce vine diferit Smart Dreamers?

Inovația în domeniul recrutării online e foarte dificil de atins, mai ales că e unul dintre primele domenii care a atins online-ul. De 15 ani încoace, marile site-uri și-au dezvoltat baza de date, iar angajatorii se îndreaptă către ele. Smart Dreamers poate fi descris ca un „hipster“ al acestei zone, pentru că încearcă să ducă ofertele de muncă spre audiențe targetate.

Echipa-SmartDreamers-1 „O platformă de recrutare îți aduce oameni care-și caută de muncă, de cele mai multe ori. Noi ajungem inclusiv la cei care nu sunt în căutare. Luăm joburile și le promovăm în social media pentru a ajunge la candidați care nu interacționează cu firmele de recrutare“, spune Adrian Cernat.

Astfel, social media a fost o variantă pentru ca Smart Dreamers să nu depindă de o bază de date atât de mare. În momentul de față, platforma este folosită de 1.100 de companii (100 de companii se înscriu în fiecare lună) și are 100.000 de utilizatori. „Unul dintre pitch-urile noastre e că dacă postezi pe Smart Dreamers și ești conectat cu tot internetul“, spune Cernat.

 În momentul de față, platforma este folosită de 1.100 de companii (100 de companii se înscriu în fiecare lună) și are 100.000 de utilizatori.

Un amănunt de trafic e interesant la Smart Dreamers, dar poate explicabil. „Traficul din social media pe platformele de recrutare din Europa este, în medie, de 3%, în timp ce la noi e de 50%“, spune Adrian Cernat. Cu toate acestea, pentru o platformă la început de drum, fără utilizatori fideli în interiorul site-ului, Facebook, Twitter sau LinkedIn sunt metode tradiționale pentru atragerea traficului.

În funcție de job, Adrian Cernat spune că relevanța candidaților este de aproximativ 30% pe Smart Dreamers. Aceasta se măsoară prin numărul de CV-uri care au fost de interes pentru angajator.

Planul e să deschidem piețele externe cu InRecruit, să strângem un cumul de joburi și apoi să le prezentăm clienților și avantajele Smart Dreamers

Pricing diferit și lansarea a două produse

Pentru a crește, după investiția din iarnă, Smart Dreamers a venit cu o strategie de creștere printr-un pricing influențat de perfromanțe, dar și prin crearea unui produs adresat companiilor.

Procesul standard pentru o firmă care vrea să recruteze online e să plătească un abonament lunar. Smart Dreamers oferă gratuitate la publicarea unui anunț, dar taxează 4,9 euro pe CV relevant. Acest lucru face ca business-ul să fie dependent și de calitatea anunțurilor și de dorințele clientului. Astfel, deși nu se intitulează așa, Smart Dreamers este un startup care are și o componență de agenție, dat fiind că promovează și interacționează direct cu anunțurile companiilor.

Unul dintre pitch-urile noastre e că dacă postezi pe Smart Dreamers și ești conectat cu tot internetul

Cu experiența acumulată în România și Polonia, dar dorind să se extindă mai departe, Smart Dreamers a venit cu un nou produs, lucru straniu pentru un startup de 10 oameni: două produse în același timp, unul B2B, altul B2C. Al doilea produs e Inrecruit.io, un Software as a Service destinat tocmai companiilor, prin care acestea își pot monitoriza cu ușurință anunțurile publicate, pot să-și centralizeze CV-urile într-un singur format și să organizeze candidaturile. E practic un CRM dedicat recruiterilor, dar cu un preț mai accesibil decât soluții celebre, cum ar fi Taleo de la Oracle.

„Toate aceste produse sunt indisponibile pentru companii medii. Poți să-ți organizezi toate candidaturile și să ai și o pagină activă de Cariere pe site-ul tău. Anunțurile pot fi publicate direct din InRecruit, fără să folosești alte produse“, explică Adrian Cernat. Lansat de o lună, produsul este încă în faza de MVP, testat pe 20 de companii. Prețul actual e de 39 de dolari pe lună, în varianta Pro. Un exemplu de microsite de Cariere, testat acum de echipa Smart Dreamers, e domo.inrecruit.io

De ce să dezvolți două produse, pe aceeași verticală, dar pe două nișe separate în totalitate? „Strategia de internaționalizare presupune și această sinergie între produsele noastre. Dacă nu avem candidați pe Smart Dreamers, e greu să convingem companiile să vină la noi. Planul e să deschidem piețele externe cu InRecruit, să strângem un cumul de joburi și apoi să le prezentăm clienților și avantajele Smart Dreamers“, explică Adrian Cernat. Deși inițial au dorit integrarea tehnologiei în Smart Dreamers, au decis să facă două produse separate

InRecruit urmează să fie lansat în Ungaria într-o lună.

Ce caută candidații?

Cu experiența lor de pe piața muncii, cei de la Smart Dreamers au observat care sunt noile trenduri. „Oamenii sunt atrași de frumos. Au apărut companii care fac o treabă bună pe employer branding, cum ar fi Zitec. Un aspect important e aerul cool și care să fie sincer, nu doar o poză cu niște oameni zâmbind în jurul unui laptop“, crede Adrian Cernat.

Smart Dreamers încearcă să fie în miezul acțiunii, deși lucrează pe o piață competitivă. Pentru finalul anului, cei 10 membri se pregătesc pentru efortul de a găsi noi investiții, care să le permită o extindere pe piața din Europa Centrală și de Est, cea pe care vor să o abordeze în general, piața din Statele Unite fiind deja foarte competitivă cu produse în această zonă.