Vorbim de o lume în care doar 11% dintre antreprenori sunt femei, iar în Europa numărul ajunge la 5,7%. Într-o notă pozitivă, cele mai multe femei fondator din comunitatea de startup-uri tech vin din zona Europei Centrale și de Est. În România, peste 37% din totalul de acționari/ asociați sunt femei și pe la 32% în poziții de conducere.

Nu e un context ușor de navigat, de aceea mereu ne bucurăm și susținem inițiativele femeilor care mai au energia nu doar să fondeze o companie, ci și să inoveze. Iar în 2022 am cunoscut câteva antreprenoare care l-au luat pe ”se poate” în brațe și au adus inovația în afacerile lor.

Să le cunoaștem.

Irina Romanescu - Cupcake Philosophy: inovația în desert

Ioana Romanescu este manager de corporație devenit Pastry Chef, trainer, speaker, antreprenor și fondator al Cupcake Philosophy. Absolventă a Le Cordon Bleu – Paris, considerată astăzi cea mai mare rețea de școli culinare și de ospitalitate din lume, Ioana predă cursuri profesionale și ateliere practice despre tehnici și produse de cofetărie modernă, sesiuni în cadrul corporațiilor și școlilor, dar și cursuri recreative pentru copii. În 2022, a primit premiul pentru „Cel mai bun Pastry Chef” la Gala Horeca Women Awards. un business pornit din pasiunea pentru dulciuri să genereze peste 1 milion de euro vânzări și să ajungă la peste 30.000 de clienți.

Ioana a adus inovația deserturilor sănătoase, dar și a cursurilor în care dezvoltă educația în lumea cofetăriei.

”Vreau să îmi aduc contribuția la dezvoltarea industriei cofetăriei, crescând următoarea generație de cofetari și patiseri – am în plan un viitor program de mentorat. Îmi doresc, totodată, să susțin profesioniștii să își perfecționeze abilitățile, să inoveze la nivel de tehnici și produse și să practice pasiunea lor cu responsabilitate.

Ludmila Corlățeanu - Milla Milla: inovația în business de fashion

Ludmila s-a născut și a crescut la Chișinău și de când își amintește a desenat și a cusut haine. La 6 ani o făcea pentru păpușile pe care le avea, iar de la 10 ani, după ce a urmat un curs de croitorie la Palatul Pionierilor, a început să-și coasă propriile rochii.

”Ceva mai târziu am plecat din Chișinău la București, am strâns bani și am absolvit Istituto Marangoni, o școală privată de modă de la Milano, facultatea de Design vestimentar. După un scurt stagiu la Milano, m-am întors la București, și în 2008 am creat o firmă și am început activitatea. Făceam totul ca la carte din prima: am creat o colecție de mostre, am mers cu ea la târg la Milano și am luat comenzi”, ne povestește Ludmila.

De la comenzi luate direct de la târgurile de modă, Ludmila a trebuit să găsească rețeta profitului și să meargă către publicul larg, deschizând un magazin online, lucrând la brandul personal și învățând cum să facă să aibă un business funcțional în fashion.

Florentina Ion - Didactica Publishing House: inovația în cărți și educație

Florentina Ion este fondator și director general al editurii Didactica Publishing House, editura care vinde 1 milion de cărți pentru copii în fiecare an. Compania deține un portofoliu de carte și jocuri potrivite din primele luni de viață. În total, portofoliul editurii numără peste 2.000 de titluri.

Didactica Publishing House a încheiat 2021 cu o cifră de afaceri de aproape 3,2 milioane de euro, având o creștere susținute de 10% de la an la an. Anul trecut a adus o echilibrare între vânzările online și offline și o creștere a vânzărilor prin canalele proprii, care au reprezentat 30% din totalul vânzărilor.

Florentina ne-a povestit cum ajungi să crești un business de succes începând doar cu o carte și cum pui educația la fundația unei afaceri.

Alina Almășan - ROWE: inovația în estetică și beauty

Alina Almășan a fondat ROWE România acum 19 ani, un business care a crescut de la un mic stand în cadrul unui eveniment dedicat industriei de beauty la unul care a devenit un jucător important în această piață.

ROWE este lider de piață în industria echipamentelor profesioniste pentru industria estetică și 60% din cabinetele de remodelare din țară sunt dotate cu echipamentele aduse de companie. Astăzi, ROWE activează atât în România, cât și în Germania, Anglia, Italia, Spania, Austria, Cipru, Emiratele Arabe Unite și Irlanda, pe o piață în permanentă schimbare.

„La prima noastră expoziție, aveam un stand de 6 metri pătrați și o singură colegă. Astăzi, colega mea este în continuare în companie, între timp a devenit Training Manager. Alături de ea am ajuns la o echipă de aproape 40 de oameni și un stand care arată aproape ca un orășel”, ne povestește Alina.

Alina nu a vrut ca afacerea pe care a creat-o să fie un simplu furnizor sau distribuitor la industriei estetice. Așa a adus inovația în companie și astăzi oferă consultanță clienților săi, pe care îi consultă pentru fonduri europene și organizează conferințe prin care îi învăță cum să-și promoveze afacerile.

Tatiana Burlea - ATB Logistics: inovația în transport de marfă

De zece ani, Tatiana Burlea face business pe o nișă pe care, în mod tradițional, ai atribui-o domnilor: transportul de mărfuri. Anul acesta, fondatoarea ATB Logistics a făcut un pas și mai mare într-un alt domeniu în care vedem, de obicei, bărbați antreprenor – imobiliarele.

Antreprenoarea din Făgăraș pune la dispoziția clienților, firme sau persoane fizice, servicii personalizate de transport rutier a mărfurilor, soluții de logistică și depozitare a mărfurilor, precum și consultanță în intermedierea și spediția rutieră pentru orice tip de mărfuri și pentru orice tip de destinație, pe rute interne și internaționale.

O pandemie și-o inflație nu o opresc pe Tatiana din a găsi noi unghiuri prin care să-și dezvolte business-ul, dar și să fondeze alte companii.

”Vrem să atragem fonduri europene pentru reabilitarea halelor industriale existente și crearea unui important hub logistic la Fagaraș. Aceasta este ținta noastră, dacă reușim să accesăm și bani europeni pentru reabilitare ar fi grozav. Acum suntem în plin proces de întocmire a studiilor pe proiect, întocmire dosar, așteptam cu interes rezultatul”, precizează Tatiana Burlea.

Mădălina Sánta - Szikra: inovația în gastronomie

Mădălina Sánta are 31 de ani, e din Sfântu Gheorghe, iar până să deschidă business-ul Szikra a avut un parcurs care părea că nu se va opri în bucătărie, dar care a atras-o treptat spre gastronomie.

În ultimii ani, înainte de a deschide restaurantul, Mădălina s-a reorientat treptat către pasiunea pentru bucătărie, a studiat enorm și a făcut o școală de prestigiu la Lyon, în Franța - Institutul Paul Bocuse.

Drumul a purtat-o pe Mădălina înapoi acasă, după 7 ani în București, mai mulți ani în Brașov, studii în Franța, iar acum înapoi la Sfântu Gheorghe, unde a deschis Szikra, un restaurant care se bazează pe preparate speciale și inovatoare, dar și pe un concept de zero food waste, care a pornit chiar înainte de pandemie, iar apoi a trebuit să escaladeze ultimii doi ani pentru a ajunge ceea ce este astăzi.

„Când cineva pleacă în zori din Timișoara și face 7-8 ore cu mașina doar pentru a lua prânzul la Szikra, înseamnă că ai făcut ceva bine. Am învățat să ne apreciem și să ne respectăm munca, dar să înțelegem și valoarea propriului produs”, spune Mădălina.

Citiți mai multe despre Mădălina și afacerea ei aici.

Voi ce femei care au inovat în mediul de business ați cunoscut în 2022?