Fabricat în RoMâine este o serie editorială realizată împreună cu MedLife, unde publicăm povești ale unor IMM-uri care au crescut și s-au dezvoltat sănătos în România, cu scopul de a inspira antreprenorii la început de drum. Vom afla care a fost rețeta lor pentru a-și consolida business-ul, cum și-au format echipa și cum au grijă de angajați, dar și cât de importantă este sănătatea, mai ales că, de multe ori, în cazul companiilor la început de drum, volumul de muncă este poate chiar mai ridicat decât într-o companie de mari dimensiuni.


Ar fi dificil să dezvolți o afacere timp de 18 ani, fără să pornești de la publicul tău. Iar pentru Didactica acesta este copilul. ”Încă de la început, în centrul atenției noastre a fost copilul”, ne-a spus Florentina Ion, precizând faptul că editura a adus mai întâi pe piață cărți, ulterior dezvoltându-se și pe segmentul de editare a revistelor pentru copii, pe subiecte precum matematică sau biologie.

Editura Didactica Publishing House deține un portofoliu de carte și jocuri cu adresabilitate din primele luni de viață. În total, portofoliul editurii numără peste 2.000 de titluri.

Didactica Publishing House a încheiat 2021 cu o cifră de afaceri de aproape 3,2 milioane de euro, având o creștere susținute de 10% de la an la an. Anul trecut a adus o echilibrare între vânzările online și offline și o creștere a vânzărilor prin canalele proprii, care au reprezentat 30% din totalul vânzărilor.

În 2021 au fost vândute peste 1 milion de cărți, iar printre cele mai dorite titluri au fost noutățile din colecțiile deja consacrate ale editurii, cum ar fi seria Ema și Eric, semnată de Ioana Chicet-Macoveiciuc, sau seria Emoțiile lui Noni – Aurelie Chien Chow Chine.

”Suntem în Top 10 Edituri din România și pe zona de copii credem că avem cele mai bune cărți care să-i ajute pe cei mici să evolueze frumos și să devine tineri de succes, dar să-i ajute și părinții și cadrele didactice”, spune Florentina Ion.

Didactica Publishing House publică anual peste 250 de noi titluri care au peste 50.000 de cititori – mari şi mici –, în fiecare lună. Editura alivrat până acum peste 16 milioane de cărţi, jocuri, reviste şi resurse educative.

Așa cum ne-a menționat Florentina, la nivel de business, Didactica a evoluat de la un angajat la peste 20 în prezent. Dar cifra nu spune povestea integrală a dimensiunii business-ului.

”Lucrăm foarte mult cu freelanceri, din acest motiv avem un număr de angajați mic, pentru că am externalizat foarte mult activitățile, precum marketing și contabilitate. Am trecut de zona de a avea angajați proprii și am mers către specialiști pe anumite segmente”, afirmă ea.

Echipa s-a dezvoltat cu angajați permanenți, dar și colaboratori

În cei 18 de ani de existență, acești angajați și colaboratori au reușit să transforme Didactica Publishing House într-un business cu o cifră de afaceri anuală de peste 3,2 milioane de euro.

”Am încercat să aduc în echipă oameni care promit, care-și doresc o perspectivă și o evoluție frumoasă, indiferent dacă sunt în domeniu sau nu”, spune fondatoarea Didactica. Din acest motiv la interviul de angajare pentru Florentina a contat mai multz motivația, decât experiența.

“Vreau să văd motivația de a face lucruri frumoase în domeniul respectiv și să înțeleg de ce a ales și de ce crede că i se potrivește un job. Este greu să administrezi și să lucrezi cu oamenii. Dar cred că este și frumos. Nimeni nu poate să facă lucrurile singur, așa că echipa este importantă. Toate realizările editurii sunt datorate echipei pe care o am”, ne spune cu mândrie Florentina.

Mulți dintre cei care au pornit încă de la început în drumul educării copiilor alături de antreprenoare sunt și astăzi în companie.

De altfel, dorința de a pune umărul la educația copiilor nu este doar motivația din spatele deciziei de a fonda acest business, dar și ceea ce a ajutat echipa să rămână unită.

”Atunci când lucrezi pentru un obiectiv mare și te gândești că fiecare carte va influența evoluția copilului, este important să știi ce transmiți prin acea carte, care este educația pe care acel copil o poate primi. Cred că asta îi aduce alături de mine pe angajați, pentru că în centrul atenției se află copilul, faptul că lucrăm împreună pentru educația lor”.

„După salariu, abonamentul de sănătate este cel mai important în companie”

Pe lângă acest ”țel înalt”, dacă vreți să-i spunem așa, pe care-l are fiecare persoană din echipa Didactica, Florentina și-a propus să țină echipa unită de-a lungul acestor ani de creștere pentru Didactica Publishing House, iar una dintre metode a fost și oferirea de abonamente de sănătate potrivite pentru angajați și nevoile acestora.

”Sănătatea e un element important pentru noi toți. Dacă nu avem sănătate, nu putem realiza nimic. Avem în organizație abonamente medicale pentru echipă ca să putem preveni la timp eventuale probleme ”, declară Florentina Ion.

Fondatoarea Didactica Publishing House ne-a precizat faptul că a decis încă de acum cel puțin 10 ani să le ofere angajaților pachete de sănătate.

”Am început la standard, am ajuns apoi la Business (n.r. - abonamente din oferta MedLife), pentru că am vrut să acoperim o gamă mai largă de analize medicale sau de investigații atunci când ei au nevoie. Am analizat piața și ne-am dat seama că e un raport calitate/preț foarte bun”, spune Florentina.

Din punctul său de vedere, după salariu, abonamentul de sănătate este cel mai important beneficiu pentru un angajat.

”Dacă prevenim anumite lucruri, dacă facem analize anual reușim să ne menținem sănătosi. Și trebuie să transmitem asta și copiilor noștri. Prin abonamente acest lucru se întâmplă cel mai bine. Dacă vei constata ceva într-un stadiu incipient poți să acționezi mult mai repede înainte să ajungi la ceva mai grav”, este de părere Florentina Ion.

Bugete de 1 milion de euro pentru investiții în titluri noi

Pentru 2022, Florentina Ion și echipa sa și-au setat ca obiectiv să continue investițiile în titluri noi, centrate pe educația cognitivă și emoțională a copilului, alocând un buget de 1 milion de euro pentru publicarea a 120 de noi titluri.

”Ne așteptăm să mergem frumos în continuare, cu aceeași căldură și cu aceeași importanță a copilului în viața editurii noastre. Educația copilului rămâne în prim plan, iar echipa pune pe primul loc acest lucru”, declară fondatoarea Didactica Publishing House.

Cum ajungi la echilibru între viața personală și cea profesională

Privind în urmă, la primele momente ale apariției editurii, Florentina se declară mulțumită de tot ceea ce a realizat în acești 18 ani, chiar dacă admite că a făcut și greșeli. Nu le regretă, însă, fiind convinsă că fără ele nu ar fi ajuns în acest punct.

”Unul dintre sfaturile importante pe care mi le-aș spune ar fi acela să găsească un echilibru mai mare între zona profesională și familie. Pentru că de multe ori familia a avut de suferit pentru că nu am avut suficient timp pentru copii sau pentru soț” , concluzionează Florentina Ion.

Dar în cele din urmă Florentina a reușit să găsească acest echilibru, mai ales prin susținerea familiei, care a înțeles pasiunea pentru afacere.

Pentru a putea urmari acest video te rugam sa accepti plasarea de cookie-uri de marketing. Accepta toate cookie-urile.