Comentariul analistului eToro, Bogdan Maioreanu.


De fapt, conform celui mai recent sondaj eToro Retail Investor Beat, mai puțin de 3% dintre investitorii români își mențin investițiile pentru doar câteva zile. 60% dintre investitorii chestionați își păstrează investițiile ani de zile și chiar mai mult de un deceniu.

Acest lucru nu este o surpriză, deoarece obiectivul principal al investițiilor pentru 44% dintre români este pensionarea anticipată, iar pentru 40% posibilitatea de a avea fonduri suplimentare disponibile la pensie. Alte obiective importante ale investitorilor sunt depășirea randamentelor conturilor de economii, posibilitatea de a bate inflația, de a oferi siguranță pe termen lung sau de a obține independența financiară.

Piețele nu au fost foarte generoase cu investitorii în acest an, indicele BET din România înregistrând o pierdere de aproape 17%, în timp ce S&P 500 din SUA a scăzut cu aproape 22%, iar Nasdaq, unde sunt listate majoritatea companiilor de tehnologie, a pierdut aproape 34%. Faptul că majoritatea obiectivelor sunt pe termen lung le dă investitorilor încredere în portofoliile lor, 84% dintre investitorii români intervievați declarând că se simt încrezători în ceea ce privește investițiile lor.

Structura portofoliului investitorilor arată că 60% dețin o formă de active cripto, 55% dețin acțiuni naționale și 50% dețin acțiuni internaționale. Datorită creșterii dobânzilor, 49% dețin obligațiuni interne și 35% dețin obligațiuni internaționale. Platformele electronice și aplicațiile reprezintă modalitatea preferată de gestionare a investițiilor pentru aproape 67% dintre respondenții români. 57% folosesc o bancă în acest scop și doar 25% apelează la un consilier profesionist. La nivel global, 63% investesc prin intermediul unei bănci, urmați de 48% care folosesc o platformă electronică.

Pandemia a creat o clasă de investitori individuali care dobândește rapid experiență și competențe. Peste o treime (35%) dintre investitorii români fac parte din categoria celor care au început să investească în 2020 beneficiind de timpul liber generat de pandemie iar alți 17% au început să investească în ultimele 12 luni. Acest lucru face ca 52% dintre investitorii români să aibă puțină experiență în ceea ce privește piețele în scadere și să treacă acum prin prima lor piață bear. Forțați să învețe relativ repede, investitorii români citează căutarea pe Google ca primă sursă de informare despre piețe, urmată de Social Media (Youtube, Tiktok, Instagram, Facebook), mass-media - ziare, site-uri de știri online, reviste) și abia pe locul patru recomandările personale venite de la prieteni și familie. Ne deosebim astfel de media respondenților la nivel global care preferă prietenii și familia ca principală sursă de informare.

Crearea unei averi bazată pe investiții necesită timp, iar sondajul a arătat că 90% dintre investitorii români au în conturi mai puțin de 20.000 de euro, 60% dintre aceștia având mai puțin de 4.000 de euro. Cum 42% dintre investitori sunt tineri, sub 35 de ani, aceștia au un timp îndelungat în fața lor pentru a investi și a-și îndeplini obiectivele.