Ridesharing-ul, așa cum este el cunoscut, e o alternativă la transportul tradițional de persoane, realizat prin intermediul taxiurilor. Aplicațiile permit șoferilor să-și folosească mașinile lor sau unele închiriate și să transporte, contracost, persoane în oraș sau în afara lor. Uber e cel mai cunoscut nume în România, pentru că e cea mai mare platformă de aici, urmat de Taxify.

Contestate de taximetriști, din cauza faptului că nu au licențe de transport și lucrează la o intersecție gri a legii, aceste aplicații cresc însă în toată lumea. Unele țări sunt mai deschise, iar altele au realizat legislație specială pentru a se adapta, miza fiind reducerea aglomerației în orașe și folosirea unor alternative la mașina personală.

Am făcut o listă a celor mai importante aplicații de ridesharing din întreaga lume, deși acestea sunt doar vârful aisberg-ului. În plus, Google are o aplicație de ridesharing. În San Francisco, Google folosește Waze pentru ridesharing și plănuiește să extindă serviciul și în alte țări. Serviciul se numește Waze Carpool.

Uber

E aplicația cu cel mai mare business în România, unde operează în București, Cluj-Napoca, Timișoara și Brașov. Compania are servicii de ridesharing de tip UberX, Uber Black, Uber Premium, dar în unele țări livrează mâncare și oferă și închiriere de biciclete.

Uber operează în 83 de țări și în 674 de orașe și are 40 de milioane de curse pe zi.

Aplicații de ridesharing - Lyft

Lyft este principalul rival pentru Uber din Statele Unite, deși deține o proporție foarte mică din piață. Lyft nu a ajuns încă în Europa, deși și-a deschis birouri în Germania pentru cercetări în domeniul mașinilor autonome. În fiecare lună sunt 3 milioane de oameni care foloesc serviciul, iar Lyft are 700.000 de șoferi.

Gett

E un startup de ridesharing din Israel. A fost lansat în 2011 în Tel Aviv și a ajuns la Londra în același an. Gett s-a extins și în Moscova. Volkswagen a investit 300 de milioane de dolari în Gett pentru ca firma să-și continue expansiunea. Avantajul aplicației e că poate primi și șoferi de taxi, funcționând ca un dispecerat virtual, dar și oameni obișnuiți, ca la Uber. Funcționează în SUA, Marea Britanie, Rusia și Israel.

Didi Chuxing

E poate principalul rival Uber, deși majoritatea oamenilor nu au auzit de această companie din China. Firma e atât de puternică încât pe piața din China, Uber a vrut să intre, dar până la urmă a ajuns la un acord cu Didi pentru a licenția practic și a lucra sub brandul asiatic. Are 400 de orașe în China și are servicii complexe de ridesharing, închiriere de mașini, de biciclete, soluții de microbuze și de șofer personal. E evaluată la 28 de miliarde de dolari. În 2017 a început să dezvolte varianta în engleză a aplicației și se pregătește să se extindă internațional. Au investit în Taxify, platforma care funcționează și în România, semn că vor să ajungă și pe Bătrânul Continent. De asemenea, pe 4 ianuarie 2018 a cumpărat pentru 600 de milioane de dolari aplicația braziliană 99, care făcea ridesharing. Are 450 de milioane de utilizatori.

Ola

Este cel mai mare rival al Uber din India, iar de anul acesta s-au extins și în Australia. Pe piața din Australia se luptă Uber, Taxify și Ola. Comisionul Ola pentru șoferi este de doar 7,5%. Din 2011, când a fost fondat, serviciul funcționează în 100 de orașe din India și are 125 de milioane de utilizatori. A primit investiție de la grupul japonez SoftBank.

Ridesharing - Grab

E rivalul Uber din Singapore, fondat în 2012. Funcționează momentan în Asia de Sud-Est, adică Indonezia, Malaezia, Filipine, Vietnam, Thailanda, Myanmar și Cambodgia. Funcționează ca un mix de aplicație pentru taximetriști și șoferi obișnuiți, deși firmele de taxi au încercat să-i facă pe șoferi să nu mai folosească aplicația, așa cum se întâmplă acum în România cu firmele de taxi care vor să interzică folosirea Clever Taxi.

Acestea sunt cele mai mari, dar mai sunt foarte multe aplicații. Numai în Statele Unite am numărat cel puțin 10. Dacă luăm în calcul și BlaBlaCar, un rival puțin băgat în seamă pentru transportul interurban, atunci ne dăm seama că ridesharing-ul va exista în următorii ani fără ca evoluția aceasta să poată fi stopată. Iar adaptarea se va face, nu atât de către firmele de taxi, cât de către șoferi.