Un plan de afaceri ajunge să fie ca o hartă pentru start-up-ul creativ, stabilind scopul de la care faci business, principalii stakeholderi implicați în business, nevoile clienților și resursele și proiecțiile financiare. Planul unui start-up creativ acționează ca un ghid cuprinzător care ajută antreprenorii să navigheze prin hățișuri complicate: complexitatea lansării, gestionării și dezvoltării unei afaceri creative.

Iată 7 motive pentru care planul de business te salvează în start-up-ul tău creativ:

  1. Value Proposition

Chiar dacă pare un concept ușor abstract, propunerea de valoare pentru antreprenorii creativi care sunt elementul central al business-ului lor este una foarte importantă. Cu ajutorul instrumentelor de introspecție, value proposition este de fapt motivul pentru ai un business, în raport cu nevoile clienților tăi. Propunerea de valoare este o declarație în sine sau un set de afirmații care comunică valoarea pe care serviciile tale o aduc și beneficiile unice pe care un produs, serviciu sau o soluție le oferă clienților sau publicului țintă. Răspunde la întrebarea „De ce ar trebui un client să aleagă acest produs sau serviciu în detrimentul altora?”

  1. Avantajele competitive

Simultan cu propunerea de valoare mi-aș îndrepta atenția către avantajele competitive ale tale ca soloprenor sau antreprenor creativ. Avantajele competitive sunt caracteristicile tale unice care permit unei afaceri creative să-și depășească concurenții de pe piață. Acest lucru oferă o superioritate distinctă, permițând companiei să atragă clienți, să genereze venituri mai mari și să obțină o creștere durabilă. Avantajele competitive pot lua diferite forme și sunt adesea specifice fiecărei industrii creative în parte. Câteva tipuri de avantaje competitive comune ar fi: diferențiatorul, avantajele de cost, proprietatea intelectuală a fondatorului afacerii creative – know-how-ul cu care el vine în serviciul pe care îl oferă, eficiența operațională a proceselor cu care faci pui în practică un serviciu sau orientarea către nevoile clienților și preocuparea adresării nevoilor.

  1. Clienții ideali

Profilul clienților ideali este un lucru tot mai discutat în business, dar care rareori este corect definit. O segmentare până în cele mai mici detalii ale profilului de buyer persona ajută creativii să își înțeleagă publicul țintă la un nivel mai profund. Un buyer persona este o reprezentare fictivă a unui client ideal, clientul cu care vrei să lucrezi. Prin crearea și utilizarea buyer persons, creativii obțin informații valoroase asupra nevoilor, preferințelor, comportamentelor și motivațiilor clienților țintă. Aceste idei permit mai departe antreprenorilor creativi să își adapteze produsele, serviciile, mesajele de marketing și experiențele clienților pentru a satisface în mod eficient cerințele specifice ale publicului lor.

  1. Nevoile clienților ideali

Definirea și înțelegerea nevoilor clienților ideali este un aspect fundamental al creșterii de succes a oricărei afaceri creative. Prin crearea unor profile de buyer persona detaliate cât mai exact, antreprenorii creativi obțin insight-uri despre pain-points ale clienților lor pe care le pot adresa, permițându-le să dezvolte strategii de marketing și comunicare în care să adreseze nevoile, să livreze experiențe personalizate clienților lor și să își alinieze produsele și serviciile creative pentru a satisface nevoile clienților. Această abordare centrată pe nevoia clienților sporește satisfacția finală a clienților, stimulează loialitatea și poziționează creativii ca parteneri de încredere în călătoria clienților lor.

  1. Atragerea partenerilor valoroși

Alegerea partenerilor potriviți cu care un antreprenor creativ va colabora în start-up-ul lui este de o importanță capitală pentru cei care își doresc succes pe termen mediu și lung. Parteneriatele pot aduce o serie de beneficii, cum ar fi accesul la noi piețe, expertiză complementară, mai ales în zona tehnică și credibilitate sporită. Partenerii potriviți antreprenorilor creativi pot oferi un sistem de suport puternic, ajutând companiile să facă față provocărilor, să-și extindă acoperirea de piață și să profite de oportunitățile de creștere. Selectând parteneri care se aliniază cu valorile creativilor, obiectivele și viziunea lor, companiile pot cultiva relații care stimulează inovația, încurajează colaborarea și sporesc competitivitatea.

  1. Persoane cheie, Comunități și Networking

Antreprenorii creativi sunt de regulă persoane care lucrează în prima perioadă de timp singuri, iar aspectul de a face parte din comunitatea potrivită este unul cu atât mai important. De asemenea, a crea o rețea activă și a te conecta cu indivizi cheie care te pot eleva ca antreprenor creativ sunt esențiale pentru dezvoltarea personală și profesională. A te înconjura de persoane cu gânduri similare, experți din industrie și persoane cheie oferă numeroase avantaje, de la apartenența la o comunitate de susținere, la încurajare și inspirație. În plus, tribul potrivit oferă oportunități de colaborare, schimb de cunoștințe și mentorat. Crearea de rețele de conexiune ajută la stabilirea de relații cu oameni cheie care pot deschide porți către noi oportunități, parteneriate și recomandări.

  1. Un plan de acțiune => Viziune și direcție

O viziune clară reprezintă imaginea ideală și aspirația pe termen lung a unui antreprenor creat. Este de cele mai multe ori un scop îndrăzneț și inspirator care dictează direcția și acțiunile pe care le întreprindem pentru a ne atinge obiectivele business-ului. Alegerea unei direcții adecvate de acțiune implică identificarea obiectivelor strategice, planificarea acțiunilor necesare pentru a le îndeplini și implementarea lor corespunzătoare. Răspunsul la punctele de mai sus oferă o viziune și o direcție pentru o perioadă medie de timp, la care poți apela atunci când îți vin în minte idei creative noi pe care ai vrea să le implementezi pentru că de cele mai multe ori te entuziasmează mai mult decât proiectele actuale. Dar acest lucru se transformă de cele mai multe ori într-o capcană pe termen mediu și un tăvălug de întâmplări din care este greu să ieși.

Planul de afaceri al unui start-up creativ se transformă deseori într-o hartă care conturează obiectivele, strategiile și previziunile necesare pentru ca activitatea creativului să se transforme într-o afacere, să reușească și să prospere în timp.

Despre Armina Popeanu

Armina Popeanu este arhitect de profesie, antreprenor cu peste 10 ani de experiență. A fondat Lyria – unde a creat în propria fabrică genți și pantofi unicat -, AArchitects – studio de arhitectură și design de interior - și proiectul aBC - a Business of Creativity - și este doctorand în Business de Arhitectură. Crează contexte de învățare pentru antreprenorii creativi și se implică în cauze ce au în comun educația, fiind mentor în diferite programe antreprenoriale, dar și voluntar în cadrul proiectului De-a Arhitectura.

Creativitatea, inovația și educația sunt valori prezente în proiectele în care este implicată - fie că vorbim despre design interior, afaceri, predarea arhitecturii studenților, mentorat pentru afacerile creative sau voluntariat pentru promovarea arhitecturii în rândul copiilor.

Prin proiectul aBC, Armina își dorește să creeze un ecosistem pentru arhitecți, designeri, antreprenori din industrii creative, oferind oportunități de educație antreprenorială prin întâlniri, workshopuri, sesiuni de consultanță, cursuri de business. Întânirile aBC, organizate lunar, au contribuit la a crea o comunitate de peste 1.000 de creativi, iar în a doua parte a lui 2023, Armina își propune să extindă întâlnirile de antreprenoriat creativ la nivel national, în cel puțin 5 orașe, ajungând astfel până la finalul anului la aproximativ 10.000 de antreprenori din industriile creative.

Recent, a lansat podcastul aBC – unde prezintă conversații cu arhitecți, designeri și antreprenori creativi, care își împărtășesc experiențele antreprenoriale. Invitații sunt profesioniști din industriile creative care au avut un impact prin afacerile lor, proiectele sau contribuțiile lor la dezvoltarea segmentului în care activează.