- 14 Ianuarie 2017
Cinci greșeli pe care un antreprenor nu ar trebui să le facă într-un startup
Se spune că opt din zece startup-uri eșuează în primele 18 luni. Sau că jumătate dintre ele reușesc să ajungă la cinci ani. Ori că 66% dintre ele răzbesc pe piață doi ani. Orice ar spune statisticile, fiecare antreprenor speră ca business-ul său să aibă succes, și, de ce nu, să fie următorul unicorn. Însă greșelile, fie ele mai mici sau mai mari, care au puterea chiar de a distruge o afacere, sunt inevitabile, oricât ne-am dori noi ca lucrurile să stea altfel. Treaba e să nu facem prea multe.
Este foarte ușor să te entuziasmezi de fiecare dată când ai o idee care ți se pare că ar duce startup-ul tău la următorul nivel. Dacă începi să pierzi vremea alergând după ele, este posibil să nu mai ai timp să te ocupi de ceea ce ai implementat deja și să îți îngropi afacerea. Ține procesul de business cât mai simplu și ia-o pas cu pas. Ai destul timp să creezi un imperiu (dacă asta îți dorești).
Nu uita să afli ce își dorește piațaNu sunt puține startup-urile care au dat greș tocmai pentru că nu au avut o cercetare de piață în prealabil. Este și un îndemn al investitorilor, în același timp. Nu uita să afli ceea ce își doresc consumatorii, să le asculți cerințele și să îi consulți în diferitele etape ale produsului pentru a le putea oferi ceva ce nu pot găsi la competitorii tăi (sau să le oferi ceva mai bun, dacă produsul tău și cel al competiției sunt similare).
Nu cheltui primii bani pe mașini și birouriFelicitări! Ai început să faci profit. Acum, gândește-te să îl reinvestești și nu da primii tăi bani pe mașini luxoase, vacanțe sau birouri cu care să încerci să-i dai pe spate pe potențialii investitori. Știu că tentația este prea mare, dar încearcă să reziști. Este mult mai important să te dezvolți. Te vei bucura de banii pe care îi va aduce startup-ul tău după ce vei ajunge cunoscut.
Nu încerca să controlezi fiecare aspect al afaceriiFiecare antreprenor se gândește la startup-ul său ca fiind un copil. De aceea este și greu să delegi și preferi să te ocupi personal de fiecare aspect al afacerii. Dar trebuie să recunoști: nu te pricepi chiar la tot (dacă ești printre puținii norocoși care știu și contabilitate, marketing, vânzări, management și, eventual, să scrii și cod, bravo ție!), așa că găsește-ți o echipă alături de care să crești.
Nu-ți fie teamă să schimbiTeama de a face schimbări atunci când este nevoie și de a adapta business-ul la cerințele pieței (chiar dacă ideea ta originală este diferită) este un alt motiv pentru care startup-urile dau greș. Trebuie să fii pregătit în orice moment să își ajustezi strategia pentru că este posibil ca succesul tău să depindă foarte mult de această capacitate. Stai un minut și imaginează-ți: dacă Apple ar fi fost doar un productor de calculatoare?