Aboneaz─â-te pentru a urm─âri interviurile de business start-up.ro în avanpremier─â la canalul nostru de YouTube.

Ascult─â interviurile start-up.ro în format audio în podcast-ul nostru. Aboneaz─â-te ╚Öi descarc─â episoadele ca s─â le ascul╚Ťi oriunde.

Ashoka este cea mai mare organiza╚Ťie global─â de promovare ╚Öi sus╚Ťinere a antreprenoriatului social ╚Öi inova╚Ťiei sociale, clasat─â de NGO Advisor pe locul 5 din 500 de ONG-uri din lume.

Ashoka este prezent─â începând din 2017 ╚Öi în România unde î╚Öi propune s─â contribuie la crearea unei societ─â╚Ťi în care fiecare cet─â╚Ťean este un agent al schimb─ârii, capabil s─â ia ac╚Ťiune în mod creativ pentru a rezolva probleme sociale.

„Ashoka a fost fondat acum 40 de ani. Am v─âzut c─â sunt oameni rezilien╚Ťi ╚Öi care vor s─â schimbe lumea. Pe ace╚Öti oameni i-am numit „antreprenori sociali”. Cum am putea s─â le d─âm o identitate ╚Öi cum putem s─â-i sus╚Ťinem pe via╚Ť─âÎn re╚Ťeaua noastr─â avem 3.800 de astfel de persoane din 93 de ╚Ť─âri pe care le sus╚Ťinem pe via╚Ť─â. Avem 8 Ashoka Fellows în România”, spune Ana Murray.

Antreprenorii sociali consider─â c─â cea mai mare barier─â pentru ei este finan╚Ťarea pentru scalare. Chiar ╚Öi antreprenorii sociali cu modele de business viabile au dificult─â╚Ťi. Din acest motiv, acesta a fost unul dintre subiectele de discu╚Ťie, mai ales c─â în octombrie Ashoka a avut ╚Öi Luna Finan╚Ť─ârii Sociale ╚Öi a lansat ╚Öi un raport.

Raportul privind finan╚Ťarea antreprenoriatului social poate fi accesat aici.

Antreprenorii sociali rezolv─â prin ideile lor inovatoare probleme relevante ╚Öi actuale din toate domeniile, concentrându-se asupra cauzelor acestora ╚Öi impactului solu╚Ťiilor identificate. În fiecare an, Ashoka selecteaz─â inovatori sociali cu spirit antreprenorial, creativitate ╚Öi o fibr─â etic─â puternic─â, c─ârora le ofer─â suport financiar ╚Öi non-financiar pentru a-╚Öi cre╚Öte impactul, acesta fiind cel mai accelerat mod de a produce schimbare sistemic─â în societate. În medie, un Ashoka Fellow influen╚Ťeaz─â pozitiv via╚Ťa a 200.000 de oameni.

„Avem privilegiul de a lucra cu ace╚Öti oameni minuna╚Ťi la nivel interna╚Ťional care reu╚Öesc s─â colaboreze ╚Öi s─â ne înve╚Ťe. I-am întrebat care au fost metodele ╚Öi procesele ╚Öi tipurile de structuri de care au avut nevoie pentru a accelera impactul social. În România suntem la început, dar facem eforturi. Lu─âm experien╚Ťele trecute pentru a le duce c─âtre antreprenorii sociali din România, cât ╚Öi c─âtre ceilal╚Ťi actori din ecosistem”, spune Ana Murray.

„Oferim suport în pilotarea unor proiecte. Am început conversa╚Ťii despre fonduri de investi╚Ťii diferite ca structur─â ╚Öi ca indicatori de performan╚Ť─â. Precum am ╚Öi început conversa╚Ťii ╚Öi programe de capacitare cu antreprenori clasici sau chiar organiza╚Ťii non guvernamentale cum s─â se gândeasc la activitatea lor dintr-o alt─â paradigm─â decât cea de finan╚Ťator-beneficiar. Ci care sunt skill-urile care ar putea fi valoroase pentru un alt grup target”, mai explic─â aceasta.

Ce este și ce nu este antreprenoriatul social?

„Antreprenorul social are un set specific de competen╚Ťe de la lucrul de echip─â, orientarea c─âtre impact, dorin╚Ťa de a adresa problemele de la r─âd─âcina subiectului pe care-l trateaz─â”, consider─â Ana Murray.

„Felul în care te raportezi la ceilal╚Ťi ╚Öi în care adresezi problemele de la r─âd─âcina sistemului pe care vrei s─â-l schimbi fa╚Ť─â de a adresa efectele problemelor, de aici vine transformarea în antreprenoriat social”, spune aceasta.

Ana consider─â c─â antreprenoriatul social nu înseamn─â s─â fii directorul unei întreprinderi sociale care face ╚Öi bine, pentru c─â aceea este o structur─â pe termen scurt ╚Öi nu se adreseaz─â în profunzime unei probleme.

„În momentul în care nu te duci în profunzime, r─âmâi un foarte bun manager, un organizator de activit─â╚Ťi ╚Öi proiecte, dar mai pu╚Ťin orientat c─âtre impact”, consider─â Ana Murray.

Dificult─â╚Ťile antreprenorilor sociali în pandemie

Pandemia a afectat foarte mult antreprenorii sociali ╚Öi organiza╚Ťiile non-guvernamenale. Pe alocuri oamenii au devenit imuni la alte probleme care nu se legau de contextul ultimelor luni.

”Sectorul social, care a ajutat foarte mult în pandemie, a fost inexistent în schemele de ajutor de la stat. De╚Öi la nivel de taxe antreprenorii sociali ╚Öi ONG-urile pl─âtesc la fel ca to╚Ťi ceilal╚Ťi”, spune Ana Murray.

„Când vrei s─â iei un credit e╚Öti supus unor criterii care sunt universal valabile, nu se diferen╚Ťiaz─â activitatea sectorului în instrumentele financiare disponibile. Suntem într-o c─âl─âtorie de înv─â╚Ťare. Mai mul╚Ťi din mediul privat încep s─â implice activ în mediul social pentru c─â asta ajut─â la traducere”, adaug─â aceasta.

Ea men╚Ťioneaz─â ╚Öi de faptul c─â în pandemia s-au stins multe focuri, dar s-a f─âcut pu╚Ťin pe termen lung.

„Pe de o parte a trebuit s─â stingem foarte multe focuri care erau în aten╚Ťia tuturor, dar a dus la o stare de a nu putea s─â auzi ╚Öi alte traume. E greu ca organiza╚Ťie pentru drepturile femeilor ╚Öi s─â vorbe╚Öti despre violen╚Ťa domestic─â sau despre drepturile copiilor în perioada aceasta. A creat o stare ap─âs─âtoare de burnout, de nevoie de conectare între oameni, de a împ─âr─â╚Öi acelea╚Öi experien╚Ťe”, spune Ana.

În plus, Ana Murray consider─â c─â înc─â exist─â o rela╚Ťie de putere între finan╚Ťatori ╚Öi implementatori.

„ONG-urile sunt des v─âzute ca implementatori ai agendei, se dore╚Öte ca ei s─â asculte de finan╚Ťatori, mai pu╚Ťin o rela╚Ťie de parteneriat. Din acest motiv unele proiecte nu au mai putut avea loc. Când granturile nu au suficient─â flexibilitate, multe organiza╚Ťii s-au confruntat cu o greutate în a-╚Öi putea preconiza viitorul”, explic─â ea în cadrul interviului.

Care este misiunea unei organiza╚Ťii private?

Ana Murray și Ashoka vorbesc mult despre misiunea companiilor private și măsurarea reală a impactului social.

„Socialul din mijloc - cum m─âsur─âm impactul social mai mult decât num─âr de angaja╚Ťi, clien╚Ťi ╚Öi furnizori? Ne vom duce înapoi la conversa╚Ťia „care e misiunea unei organiza╚Ťii private?”. Profitul e bun. E necesar societ─â╚Ťii. Atunci cred c─â intr─âm într-o conversa╚Ťie extrem de profund─â de întoarcere la misiune, care este motivul existen╚Ťei unei companii private mai mult decât a oferi venituri ╚Öi a genera câ╚Ötiguri pentru economie din perspectiva aceasta”, spune aceasta.

Cu toate acestea, de multe ori companiile private sunt victime ale mentalit─â╚Ťilor vechi. De exemplu, dona╚Ťia nu trebuie v─âzut─â ca un gest singular ╚Öi care te scap─â de responsabilit─â╚Ťi. Nici nu ar trebui s─â fie un gest tranzac╚Ťional.

Astfel, Ana Murray sf─âtuie╚Öte companiile din România care nu au un board non-executiv s─â înfiin╚Ťeze a╚Öa ceva pentru a putea s─â discute despre modalit─â╚Ťile de implicare în comunitate ╚Öi impactul pe care-l au.

„Din acest motiv va veni un alt raport fa╚Ť─â de ONG-uri. Suntem ambasadori ai board-urilor non-executive ale companiilor. Un asemenea board ofer─â o alt─â dimensiune social─â a unei companii, opinii diverse ╚Öi a vedea mai multe aspecte. În momentul când ai al─âturi de tine în design-ul impactului afacerii tale pe cineva din sectorul social, ei sunt cei care ╚Ťin cunoa╚Öterea în profunzime a realit─â╚Ťilor de la noi”, explic─â reprezentanta Ashoka România.