Mulți oameni vor să facă o afacere doar pentru bani, iar acest lucru nu este de condamnat, pentru că profitul este scopul numărul 1 al afacerii. Dar o alternativă e un business care să ajute inclusiv societatea în timp ce face profit.

Antreprenoriatul social nu există de ieri, de azi, ci are o istorie lungă. Ce e antreprenoriatul social? Definiția e foarte complexă. Poate fi o afacere de tip “Doctors Sans Frontieres”, care este un ONG, care se bazează doar pe granturi și pe donații sau poate fi chiar Tesla, o companie care dezvoltă tehnologii verzi și mașini mai puțin poluante.

Antreprenoriatul social - cei trei piloni

Conform lui Braveen Kumar de la Shopify, antreprenoriatul social are nevoie de 3 elemente pe care trebuie să le ții minte.

  • Oameni - capacitatea afacerii tale de a schimba viețile oamenilor și de a dezvolta comunități sustenabile.
  • Planeta - Impactul asupra mediului. Contribuie afacerea ta la o planetă mai sănătoasă sau nu o afectează în mod direct?
  • Profit - ca orice afacere obișnuită, antreprenoriatul social trebuie să aibă un profit pentru a putea să plătești angajați și să te dezolți

Găsește un produs și o misiune pentru el

Misiunea e foarte importantă în antreprenoriatul social, dar nu e mai importantă decât produsul vândut. O întrprindere socială are nevoie de bani pentru a crește.

Un exemplu de companie de tipul acesta este LSTN Sound, care vinde căști audio premium, iar o parte din venituri se duc către fundația Starkey Hearing, care ajută persoanele cu dizabilități auditive.

Un alt exemplu de antreprenoriat social este Love Your Melon din Statele Unite, care vinde fesuri, iar 50% din profit se duce către o fundația care studiază cancerul la copii. De asemenea, are programe de mobilizare a studenților, prinicipalii săi cumpărători, pentru a participa în ajutarea pacienților.

Definește misiunea ta și ilustrează impactul

Misiunea este un avantaj competitiv al oricărui business social. Poți să vinzi același produs ca un concurent, dar tu ai avantajul emoțional. Donațiile către cauze nu sunt singurele metode prin care poți să faci antreprenoriat social, ci sunt unele chiar și mia complexe.

  • Creează locuri de muncă pentru comunitățile care au nevoie sau pentru persoane care au nevoie de ajutor. Fie că vorbim de persoane din medii sărace, mame singure, bătrâni sau persoane cu dizabilități.
  • Reduce amprenta ta asupra Planetei prin utilizarea de produse sustenabile și de metode nepoluante.
  • Poți organiza evenimente de dezvoltare personale și antreprenoriat social, care să scoată în evidență avantajele acestui stil de business și de viață, dar și care să aducă persoane care au nevoie de ajutor în fața unor posibili donatori.
  • Creează un mediu de lucru incluziv și divers.

Spre deosebire de alt tip de afacere, transparența e foarte importantă în antreprenoriatul social pentru a menține încrederea clienților și pentru a nu strica misiunea.

Finanțarea antreprenoriatului social

Evident, poți să te finanțezi din donații simple, dar cel mai bine este să construiești un business care să vândă produse. De exemplu, în România, șosetele de lână Made in Roșia Montană sunt un exemplu de business social de succes. Afacerea creează șosete de lână cu ajutorul locuitorilor din Roșia Montană, o parte din profit se duce și către ei, iar aceștia sunt ajutați să trăiască mai bine, în absența exploatării aurifere, care ar fi pus în pericol mediul înconjurător.

O altă metodă bună sunt site-urile de crowdfunding, care reacționează bine la proiecte care au produse foarte interesante, dar și o cauză socială.