Constantin Nuțu este absolvent de medicină, dar a decis să renunțe la această meserie și să dezvolte, în schimb, platforma doctor31 - un medic virtual și prin care utilizatorii să poată avea acces la cunoștințe din 31 de specialități diferite.

Sistemul românesc dezamăgește viitorii medici

„Am vrut să mă fac medic ca să ajut oamenii, chiar dacă nu prea faci bani; dar nu asta contează. Am făcut cei 6 ani de medicină generală. Începând cu anul 4, intram la practica de vară în sala de chirurgie și mergeam acolo non-stop – facultate și sala de operație”, își amintește el.

Ulterior, după ce a intrat în contact cu sistemul medical românesc, și-a dat seama că nu era ceea ce își dorea. Așa că a mers în Germania, crezând că poate acolo o să fie o schimbare, dar nu i-a plăcut. Acum, se ocupă doar de proiectul doctor31, dezvoltând aplicația alături de fratele său, Bogdan Nuțu, și Cristina Arhir.

Ideea a apărut prin 2011, dar până a găsit oamenii potriviți, pentru că „pe atunci găseai programatorii numai pe la companiile mai mari”, după cum spune Constantin, și până a avut curajul, a mai trecut ceva timp. „Efectiv am început să lucrăm la platformă în august 2014, apoi lucrurile au mers de la sine”, povestește el.

În prezent, produsul este finalizat, aflându-se în teste, și urmează ca în maximum o lună să se lanseze și aplicația pentru iOS și Android. Dar, din punctul de vedere al echipei, încă este foarte mult de lucru în ceea ce privește introducerea unor boli noi, analize și tot felul de parametri.

Inițial, va fi lansată versiunea în limba engleză, iar cam la o lună distanță o vor lansa și pe cea în română, dar Constantin menționează că ținta lor nu este România sau piețele vecine, ci vor să se extindă la nivel global. „În unele țări, precum Statele Unite, este mult mai îngreunat accesul la spitale. Dar așa cum orice om are o demnitate, așa trebuie să aibă și un minim de acces la sănătate”, este de părere fondatorul.

Aplicația este testată în spitale, pe specialități diferite. „Acesta este un avantaj în România – este mai ușor să testezi și să faci anumite lucruri decât dacă ești într-o țară unde nu știi pe nimeni.”

Cum funcționează aplicația doctor31

Platforma te ajută în două situații: îți spune ce să faci când simți rău sau interpretează analizele medicale, oferind inclusiv accesul la a doua opinie (second opinion).

„Oricine s-a simțit rău vreodată, fie că a fost ceva mai grav, fie că ceva minor, dar nu putea să ajungă imediat la doctor din motive obiective. Atunci, folosești smartphone-ul la fel cum ți-ai consulta medicul, care îți spune dacă e grav sau nu, dacă trebuie să mergi la Urgențe sau ce trebuie să faci ca să fie cel mai ieftin diagnostic și tratament”, explică el primul scenariu.

Se cheamă doctor31 pentru că sunt 31 de specialități medicale. Întrebările care se pun aici sunt întrebările pe care le-ai primi dacă ai merge la 31 de doctori, în funcție de răspunsurile pe care le dai. În momentul în care trimiți răspunsurile, algoritmul trece utilizatorul prin toate specializările medicale și trage o concluzie”, adaugă fondatorul

Aceasta este și opțiunea pe care o au competitorii lor la nivel global. Ceea ce nu a integrat nimeni până acum, însă, este posibilitatea de a ține cont și de analize - acesta fiind și al doilea scenariu. În plus, poți să indici medicamentele pe care le iei, iar aplicația îți spune dacă simptomele sunt din cauza unui medicament prescris greșit sau o reacție adversă.

După ce utilizatorul introduce toate informațiile cu privire la istoricul medical și simptome, algoritmul vine cu posibile cauze și îi spune dacă trebuie să meargă la Urgențe, direct la dermatolog, și nu la medicul de familie sau dacă este o simplă indigestie. „Este un fel de pre-medical opinion și un second medical opinion. Dacă o să mergi la doi sau trei doctori, o să vezi că toți au opinii diferite. Scopul platformei este să ajute doctorii, nu să-i înlocuiască.”

Potrivit fondatorului, gradul de precizie al algoritmului este de aproape 95%, iar în celelalte 5% intervine problema legată de modul în care utilizatorii au introdus datele. „Diferența între crampe și dureri sub formă de greutate la o durere în piept poate face diferența într-un diagnostic grav pentru care trebuie să mergi la spital sau nu. Nici doctorul nu poate trage concluzii fără o analiză. În general, doctorul crede pacienții în proporție de 30%, întrucât fiecare om percepe în mod diferit intensitatea unui simptom”, afirmă Constantin.

El spune că acum lucrează la partea de UX, în așa fel încât utilizatorul să înțeleagă că e foarte important să răspundă corect.

În plus, potrivit lui, celelalte 5% sunt guideline-uri după care lucrează fiecare doctor, în funcție de Ministerul din țara respectivă. „Dacă ne uităm la Australia, Europa, America sau Asia, pentru diabet putem să avem niște lucruri chiar contrare câteodată și atunci apare întotdeauna o marjă de 5-10% la diagnostic. În același timp, 60% dintre diagnostice în lume sunt puse greșit”, spune Constantin.

„Vrem să atenționăm medicul dacă este o alergie de la medicament sau nu, scurtăm timpul în care doctorul trebuie să stea cu pacientul de vorbă și mărim timpul în care poate să-l palpeze sau să se uite peste analize”, precizează el.

Scopul nostru este să creăm o legătură între pacient și viitorul medic care îl va consulta și nicidecum nu este scopul nostru să punem un diagnostic.

Un medic cunoaște specialitatea lui și știe 30-40 de substanțe active de medicamente, precum și analizele din domeniul său, dar este imposibil să știe tot felul de analize medicale la vreo 5-6000 de substanțe active diferite. De exemplu, dacă un medicament a fost absorbit prin piele și a modificat valoarea unui anumit index în sânge, doctorul nu poate să știe la aproape cele 5000 de medicamente.

Astfel, pe lângă partea de simptomatologie, doctor31 îi arată doctorului și ce analize confirmă sau elimină boala respectivă, precum și care trebuie să fie valorile normale. Dacă pacientul este online, poate să îi dea medicului codul de la cazul său ori îi poate arăta rezultatele din aplicație.

Un alt aspect despre care fondatorul platformei spune că nicio altă companie nu face este protejarea confidențialității. „Țin foarte mult la intimitatea lor. Atunci când completează chestionarul, există opțiunea ca pacientul să introducă afecțiunile de care au suferit în trecut, dar platforma nu salvează datele pacienților.

Medicul de familie va fi un soft pe telefon

Constantin este de părere că, la fel cum 15 ani în urmă nu se gândea nimeni că poți să folosești telefonul ca să plătești cumpărăturile, așa se întâmplă și cu accesul la serviciile medicale pe telefon. „Eu văd diferența din 2014, când m-am apucat, și până acum. Oamenii au devenit mai deschiși spre a folosi telefonul pentru diverse nevoi. În 10-15 ani de acum înainte - și nu vorbim despre România, ci despre America și alte țări mai dezvoltate - eu cred că medicul de familie va fi un soft pe telefonul tău. Nu spun că va fi softul nostru, dar, în general, asta va fi tendința. Te va scuti de mersul la cabinet. Medicina a avansat la fel de mult ca orice alt domeniu, iar eroarea umană este foarte posibilă - nu este o știință fixă și nu poți să dovedești cazurile de malpraxis, doar în cazurile foarte grave”, declară el.

El aduce în discuție și noile tehnologii. Spune că, deși acum este la modă tot ceea ce ține de machine learning și inteligența artificială, „acestea nu sunt decât un val, așa cum era laserul prin anii 2000, atunci când era la modă ca totul să se facă cu laser; dar aceea nu era decât o chestie comercială cu fascicul, pentru că laserul poate fi folosit numai în laborator”.

Când accepți investitori în startup

În 4 ani și jumătate, Constantin a investit cam 350.000 de euro, iar acum au început să crească sumele, fiind din ce în ce mai multe cheltuieli. Totuși, aplicația este gratuită, iar fondatorul spune că va rămâne așa. „Nu sunt cel mai bun om de afaceri din punctul acesta de vedere. Sunt multe modalități de a monetiza, dar pentru mine este mai important să ai un soft 100% funcțional, la capacitate maximă, și după aceea să te gândești la monetizare”.

El afirmă că platforma are aplicabilitate în destul de multe domenii, începând de la studii clinice, triere a pacienților, în telemedicină, este scurtat timpul în care pacienții trebuie să vorbească cu un doctor.

Atunci când ai cel mai bun soft la ora actuală, ai opțiuni deschise.

Deși sunt deschiși pentru investiții, el spune că, uneori, investitorii vin și își impun anumite condiții despre cum trebuie să se facă lucrurile, iar până acum nu au găsit pe cineva care să fie în acord cu principiile lor. „Atunci când ai cel mai bun soft la ora actuală, ai opțiuni deschise. Până la urmă, calitatea actului medical este cel mai important aspect. Atunci când îți cumperi o haină online, dar nu îți convine, poți să faci retur, dar dacă ceva este greșit în domeniul medical, oamenii au de suferit. Aici nu este loc de compromis. O să vină și monetizarea, nu îmi fac griji pentru asta, dar aspectul uman este mai important.”

Constantin crede că a devenit prea agresiv modul în care se fac bani în domeniul medical. „Poate că nu o să reușim să schimbăm opinii, dar tot continui. Și dacă un milion de pacienți se vor vindeca mai repede pe an și nu vor trebui să treacă prin dureri sau costuri suplimentare, va fi un plus față de cei 15 oameni câți puteam să tratez eu pe lună în spital.”

Investitorii din România nu își verifică profilul de LinkedIn nici măcar la 5 zile sau îți dau un răspuns sec.

Acum este în negocieri cu investitori, unii dintre ei s-au arătat interesați de doctor31, Constantin spune că nu au luat nicio decizie în această privință. A abordat investitori și din afară, și din țară, iar această experiență i-a arătat că atitudinea investitorilor de la noi este unul dintre motivele pentru care ecosistemul de startup-uri din România nu evoluează.

„În cazul investitorilor străini, din orice alt domeniu, îți vor da sugestii în ce direcție să te orientezi, unde să cauți sau îți spun ceva ce au identificat ei și cred că e posibil ca tu să nu știi, dar te-ar ajuta. La noi, nu își verifică profilul de LinkedIn nici măcar la 5 zile sau îți dau un răspuns sec”.

50-60% din ceea ce înseamnă acum experiența de utilizator se bazează pe feedback-ul din partea unor posibili investitori sau specialiști în domeniu.

În același timp el spune că, mai mult decât bani, sunt alte lucruri pe care ei le caută în relația cu investitorii. „Nu spunem că nu avem nevoie de investitori, dar vrem pe cineva care să ne ajute cu know-how pe partea de extindere la nivel global și implementare cât mai bună”.

În acest sens, el menționează importanța feedback-ului din partea investitorilor. „De fiecare dată când am avut discuții pe parcursul ultimilor 3 ani, de fiecare dată ni s-a subliniat ce ar mai trebui să fie îmbunătățit - din 6 în 6 luni - și întotdeauna am îmbunătățit acele aspecte. Cred că așa a evoluat cel mai mult produsul. Față de cum era acum câțiva ani, 50-60% din ceea ce înseamnă acum experiența de utilizator se bazează pe feedback-ul din partea unor posibili investitori sau specialiști în domeniu”, continuă el.

El spune că știe unde vrea să ajungă cu produsul, de aceea preferă întotdeauna să aibă răbdare și să obțină lucrurile în felul în care consideră el că este corect, în loc recurgă la concesii.

Obiectivele doctor31

Pentru următoarea perioadă, obiectivele lor sunt să atingă 100.000 de instalări ale aplicației până la sfârșitul anului, ei urmărind să aibă o creștere naturală. „Este o cifră reală și nu îmi doresc nicio explozie, pentru că, tehnic vorbind, niciodată nu știi la ce să te aștepți de la astfel de explozii și nu aș vrea să pierd din vedere niciun aspect al produsului. În plus, atunci când ai un număr mare de utilizatori, este mai greu să triezi răspunsurile și să vii cu îmbunătățiri acolo unde este cazul.