doorie.io este un asistent virtual pentru hoteluri, programat să înveţe preferinţele clienților, și o platformă de management

Despre Anca Goron am aflat prima dată dintr-un material publicat de revista Forbes, unde tânăra era inclusă pe locul 40 în top 100 femei fondatoare de startup-uri cu potențial din Europa. Ulterior, am aflat că a luat și premiul 3 la o competiție de turism din Dubai, iar acestea mi s-au părut motive suficiente ca să aflu mai multe despre ea și afacere.

Deși este fondatoarea unică a startup-ului doorie, spune că oamenii din echipa ei sunt și parteneri în acest proiect. Când au creat aplicația, nicio persoană din cadrul companiei nu a avut o experiență hotelieră, așa că au vrut să se asigure că pot valida soluția înainte de a ieși cu ea pe piață.

Din acest motiv, platforma doorie.io a fost lansată într-o versiune alfa la mijlocul anului trecut, fiind accesibilă unui număr restrâns de hoteluri într-un program pilot. Aceasta este încă în faza de optimizare și testare finala UI/UX, pentru a vedea reacția hotelierilor și a clienților. În momentul de față se lucrează la versiunea Beta, care o să fie lansată în curând.

Am auzit cu toții despre lucrurile personalizate pe care le primesc vedetele la hoteluri. Când au venit Madonna sau Rihanna în România, presa a scris imediat despre ce-și doresc acestea în camera de hotel. Poate fi vorba de 3 kilograme de mango sau două prosoape albe și 3 prosoape galbene, până la zeci de lalele. Fiecare cu preferințele sale. Dar când mergem noi, oamenii obișnuiți, camerele de hotel sunt universal de banale.

Asistent virtual și platformă de management

Platforma pune la dispoziția călătorilor o aplicație în care își pot trece preferințe legate de șederea lor și interese, care sunt transmise către hotel - de exemplu, de a pune în cameră fotografia cu cei dragi, de a aduce desertul preferat, activitățile preferate, mâncarea sau băutura. În plus, doorie oferă acces la serviciile hotelului și la ofertele acestuia direct din aplicație.

Există o mulțime de aplicații care stochează istoricul oaspeților, dar, din păcate, de multe ori angajații nu au timp și capacitatea să rețină informații despre fiecare client.

Pe lângă partea aceasta de personalizare pentru client, au introdus un al doilea element - o aplicație pentru angajații hotelului, precum și o platformă web de management hotelier, care să răspundă la nevoile personalizate ale clientului și pentru a-i asigura pe utilizatori că acestea sunt îndeplinite „într-un mod cât mai autentic, călduros și personalizat”.

Ce face soluția lor în plus față de un CRM este tocmai acest element care vine în ajutorul angajaților, cei care interacționează cu călătorul și îi oferă o experiență plăcută. „Există o mulțime de aplicații care stochează istoricul oaspeților, dar, din păcate, de multe ori angajații nu au timp și capacitatea să rețină informații despre fiecare client. Tocmai de aceea, vrem să ajutăm atât călătorii, cât și angajații, pentru a oferi această atmosferă personalizată”, explică Anca.

Eu am fost cea mai mare provocare a mea, pentru că multe lucruri au depins de mine.

Anca Goron a absolvit Facultatea de Automatizări și Calculatoare a Universității Tehnice din Cluj-Napoca și a terminat un Doctorat în Inteligență Artificială. Aceste calificări, dar și nevoia de a conduce un business, au impus-o să facă de toate.

„Eu am fost cea mai mare provocare a mea, pentru că multe lucruri au depins de mine. Pot să zic că m-am implicat în toate părțile unde am putut. Am ajutat echipa cu ce am putut - la partea de proiectare a soluției, la partea de UI/UX, mai puțin la partea de codare, dar am lucrat și acolo unde m-am priceput. A fost un challenge abordarea părții de business, întrucât a fost o primă experiență, unde am fost nevoită să am un overview asupra tuturor aspectelor ce țin de companie”, dezvăluie tânăra antreprenoare.

Tehnologia învață oamenii să fie din nou oameni

„În trecut, dacă e să facem o comparație, când mergeai la un hotel erai întâmpinat de portar, mai erau valetul, un concierge și până și recepționistul care îți cunoșteau numele, îți știau anumite preferințe, se adresau cu un zâmbet și găseau mereu informații pentru a-ți oferi o ședere cât mai călduroasă. Ei bine, în ziua de astăzi, o dată cu creșterea numărului de călători și de hoteluri, confortul pe care îl oferă, din punct de vedere al dotării, s-a lăsat să se piardă din acel farmec din trecut”, îmi explică ea observația care a făcut-o să se gândească la o astfel de platformă.

M-am axat pe elementul de well-being pentru că toți avem nevoie ca această latură umană să nu se piardă.

Anca recunoaște că un serviciu hotelier personalizat nu este o nevoie prioritară, dar o consideră, totuși, important. „Din călătoriile mele de vacanță și de business am simțit acest lucru, iar dacă ne uităm pe piață, această lipsă s-a oglindit în creșterea numărului de Airbnb-uri și a boutique hotelurilor și pensiunilor, acolo unde se oferă o atmosferă primitoare”. De aceea, a vrut să aducă prin doorie un pic din atmosfera de hosteluri și mici pensiuni fără a veni în detrimentul confortului și al condițiilor.

„M-am axat pe elementul de well-being pentru că toți avem nevoie ca această latură umană să nu se piardă. Suntem într-o societate în care, deși avem toate condițiile, lipsa de umanitate și empatie o să ajungă o problemă foarte mare, din păcate. Cu aplicația mea, doream să schimb acest lucru în lumea serviciilor, fie hotel sau restaurant - oriunde ai o conexiune cu oamenii. Adică, de a folosi tehnologia pentru a învăța oamenii să fie din nou oameni”.

Hotelurile încă folosesc caietul pentru rezervări

Startup-ul este abia la început, iar până acum a fost destul de greu să convingă hotelurile de necesitatea unei astfel de aplicații. „Este o provocare să vii cu un concept care nu prea există pe piață și să reușești să îl vinzi, în special pe plan local și național, unde încă nu este o deschidere atât de mare spre unelte nou apărute. Pot să zic că la început am luat contactele de la 100 de hoteluri și am început să sun la fiecare dintre ele”. Dintre 100 de hoteluri, a reușit să încheie doar două parteneriate, iar în momentul de față este în discuții cu alte 5.

În multe hoteluri încă se folosește caietul pentru rezervări, au softuri vechi care nu permit o actualizare și atunci le era foarte greu să upgradeze tehnologia pentru a putea adopta un astfel de soft.

„Ca strategie, ideea acestui proiect a fost de a crea o platformă la nivel internațional. Pentru aceasta, aveam nevoie de o rampă de lansare, așa că am ales piața locală, tocmai pentru a putea testa o astfel de aplicație și pentru a ne asigura că putem acoperi atât nevoile călătorilor, cât și ale hotelurilor”, spune fondatoarea.

Deși este de părere că piața din România nu este un punct de referință pentru o analiză a domeniului hotelier, Anca spune că principalele motive pentru care nu a reușit să încheie mai multe parteneriate a fost faptul că „echipamentul tehnic nu le-a permis - în multe hoteluri încă se folosește caietul pentru rezervări, au softuri vechi care nu permit o actualizare și atunci le era foarte greu să upgradeze tehnologia pentru a putea adopta un astfel de soft. O altă problemă a fost reticența față de ceva nou, neîncercat”.

Investițiile în startup nu sunt doar financiare

Aplicația este gratuită pentru călători. Hotelurile se înscriu pe platformă în baza unui abonament lunar, care este stabilit în funcție de mărimea hotelului și capacitatea acestuia.

În ceea ce privește resursele investite într-un astfel de business, Anca spune că „am investit întreaga mea persoană”. Din punct de vedere financiar, investițiile depășesc 15.000 de euro, iar cu ultimele cheltuieli pentru lansarea oficială, suma ar putea ajunge la 20.000 de euro. „Însă, dacă ar fi să vorbim despre resurse, este mult nu partea materială, dar partea personală”.

Investești suflet, timp, faci compromisuri pentru acest startup - lucruri care sunt, uneori, mult mai prețioase decât banii.

La recomandarea unui prieten, care știa de doorie, Anca a decis să aplice la câteva competiții care se concentrau pe inteligența artificială. Prima competiție dedicată exclusiv pentru turism la care a aplicat a fost Futurism Dubai Tourism Competition. „A fost un proces destul de greu, am fost singura participantă din Europa, singura femeie fondatoare și cred că mai era o echipă mixtă în competiție. Am participat singură, pentru că, din păcate, nu avusesem resurse să mai duc și alt membru al echipei, deși mi-am dorit”, își amintește Anca.

Spune că a fost o experiență destul de interesantă. A pitchuit pe scenă în fața unui juriu și în fața a mii de persoane, iar în finală a luat locul 3. „Ca sumă, a fost una mică, 5.000 de dolari, dar pentru mine a însemnat nespus în ceea ce privește boost-ul de energie și de încredere pe care mi le-au oferit, atât mie, cât și echipei mele. A fost un pas care ne-a arătat că suntem în direcția cea bună, lucru care a contat mult mai mult decât premiul”, afirmă ea.

E nevoie de curaj pentru a face business

Așa cum menționam la început, am descoperit-o pe Anca din topul realizat de Forbes, unde erau incluse cinci românce, printre care și ea. Când am contactat-o, am pomenit despre succesul în afaceri, lucru care a făcut-o să mă contrazică atunci, la fel și la următoarea noastră discuție. „Nu mă definesc ca o persoană de succes, ci mai degrabă ca o persoană care încearcă să aducă o contribuție”, îmi explică Anca.

Dar nici noi, la start-up.ro, nu scriem doar despre povești de succes, cel puțin nu așa cum este perceput acest termen. Noi vedem succesul în nebunia de a avea o idee inovatoare, în curajul de a o pune în practică, în puterea de a trece peste provocări și îndârjirea de a crede într-un vis.

Am fost și în niște situații mai delicate, în care a trebuit să fiu atentă, am avut chiar și momente neplăcute în care mi s-a pus mâna pe gură în timp ce vorbeam, semn ca să tac, lucru care nu cred că i s-a întâmplat vreodată unui bărbat.

Anca spune că, în cazul ei, „a fost o dovadă mare de curaj în momentul în care am fost în Dubai și am cărat materiale în bagaj - la cele 45 de kilograme ale mele - am reușit să caut monitor, televizor, să instalez, să atrag lumea la standul meu și să vorbesc cu ea. Să stai 5 zile în picioare singură, să cauți și clienți, să găsești și puterea să urci pe scenă în fața a mii de spectatorii care sunt de diferite nații - a fost o provocare”, recunoaște ea.

Curaj mai este să nu clachezi atunci când ești desconsiderată doar pentru că ești femeie. „Nu îmi place să mă victimizez și să spun că din cauză că sunt femeie au fost dificultăți, dar într-adevăr, pot apărea mai multe probleme decât pentru un bărbat. Am fost și în niște situații mai delicate, în care a trebuit să fiu atentă, am avut chiar și momente neplăcute în care mi s-a pus mâna pe gură în timp ce vorbeam, semn ca să tac, lucru care nu cred că i s-a întâmplat vreodată unui bărbat”.

Există o preconcepție că, din momentul în care începi să-ți creezi o afacere, lucrurile merg bine din prima, faci o mulțime de bani și deja ești milionar peste noapte. Iar dacă, dimpotrivă, lucrurile nu merg foarte bine, ești pus la zid, ești un eșec.

În ceea ce privește antreprenoriatul în general - cu bărbați sau femei - Anca spune că există o preconcepție că, din momentul în care începi să-ți creezi o afacere, lucrurile merg bine din prima, faci o mulțime de bani și deja ești milionar peste noapte. Iar dacă, dimpotrivă, lucrurile nu merg foarte bine, ești pus la zid, ești un eșec. „Sunt două direcții diferite și nu este cale de mijloc. M-am confruntat și eu cu această preconcepție în momentul în care am câștigat la competiția din Dubai, dar și în momentul în care am fost menționată în acest top Forbes”, dezvăluie ea.

Anca spune că nu a intrat în acest business pentru a fi "in the spotlight", ci pentru că îi place să creeze ceva ce ar aduce un beneficiu și i-ar plăcea să aducă o contribuție pozitivă în lume. „Dacă intri în acest domeniu cu simplul scop de a te îmbogăți, atunci cred că o să fie destul de greu să reușești. Există căi mult mai simple decât să devii antreprenor”, consideră ea.

Își dorește foarte mult să lanseze oficial aplicația la nivel național și să reușească să se extindă pe plan internațional. Are un roadmap trasat pentru următorii 2 ani și ar vrea să-l pună în aplicare cu succes. „Nu mă gândesc de pe acum la partea financiară, ci pur și simplu la ideea de a integra soluția în domeniul hotelier și de a putea să o dezvolt mai bine, pentru a putea acoperi necesitățile și de a-mi îndeplini misiunea pe care mi-am propus-o cu aplicația”. În momentul de față, este în căutare de investitori și parteneri și este în discuții cu posibili parteneri pentru a putea continua cu startup-ul.