Ascult─â interviurile start-up.ro în format audio în podcast-ul nostru. Aboneaz─â-te ╚Öi descarc─â episoadele ca s─â le ascul╚Ťi oriunde.


eMAG nu a început s─â investeasc─â odat─â cu eMAG Ventures. A f─âcut-o ╚Öi anterior, dovad─â fiind Tazz sau Sameday, companii în care eMAG a cump─ârat o participa╚Ťie important─â ╚Öi pe care le-a transformat. Flip.ro e prima companie din portofoliul eMAG Ventures, 1,5 milioane de euro pentru o companie fondat─â de 3 tineri care schimb─â procesul prin care vindem ╚Öi cump─âr─âm telefoane second hand.

Dincolo de finan╚Ťare, eMAG le ofer─â companiilor selectate know-how-ul acumulat pe parcursul a 20 ani de experien╚Ť─â în cel mai dinamic sector tech al momentului, stimulând economia digital─â. ╚śi chiar dac─â planurile ini╚Ťiale erau pentru 2-3 investi╚Ťii în 2021, Bogdan Axinia e mul╚Ťumit de ritmul actual, plus c─â sunt discu╚Ťii suplimentare pentru noi tranzac╚Ťii. Noi am aflat câteva detalii.

Flip, un startup din peste 100 cu care a discutat eMAG Ventures

În cadrul interviului, Bogdan Axinia men╚Ťioneaz─â c─â în 2021 a discutat cu peste 100 de startup-uri în acest an. ╚śi men╚Ťioneaz─â c─â a citit despre rata de conversie dintre discu╚Ťie ╚Öi investi╚Ťie, iar aceasta e de 1-2%, ceea ce-l mul╚Ťume╚Öte, înseamn─â c─â e aproape de aceasta.

„Flip ne-a surprins foarte pl─âcut. Antreprenoriatul nu are vârst─â. Sunt extrem de tineri. M-am uitat cu invidie când am investit în ei. Au fost buni ╚Öi conving─âtori. Am discutat cu ei întâmpl─âtor înainte de a lansa eMAG Ventures ╚Öi s-au sf─âtuit cu mine legat de dezvoltarea interna╚Ťional─â. Am fost surprins de ce au f─âcut într-un timp extrem de scurt”, men╚Ťioneaz─â Axinia.

„Unul dintre lucrurile care ne-au surprins e c─â s-au ╚Ťinut fix de planurile pe care ni le-au prezentat cu câteva luni înainte. Au executat foarte bine, au g─âsit o nevoie a unei p─âr╚Ťi din popula╚Ťia clien╚Ťior s─â vinzi un telefon pe care nu-l mai folose╚Öti, s─â cumperi un terminal verificat, cu garan╚Ťie, la un pre╚Ť corect. E un lucru ce pare simplu, dar e executat foarte bine de fondatorii Flip”, mai spune acesta.

Practic, eMAG Ventures a v─âzut la Flip tinere╚Ťe, o execu╚Ťie bun─â ╚Öi un produs pe o pia╚Ť─â interesant─â.

Flip a avut o evolu╚Ťie rapid─â pân─â acum, ajungând la 50.000 de clien╚Ťi în mai pu╚Ťin de doi ani. A vândut primul smartphone în decembrie 2019 ╚Öi a atins o cifr─â de afaceri de 2,5 milioane de euro la finalul anului trecut.

În acest timp, echipa a crescut pân─â la 50 de angaja╚Ťi în momentul de fa╚Ť─â. Cei trei fondatori estimeaz─â o cifr─â de afaceri de 14 milioane de euro în 2021 ╚Öi o cre╚Ötere a echipei la peste 100 de angaja╚Ťi, pân─â la jum─âtatea anului 2022.

Ce urmeaz─â pentru Flip.ro

Atunci când a investit în Sameday, compania a crescut ╚Öi s-a dezvoltat pe baze foarte bune. Când eMAG a investit în EuCeMananc, a transformat business-ul în Tazz, un juc─âtor important pe pia╚Ťa de livr─âri de mâncare azi. Planurile pentru Flip.ro sunt la fel de mari.

Bogdan Axinia men╚Ťioneaz─â c─â business-ul este stabil, dar nu lipsit de competitori. De altfel, pe pia╚Ťa din România chiar anul acesta a fost un exit în acdeast─â zon─â a telefoanelor recondi╚Ťionate, e vorba de Fenix.eco, achizi╚Ťionat de Recommerce Group.

Axinia urm─âre╚Öte extinderea categoriilor, dar ╚Öi a pie╚Ťelor. „Credem c─â exist─â loc de cre╚Ötere pe extinderea de categorii. La orice se poate face „flip”, doar c─â e complicat. Nu e u╚Öor s─â oferi clientului garan╚Ťia c─â produsul e bun ╚Öi de încredere”, spune Managing Directorul de la eMAG Ventures.

„Noi dorim s─â cre╚Ötem num─ârul de categorii, putem vinde ╚Öi laptopuri, tablete, wearables, se poate extinde lista de categorii. Ne dorim s─â mergem în interna╚Ťional ╚Öi ca s─â facem lucrurile acestea ne dorim s─â cre╚Ötem echipa”, mai spune acesta.

Pentru atingerea obiectivului, Flip.ro caut─â s─â angajeze în acest moment, deci oricine e interesat s─â lucreze în acest domeniu îi poate contacta.

43% din Flip.ro. Cum lucreaz─â eMAG Ventures cu echipele în care investe╚Öte

„În toate investi╚Ťiile f─âcute de eMAG ╚Öi înainte de eMAG Ventures, ce-am spus noi c─â punem nu e doar capital. Capital se g─âse╚Öte destul de mult în zona de venture. Noi am spus c─â punem ╚Öi know how. Ce am înv─â╚Ťat în 20 de ani de când suntem în România ╚Öi în ╚Ť─ârile din jur”, spune Axinia.

Au achizi╚Ťionat 43% din Flip.ro, inclusiv participa╚Ťia investitorilor anteriori, cum ar fi Gapminder.

„Ne dorim s─â fim aproape de antreprenori, cu implicarea noastr─â, cu know how-ul nostru în diferite zone. Fie c─â înseamn─â dezvoltare interna╚Ťional─â, marketing, tehnologie. Sunt multe arii unde avem colegi talenta╚Ťi ╚Öi cu multe cuno╚Ötin╚Ťe acumulate în timp care pot ajuta startup-urile în care noi investim”, explic─â Axinia modul în care se implic─â eMAG în echipele în care investesc. De altfel, sunt ╚Öi oameni care erau angaja╚Ťi la eMAG ╚Öi care practic au ales s─â lucreze full time în proiecte precum Sameday sau Tazz, în cre╚Ötere accelerat─â.

Dar un lucru esen╚Ťial pentru eMAG este ca echipa managerial─â ╚Öi de fondatori din orice startup în care investesc s─â r─âmân─â al─âturi ╚Öi s─â aib─â inclusiv ac╚Ťiuni.

„Nu am fi ajuns atât de sus f─âr─â oamenii ace╚Ötia. E o condi╚Ťie noi ca fondatorul sau fondatorii s─â r─âmân─â în business ╚Öi cu ac╚Ťiuni în business. ╚Üinem foarte mult s─â avem o echip─â care s─â r─âmân─â al─âturi de noi ╚Öi cu care s─â construim”, spune Axinia.

„Investi╚Ťiile vor depinde de natura fiec─ârui deal. Nu excludem s─â coinvestim cu cineva ╚Öi s─â investim minoritar sau s─â fim majoritari de la început. Condi╚Ťia asta în care noi s─â ╚Ötim c─â avem echipa care a construit ╚Öi conduce business-ul al─âturi de noi r─âmâne în oricare din situa╚Ťiile date”, spune Bogdan Axinia despre modul în care vor investi în viitor.

Legat de Flip, au luat o parte important─â din companie pentru c─â au considerat c─â firma a ajuns la o maturitate destul de bun─â încât s─â fie doar fondatorii ╚Öi eMAG.

Ce investi╚Ťii urmeaz─â pentru eMAG Ventures

În 2021 eMAG Ventures nu va mai anun╚Ťa nicio alt─â investi╚Ťie, dar putem s─â ne a╚Ötept─âm la anun╚Ťuri la începutul loui 2022.

„Suntem în discu╚Ťii destul de avansate cu înc─â 3 business-uri în care vrem s─â investim. Estimarea realist─â e c─â vor fi la începutul anului 2022. Ne construim pipeline-ul pentru 2022. În continuare sunt deschis ╚Öi m─â uit pe câteva zone interesante din pia╚Ťa din România”, explic─â Bogdan Axinia.

Pentru 2022 eMAG Ventures dore╚Öte s─â se uite ╚Öi spre alte pie╚Ťe interna╚Ťionale unde eMAG e prezent, cum ar fi Bulgaria sau Ungaria.

„Noi ne uit─âm la pia╚Ťa mare de B2C. În mod ideal ar trebui s─â fie acolo, pentru c─â ne pricepem bine. Ne uit─âm la companii care au leg─âtur─â cu ecommerce-ul, pentru c─â avem know how. Dar ne uit─âm la companii legate de ecommerce, nu la alte companii care vând online. Sunt companii care deservesc ecosistemul de comer╚Ť electronic, care ajut─â companiile, sellerii din marketplace s─â fac─â business mai bine. Schimb─ârile care s-au produs în 2020 sunt aici ca s─â r─âmân─â”, mai explic─â directorul eMAG Ventures abordarea pe industrii.

Pentru a putea urmari acest video te rugam sa accepti plasarea de cookie-uri de marketing. Accepta toate cookie-urile.

eMAG Ventures se uit─â ╚Öi spre zona green ╚Öi de economie circular─â. „Nu ascund c─â în continuare ne uit─âm ╚Öi spre zona de fintech ╚Öi medtech. A fost o efervescen╚Ť─â destul de mare a companiilor care au ap─ârut. Trebuie s─â g─âsim combina╚Ťia potrivit─â în care noi s─â punem capital, know how ╚Öi eventual sinergii cu eMAG, dar nu e o condi╚Ťie esen╚Ťial─â aceasta ultim─â”, mai adaug─â Bogdan Axinia.

Companiile în care va investi eMAG Ventures sunt unele care au deja venituri ╚Öi unde exist─â o dovad─â c─â produsul e acceptat în pia╚Ť─â.

„Am descoperit mult poten╚Ťial, am descoperit faptul c─â s─â fii antreprenor în economia digital─â nu are vârst─â, dincoloo de cei trei care sunt foarte tineri, am avut de-a face cu antreprenori care aveau 50 de ani, dar nu s-a potrivit cu ce ne doream noi s─â facem”, spune Bogdan Axinia despre lucrurile pe care le-a înv─â╚Ťat în 2021 vorbind ╚Öi descoperin startup-uri.

„Fac 10 ani în eMAG. Cunosc foarte mult─â lume în eMAG. Când ajuns eu eram 500, iar acum ne apropiem de 6.000. Mi-a permis s─â schimb destule roluri ╚Öi s─â am o expunere destul de mare asupra întregului ecosistem care e eMAG acum. Mi-e u╚Öor s─â navighez într-o companie mare. Pot s─â identific speciali╚Öti care s─â poat─â ajuta”, mai spune acesta despre modul în care eMAG poate s─â colaboreze cu firmele în care investe╚Öte.

În plus, eMAG Ventures ╚Öi Bogdan caut─â noi colegi, a╚Öadar poate fi contactat pe LinedIn. De altfel echipa de la Ventures e mic─â, dar e ajutat─â ╚Öi de departamentele de legal ╚Öi financiar din eMAG, dar ╚Öi de un colaborator extern, Chris Jitianu, investitor ╚Öi advisor în mai multe fonduri de risc.