În prezent nu mai este suficient ca o companie să ofere doar un salariu și o asigurare medicală, ci trebuie să facă mai mult de atât dacă vrea să păstreze un angajat pe o perioadă mai lungă. Altfel, acesta nu are un motiv să rămână și se gândește că la altă firmă îi va fi mai bine.

Practic, beneficiile acordate angajaților au devenit un standard în industrie, iar marile companii și companiile aflate în topul celor mai doriți angajatori oferă astfel de pachete de beneficii.

“Angajații care primesc beneficii extrasalariale, indiferent de modalitatea de acordare, se simt mai apreciați la locul de muncă, fiind mai puțin interesați să își schimbe jobul, iar cu cât angajatorii sunt mai atenți la nevoile lor și arată flexibilitate în relația cu aceștia, cu atât vor reuși să crească nivelul de motivație și, implicit, retenția lor în companie”, spune Stelian Bogza, cofondator BenefitOnline.

Top angajatori 2019: ce companii românești apreciază angajații

Cea mai mare atracție pentru angajați rămâne în continuare salariul, însă companiile care vin cu beneficii în plus ar putea să-i determine să aleagă o anumită firmă în detrimentul alteia. Asta este valabil în toate industriile, dar mai ales în cele unde cererea de angajați este mai mare decât disponibilitatea de pe piață. De exemplu, sectorul IT din România și din lume.

Un alt lucru pe care angajații încep să-l aprecieze mai mult sunt beneficiile acordate într-un sistem flexibil, care le permite să își utilizeze așa cum își doresc bugetul de beneficii acordat de angajatori.

Care sunt beneficiile angajaților

Piața de forță de muncă este în acest moment una competitivă, iar angajatorii trebuie să găsească metode prin care să atragă angajații. De aceea, în ultimii ani varietatea beneficiilor extrasalariale a crescut foarte mult. În continuare avem clasicele tichete de masă și decontarea transportului, însă se oferă și beneficii mai puțin obișnuite precum vouchere de călătorii, bilete la festivaluri de muzică sau abonamente preferențiale la servicii mobile.

Tichetele de masă rămân cel mai popular beneficiu pe care angajații români îl primesc deoarece este considerat util de către aceștia, dar este avantajos și din punct de vedere fiscal pentru companii. Tichetele de masă și cardurile cadou sunt scutite de contribuțiile sociale și de impozitul pe venit. Astfel, este de preferat oferirea unui tichet de masă în detrimentul unei sume de bani. Același lucru este valabil și în cazul cardurilor cadou, oferite în preajma sărbătorilor de Crăciun și de Paște.

Beneficiul extrasalarial cel mai accesat spre finalul anului este reprezentat de cadouri (sub formă de carduri cadou și tichete cadou). „Estimăm că angajații vor cumpăra cadouri direct de pe BenefitOnline.ro în valoare de aproximativ 15 milioane de lei, doar în luna decembrie. Este o creștere de peste 400% față de media celorlalte luni din an și cu 110% față de decembrie 2018”, spune Stelian Bogza, cofondator BenefitOnline.ro, platformă unde angajații își pot alege dintre beneficiile oferite de companii.

“Anul acesta, în mod particular, biletele la festivalurile importante de muzică și spectacole, achiziționate cu tichete culturale, un beneficiu disponibil din acest an cu taxe mai mici (10% impozit pe venit), intră în top 3 cele mai apreciate beneficii”, explică Bogza.

Studiu: fericirea la locul de muncă. Ce și cât de mult te face să te simți bine la birou?

Un alt beneficiu oferit de companii și accesat de angajați, mai ales spre final de an, este cel al tichetelor de vacanță. ”Angajații își cheltuiesc din ce în ce mai mult bugetele pe vacanțe în România, principalul argument fiind posibilitatea de a utiliza mai eficient bugetul de beneficii primit lunar de la angajator prin intermediul tichetelor de vacanță, beneficiu care are un regim de taxare de doar 10%, reprezentând impozitul pe venit. Tichetele de vacanță pot fi utilizate exclusiv pentru cazare sau pachete turistice pe teritoriul României”, spune Stelian Bogza.

El spune că angajații români vor efectua aproximativ 7.000 de tranzacții în secțiunea de Turism Intern a BenefitOnline în ultimele două luni ale anului, cu o valoare de aproape 3 milioane de lei. Valoarea medie a unei tranzacții în această categorie este de aproximativ 450 lei.

Alte beneficii acordare angajaților sunt: abonamente medicale, programe de training sau acoperire de costuri ale unor certificări profesionale, acces la săli de sport, fructe proaspete la birou, telefoane mobile sau mașină de serviciu.

De asemenea, angajații apreciază și beneficii non-bănești precum program flexibil sau posibilitatea de a lucra de acasă.

Din datele BenefitOnline.ro, Baby Boomers (n. 1945-1960) și angajații din Generația X (n. 1961 - 1980) au optat, anul trecut, preponderent pentru vacanțe în România (tichete de vacanță), pensii private facultative (Pilonul III) și servicii medicale.

Reprezentanții Generației Y (n. 1981- 1995) și-au ales beneficii precum cadouri, transport, sport, cursuri profesionale și telecom & electroIT. Generația Y este și cea mai numeroasă în platforma BenefitOnline.ro, anul trecut 68,8% dintre angajați care au folosit soluția făceau parte din această categorie.

Cei mai tineri angajați, din Generația Z (n. după 1995), au optat mai ales pentru cadouri, sport și telecom & electroIT.

Ce trebuie să plătești pentru beneficiile angajaților?

În acordarea beneficiilor extrasalariale este nevoie să existe un calcul financiar corect și bine fundamentat - iar unele beneficii, precum tichetele de masă, aduc și avantaje fiscale pentru companie. Pe de altă parte, nu orice beneficii sunt la fel de apreciate de angajați, în funcție de nevoile acestora.

Companiile care folosesc platforma BenefitOnline alocă un buget lunar brut pentru fiecare angajat în parte, pe care acesta îl folosește așa cum își dorește. În prezent, în medie, un angajat primește un buget de 355 de lei pe lună.

În 2018, valoarea medie anuală a bugetului de beneficii flexibile acordate unui angajat a fost de 4.260 de lei, aproape dublă față de bugetul din anul 2014, potrivit datelor BenefitOnline.

“Din perspectiva costurilor de administrare pe care le plateste compania, acestea variaza intre 1 EUR – 5 EUR/angajat/luna, in functie de numarul de angajati, in acest cost fiind incluse toate serviciile noastre, printre care personalizarea platformei cu branding companiei, trimiterea lunara a rapoartelor de payroll si a facturilor, acordarea de suport telefonic si online angajatilor, trimiterea de remindere lunare si alocarea unui account manager”, spune Bogza.

Practic, în 2019 valoarea pachetelor de beneficii extrasalariale în România a ajuns la până la 12% din totalul veniturilor anuale ale unui angajat.

Alături de tichetele de masă, şi voucherele de vacanţă beneficiază de acelaşi regim fiscal: taxe 0% pentru angajatori şi doar 10% impozit pe venit pentru angajaţi. De asemenea, cadourile şi tichetele cadou oferite angajaţilor şi copiilor minori ai acestora beneficiază de deductibilitate şi sunt scutite de la plata taxelor şi impozitelor atunci când sunt acordate la ocazii speciale prevăzute de lege (ex: Paşti, Crăciun, 8 Martie, 1 Iunie).

Abonamentele la rețele și clinici medicale private, asigurările de sănătate și pensiile facultative din pilonul 3 mai beneficiază de exceptare de la plata a tuturor taxelor atât pentru angajator, cât și pentru angajat, în limita a 400 euro/an/angajat. Training-urile profesionale și decontarea abonamentelor pentru transport, în niște limite si condiții prevăzute de lege, sunt cheltuieli deductibile pentru companii, și deci netaxabile pentru angajați.

“Opțiunile angajaților în ultimii ani prin platforma de beneficii flexibile BenefitOnline.ro indică o tendință clara înspre alegerea de beneficii extrasalariale cu impact fiscal avantajos. În 2018, de exemplu, 84% din bugetele alocate de companii au fost directionate de angajați catre beneficii scutite total sau parțial de taxe, arătând din partea angajaților un nivel crescut de educație și înțelegere a taxarii salariale, acestia căutând să-și maximizeze bugetele de beneficii acordate de către proprii angajatori”, explică Stelian Bogza.

---

Acest material face parte din proiectul ”Dicționarul de Afaceri”, realizat în colaborare cu BT. Banca Transilvania e un partener de încredere al antreprenorilor români, iar în ultimii ani s-a implicat activ pentru a face educație financiară clienților săi și nu numai. BT Club este Clubul Întreprinzătorilor Români și organizează constant evenimente pentru antreprenori, pe teme diverse, în toată țara. S-au alăturat demersului nostru pentru a vorbi pe limba antreprenorilor de orice vârstă.