Înseamnă să bagi bani într-un startup și să ți se întoarcă înapoi, într-un fel sau altul. Asta se poate întâmpla dacă firma are profit, dacă primești o investiție mai mare, dacă vinzi firma sau dacă o listezi la bursă.

Înainte de a deschide un startup, unul dintre elementele pe care ar fi cazul să le pui pe hârtie și să le calculezi este ROI-ul - în traducere, rata de recuperare a investiției. Indiferent că produci software sau cuie, este util de știut după cât timp afacerea ta va deveni profitabilă.

Din punctul de vedere al unui investitor, fie el VC sau angel, ROI-ul este folosit și pentru a compara eficiența diferitelor investiții pe care acesta le face.

Ce iei în considerare pentru a calcula ROI?

Pentru a ajunge să calculezi return on investiment-ul e nevoie să stabilești clar care sunt costurile și veniturile aferente, să estimezi perioada investiției și să determini numărul de luni (pot fi chiar și ani) necesare pentru acoperirea cheltuielilor din veniturile realizate.

Cu cât investiția este mai mare, iar profitul mai mic, cu atât perioada de recuperare a investiției va crește. Folosind același raționament, dacă ai investit o sumă destul de mică, iar profitul este mare, durata de recuperare a investiției tale se reduce semnificativ.

Cum se calculează ROI-ul?

Formula după care se calculează Return on Investment este destul de simplă:

ROI = (Venituri în urma investiției - Suma investită)*100/Suma investită

Rezultatul va fi sub formă de procent, iar interesul oricărui investitor, fie că este antreprenorul care a inițiat afacerea, sau un finanțator din afară, este ca acesta să aibă o valoare pozitivă.

De exemplu, dacă veniturile unei firme ar fi de 15.000 euro iar suma investită este de 10.000 euro, rezultă următoarea formulă:

ROI= (15.000-10.000)*100/10.000

ROI=50%, rezultând un câștig de 50 eurocenți la fiecare euro investit.

---

Acest material face parte din proiectul ”Dicționarul de Afaceri”, realizat în colaborare cu BT. Banca Transilvania e un partener de încredere al antreprenorilor români, iar în ultimii ani s-a implicat activ pentru a face educație financiară clienților săi și nu numai. BT Club este Clubul Întreprinzătorilor Români și organizează constant evenimente pentru antreprenori, pe teme diverse, în toată țara. S-au alăturat demersului nostru pentru a vorbi pe limba antreprenorilor de orice vârstă.