Aceasta este povestea Cooperativei agricole Gheorghe Doja, una dintre noile asociații care strâng la un loc tânăra generație de producători români de legume și fructe.
După ’89 românii și-au dorit dispariția CAP-urilor, asociate cu o perioadă neagră din istoria țării noastre, aceste cooperative închizându-se rând pe rând, toate bunurile fiind împărțite între oamenii care fie lucraseră acolo, ori au găsit oportunitatea de a lua ceva folositor prin ogradă. Totuși, acum, tinerii care au intrat în agricultură au înțeles că doar împreună pot intra în magazinele mari și pot ajunge să-și vândă rodul muncii în toată țara și chiar peste hotare, au trecut peste preconcepții și au început să muncească împreună.
Puterea comunității
Pasiunea agricultură, oportunitățile din domeniu, dar și nevoia de a face front comun pentru ca producția din localitate să ajungă pe rafturile celor mai cunoscute branduri de hypermarketuri din țară i-a adus la un loc, în 2013, pe cinci tineri din Gheorghe Doja. S-au asociat în Cooperativa agricolă Gheorghe Doja, pentru a face un efort comun de producție și vânzări, iar acum, asociația are 10 membri.
”A fost o conjunctură favorabilă, din dorința de a face ceva. Asta a fost ținta principală, să intrăm în hypermarketuri și să vindem un volum mult mai mare de marfă”, spune Ionel Cârstoiu, unul dintre fondatorii Cooperativei agricole Gheorghe Doja, explicând faptul că, până la apariția, în urmă cu un an, a legii 51% (care obligă marile magazine să aibă pe rafturi 51% produse alimentare românești) micii fermieri locali aveau șanse destul de reduse să-și valorifice producția, iar ca produsele lor să ajungă în depozitele celor mai mari retailei de la noi. Cât despre exporturi, nici nu se punea problema.
În țară și la export
Așa că a fost nevoie, cel puțin din punctul de vedere al legumicultorilor din Gheorghe Doja, de o asociere și de un efort colectiv. Acum, cooperativa de acolo cultivă circa 160 de hectare cu legume, iar terenul membrilor însumează circa 200 de hectare, la nivelul lui 2017 producția vândută fiind în jur de 17.000 de tone.
Nici nu putem asigura necesarul pe piața românească de legume, ce să mai ieșim și la export
”Terenurile aparțin membrilor cooperativei care le lucrează, cooperativa deține utilajele, forța de muncă – avem 30 de angajați - și depozitele, se ocupă de transportul producției în magazine, dar se facturează la cota parte pe care o au membrii ei”, spune Ionel Cârstoiu.
În acest moment, Cooperativa Agricolă Gheorghe Doja vinde către retaileri precum Cora, Carrefour, Kaufland, Lidl sau Auchan, pepenii din localitate ajungând chiar și pe mesele clienților Lidl din Cehia.
”Livrăm punctual la export și mai ales pepeni. De exemplu, am vândut prin Lidl în Cehia. Nici nu putem asigura necesarul pe piața românească de legume, ce să mai ieșim și la export”, completează reprezentantul asociației.
Diversificarea ofertei
Pepenii sunt, momentan, cel mai bine vândut produs al cooperativei, pentru că, spune Cârstoiu, este unul de volum. Astfel, peste 10.000 de tone de pepeni au plecat de pe câmpurile din localitatea ialomițeană către toată țara și, după cum spuneam, chiar și spre Cehia.
Producția de legume din țara noastră este deficitară, însă lumea nu înțelege acest lucru
Însă producătorii din asociație au decis de ceva timp să diversifice oferta, așa că au început să cultive tot mai mult legume în soiuri care se găsesc primăvara dar și toamna: ardei kapia, gogoșari, varză, conopidă, țelină. ”Prin acestea încercăm să ne diferențiem de alte asociații de pe piață”, afirmă Ionel Cârstoiu, precizând că, în opinia sa, legea 51% a făcut mai mult rău decât bine producătorilor.
”Este o concurență foarte mare pe piață acum și este puțin neloială. În loc să ne asociem, ne facem rău. Producția de legume din țara noastră este deficitară, însă lumea nu înțelege acest lucru. De aceea mai mult importăm”. Tocmai de aceea crede că anul viitor va fi unul destul de dificil pentru producătorii români de legume, chiar dacă pentru 2018 se așteaptă ca asociația sa să aibă venituri de peste 15 milioane de lei, valoarea din 2017.
”Anul acesta sperăm să crească. De asta încercăm să ne diferențiem. Dacă am rămâne doar la nivel de preț, nu am fi competitivi”, declară Cârstoiu.
Extindere prin credite
Potrivit acestuia, produsele care pleacă spre magazine sunt transportate cu propriile camioane ale asociației, însă nu înainte de a trece prin două baze logistice pe care cooperativa le deține. Una are 1.000 de metri pătrați, cealaltă dispune de o suprafață de 1.800 de metri pătrați și a fost ”construită de niște spanioli aici”. De asemenea, trei benzi pentru spălare și ambalat funcționează în aceste depozite.
Dacă am rămâne doar la nivel de preț, nu am fi competitivi
Toate aceste investiții realizate în ultimii cinci ani de către Cooperativa agricolă Gheorghe Doja s-au realizat atât prin resursele proprii ale membrilor, cât și printr-o serie de credite bancare. Potrivit lui Ionel Cârstoiu, valoarea totală a investițiilor realizate de cooperativă se ridică la 8 milioane de lei, 60% din această sumă venind din credite bancare.
”Acum vom face o refinanțare generală. Dă o lejeritate în business. Avem credite pe termen scurt, nu avem pe termen mediu și lung, iar atunci poate apărea un blocaj. De aceea vrem să refinanțăm și să le împingem pe termen mai lung”, afirmă reprezentantul cooperativei.
În ceea ce privește investițiile viitoare, Cârstoiu spune vor să o ia mai ușor, chiar dacă au idei și planuri (de exemplu, și-ar dori să deschidă o linie de procesare și câteva magazine, în prezent având doar o fitofarmacie). Au făcut destul de multe investiții într-un timp scurt, iar acum vor să culeagă roadele acelor implementări.
În plus, vor continua să-și vândă marfa prin cele mai mari rețele de hypermarketuri de la noi. ”Cel mai important e că prin ei poți să desfășori volume mari de marfă, poți să faci un planning săptămânal, ai o garanție a prețului măcar în fiecare săptămână. Este mai bine decât pe piața liberă unde nu știi cât vinzi dimineața și cât seara, se schimb prețul de la oră la oră”, concluzionează reprezentantul Cooperativei agricole Gheorghe Doja.
----
Ionel Cârstoiu este unul dintre antreprenorii incluși în proiectul ”România Poate”. Proiectul “România Poate” s-a născut dintr-o discuție cu Patria Bank în încercarea de a găsi o soluţie comună prin care să promovăm povești ale antreprenorilor care fac lucruri bune în țară. Patria Bank e un partener pentru IMM-uri și afaceri mici. Cu ajutorul serviciilor sale, antreprenorii au parte de finanțare (linii de credit sau credite de investiții) și consultanță bancară în termeni simpli care să-i ajute să-și ducă afacerea mai departe.