Pentru a vedea cât de mari sunt aceste schimbări, NOCASH și iSense Solutions au efectuat 500 de interviuri online în rândul consumatorilor de internet, în săptămână 13-17 aprilie a.c. Sondajul este reprezentativ pentru mediul urban, pentru populația cu vârsta cuprinsă între 18 și 65 de ani.

Crește frecvența cumpărăturilor online, însă doar în rândul celor care deja achiziționau de pe internet.

Cei care nu cumpărau online înainte de COVID-19 își vor păstra obiceiul și după, numărul lor rămânând relativ nemodificat (6-7% dintre respondenți). În schimb, cei care cumpărau deja de pe internet înainte de pandemie, au declarat că vor face mai des acest lucru după.

Cu toate acestea, comportamentul din timpul pandemiei nu se va păstra și post-pandemie. Acest lucru se vede cel mai bine în cazul celor care au declarat că fac cumpărături online cel puțin o dată pe săptămână. Deși ponderea lor s-a dublat în timpul pandemiei (de la 8% la 18%), după ridicarea restricțiilor respondenții vor reveni la comportamentul inițial (ponderea coborând la 10%).

Dacă anterior pandemiei mai mult de jumătate își plătea taxele off-line (55%), procentul a scăzut la numai 28% în prezent. De asemenea, o reducerea semnificativă a plăților offline se înregistrează și în cazul amenzilor (de la 34% la numai 16%).

Numărul celor care plătesc în numerar s-a redus la jumătate

Tehnologia contactless era și înainte de criza sanitară foarte adoptată de către români. Practic, atât pe cardurile Visa cât și pe cele Mastercard, nouă din 10 tranzacții de plăți erau contactless. În acest context, una dintre ipotezele de lucru care au fost testate a vizat dacă românii au folosit mai mult portofelele digitale pentru plăți. Cu alte cuvinte, dacă și-au introdus cardul în aplicațiile de pe telefon, pentru a plăti direct cu mobilul. Din graficul de mai jos se observă o creștere de cinci puncte procentuale.

Cel mai mare impact se observă în cazul plăților în numerar. Ponderea celor care au declarat că fac frecvent plăți „cash” s-a redus de la 45% înainte de pandemie la 21% în prezent.

„Asa cum era de așteptat, COVID-19 este cea mai eficientă campanie de până acum pentru promovarea plăților electronice și adopția serviciilor bancare de la distanță. Chiar dacă procentul celor care preferă numerarul a rămas nemodificat, semn că cine trebuia atras în sistem a fost deja atras, cei care plăteau online și anterior crizei de coronavirus, acum o fac mai frecvent și, mai mult, trec într-o nouă etapă: adopția la nivel de masă a portofelelor digitale.”, a declarat Sergiu CONE, director general NOCASH CAPITAL CONSULT și administrator al platformei nocash.ro.