„Mindset de Antreprenor” este un proiect start-up.ro, susținut de Orange, în care vorbim cu fondatorii startup-urilor care au trecut prin programul de accelerare Orange Fab și cu alti inovatori din industrie. Ne propunem să aflăm perspectivele celor care au lansat business-uri în care folosesc inteligență artificială, machine learning sau comerțul online. Pentru afacerile cu un ADN inovator, situația se poate transforma într-o oportunitate uriașă. Acestea sunt poveștile lor.


Dincolo de a vorbi cu proprietarii de spații de coworking, am decis să-i provocăm să ne zică despre startup-urile lor favorite din comunitățile locale.

Scroll până la finalul articolului pentru a descoperi cinci startup-uri de urmărit. Astfel, descoperim companiile care cresc în interiorul acestor ecosisteme.

Cowork Timișoara și-a deschis porțile în toamna anului 2016, ca un spațiu care să coaguleze startup-urile locale și să creeze o energie particulară pentru dezvoltarea culturii antreprenoriale în Timișoara.

Am povestit în cadrul proiectului „Mindset de Antreprenor” cu Andrei Munteanu, unul dintre cei trei cofondatori ai Cowork Timișoara, alături de Andrei Firoiu și Adrian Pica, despre cum crești și dezvolți o comunitate. Dar și despre startup-urile de urmărit din Timișoara.

Cowork Timișoara e unul dintre hub-urile incluse în comunitatea Hub Pass, un program Orange Fab care susține mobilitatea startup-urilor. Beneficiul este oferit antreprenorilor care participă în programul Orange Fab și le permite acestora să lucreze din toată țara în mod gratuit.

Prin Hub Pass toți membrii spațiilor de coworking partenere au acces gratuit la unul din celelalte locuri din toată țara atunci când călătoresc, vor să lucreze și să folosească săli de ședință.

Ușile deschise ale hub-ului

Cei trei parteneri de business au pornit la drum în noiembrie 2016 cu pregătirea Cowork Timișoara - Tineretului, primul hub deschis de ei. Cu toate acestea, punctul original poate fi identificat chiar mai devreme.

Cei trei sunt la bază organizatori de evenimente pentru comunitatea locală de startup-uri. Scopul lor e să contribuie activ la dezvoltarea orașului și a afacerilor din interiorul său.

„Cu 3-4 ani înainte să deschidem primul Cowork Timișoara organizam evenimente precum Startup Weekend, Startup Coffee sau Startup Pirates. Am pornit cu nevoia unei locații stabile pentru evenimentele organizate”, spune Andrei Munteanu. Și-au dat seama rapid că nu pot avea doar un simplu spațiu, ci trebuie să-i dea energie și viață.

De la nevoia locală au ajuns la curaj. La curajul de a începe cu investiție proprie în spațiu, dar spun că acest lucru i-a ajutat, pentru că le-a dat flexibilitatea de a dezvolta un concept propriu.

Cum testezi o idee de spațiu fizic ca și cum ai fi un startup?

Înainte de a face o afacere, un antreprenor trebuie să aibă și motivație, dar și un plan structurat. Dincolo de mentalitate pozitivă, trebuie să testezi pentru a-ți maximiza șansele de succes. Asta au făcut și cei de la Cowork Timișoara.

„Am tatonat terenul folosindu-ne de ceea ce știm și anume Lean Startup. Am creat un landing page în care anunțam că deschidem un spațiu de coworking, chiar înainte de a intenționa cu adevărat să o facem”, povestește Andrei Munteanu.

Au strâns rapid 100 de persoane care erau interesate de acest lucru și abia apoi au căutat un spațiu de unde să pornească. Așa că au descoperit un loc de 100 de metri pătrați, la 20 de minute de centrul Timișoarei, unde au avut doar 12 locuri în primă fază.

„Am vrut să validăm nevoia și utilitatea. Suntem în Europa Centrală și de Est, avem câteva caracteristici în regiune, printre care și atașamentul pentru spații fizice”, spune Andrei.

Spune că a fost greu la început. Comunitatea locală era pregătită, dar marea majoritate nu știa ce e un spațiu de coworking. Așa că următorul pas pentru Cowork Timișoara a fost să educe comunitatea prin articole, evenimente și zile deschise.

Când vine vorba de comunitate, au primit și ajutorul prietenilor care au deschis TechHub Bucharest, care le-au oferit informații esențiale despre cum creezi și administrezi un spațiu.

Iar ca punct de start, au decis, așa cum au și testat inițial, să lanseze Cowork Timișoara într-un loc mic, dar primitor. „Nu era un spațiu foarte versatil, dar puncta toate aspectele importante ale unui spațiu de coworking. I-am atașat ulterior și o sală de ședințe”, spune Andrei.

Au lansat în noiembrie 2016 și de atunci sunt un membru important al comunității de antreprenoriat din Timișoara. „Suntem o componentă suport, care împreună cu programele educaționale de antreprenoriat și evenimentele recurente ajung să creeze o comunitate”, explică Andrei Munteanu.

Andrei Cosmin Munteanu, cofondator Cowork Timișoara

Provocările creșterii spațiului

Un punct important atunci când vorbim de mentalitatea antreprenorilor e adaptarea rapidă. Cofondatorii Cowork Timișoara au testat ideea, a început să funcționeze, dar ulterior au apărut provocări cauzate de succesul lor.

„A început să crească frecvența evenimentelor pe care le organizam sau găzduiam. Astfel, o parte din membrii care rămâneau mai târziu erau inevitabil deranjați de acestea”, spune Andrei.

Și pentru că un antreprenor trebuie să gândească rapid, Andrei Munteanu spune că acesta a fost un moment cheie. „Am realizat că avem nevoie de o locație mai compartimentată. În iulie 2018 am început să căutăm o nouă locație și nici nu știam că aveam, de fapt, să ne extindem la două spații de coworking”, explică Munteanu.

Astfel, astăzi Cowork Timișoara administrează două spații în oraș - Tineretului și Garden.

„Eram toți trei cofondatorii implicați part time în Cowork Timișoara. Iar din 2019 am trecut eu full time în administrarea spațiului pentru a putea duce cele două locuri în paralel. Pentru mine a fost un turning point, după opt ani de lucru în industria automotive”, mai spune cofondatorul Cowork Timișoara. Practic, de la un antreprenor part time care avea și un job de corporație a preluat cu totul frâiele de zi cu zi ale business-ului.

Cele două spații se diferențiază prin layout, modul în care sunt împărțite și vibe.

Cowork Timișoara Tineretului e un open space cu 16 birouri, o chicinetă și o zonă de relaxare, un birou privat, o sală de ședințe și un balcon. E amenajat ca un birou luminos.

În același timp, The Garden e o locație mai „cozy”, mai intimă, o oază în centrul orașului. La parter ale birouri private, iar la etaj dispune de două spații de coworking, două spații de ședințe și o zonă care poate fi transformată într-una de evenimente sau workshop-uri.

Antreprenoriat pentru comunitate

Un coworking space nu e doar un spațiu de birouri. E un loc viu, în care colaborările vin de la sine. Astfel de spații contribuie peste tot în lume la dezvoltarea ecosistemelor locale, urbane, sau chiar la dezvoltarea cartierelor și zonelor dintr-un oraș.

Andrei Munteanu spune că oricine dorește să dezvolte un asemenea spațiu trebuie să se gândească de ce vrea acest lucru. „E un business clasic în rest, dar care are o rată de fluctuație mult mai mare decât domeniul clasic al imobiliarelor”, explică Andrei.

Pe lângă motivația fondatorilor, care trebuie să înțeleagă de ce să deschidă un coworking, evident e importantă amplasarea spațiului, accesul, facilitățile pentru antreprenori și posibilitatea de a organiza evenimente acolo.

Dar mai mult, apropo de mentalitate, Andrei spune ca „niciodată să nu pornești singur la drum! Citeam undeva că avem foarte mulți antreprenori singuri în România. E esențial să ai cu cine să împărtășești idei, opinii, contradicții pentru a ajunge la un concept complet de business”.

În plus, un lucru ce separă uneori comunitatea de startup-uri de alte domenii de business din România e capacitatea antreprenorilor de a cere ajutor și de a comunica.

„Majoritatea fondatorilor de spații de coworking sunt oameni foarte deschiși. Suntem aici să ajutăm comunitatea, alți antreprenori și alți fondatori de astfel de spații”, spune Andrei Munteanu.

Iar la final, vorbind despre comunitatea din Timișoara, Andrei spune că e una completă.

„Are toți actorii principali și asta ne bucură mult. Este totodată în continuă dezvoltare. Avem startup-uri și câteva staruri în creștere”, încheie Munteanu.

Pandemia și munca la comun

Odată cu apariția pandemiei de Covid-19, au apărut dificultăți pentru spațiile de coworking, care au fost nevoite să se închidă o perioadă, cel puțin în starea de urgență. Ulterior, au fost nevoiți să modifice lucrurile pentru a se adapta la condițiile sanitare.

Andrei menționează că un punct dificil a fost chiar perioada aceasta, când cele două spații au fost goale, dar a primit suport pentru gestionarea situației inclusiv din partea proprietarilor clădirii.

„O parte din cei care veneau la Cowork au rămas fără loc de muncă, iar o altă parte au fost nevoiți să reducă din costurile operaționale”, explică Andrei. Dar pentru că un coworking nu e doar un spațiu fizic, ci și o comunitate, au încercat să se implice activ prin suport pentru cei care au rămas fără locuri de muncă.

Și pentru că atunci când dai poți să și primești, au fost ajutați și de cei care le sunt membri, care au plătit abonamentele chiar dacă nu veneau acolo.

Cei care vin la Cowork Timișoara sunt startup-uri de tehnologie, freelanceri, angajați remote, de la programatori la creatori de conținut. În momentul de față gradul de ocupare a scăzut, dar Andrei Munteanu preconizează că vor reveni la nivelul de dinainte de pandemie, adică 80%, ceea ce înseamnă în cifre absolute 48 de locuri din 60 disponibile.

5 startup-uri din Timișoara pe care trebuie să le urmărești

În episoadele anterioare publicate în proiectul „Mindset de Antreprenor” am povestit cu startup-uri locale cu ambiții globale și care pot schimba domenii ca agricultura, Cloud-ul și nu numai.

Pentru că vrem să continuăm să discutăm despre acest mindset, am decis să extindem aceste story-uri la mai multe recomandări, pentru că vrem să scoatem în evidență acele staruri locale. Și cum altfel să o facem decât cu cei care încheagă ecosistemul orașelor.

Așa că l-am provocat pe Andrei Munteanu de la Cowork Timișoara să ne recomande cinci startup-uri din Timișoara care pot schimba lucrurile. Descoperă-le pe următoarea pagină.

OncoChain

OncoChain e un proiect pornit de Roxana Margan, alături de soțul ei, Mădălin-Marius Margan.

Ea povestește că proiectul a pornit de la Mădălin-Marius Margan, soțul ei, „dintr-o oarecare frustrare de la locul de muncă, din spital, unde îți dai seama că trebuie să completezi tot felul de foi, introduci date într-un sistem care nu prea funcționează, iar la final nici nu prea poți să te folosești de acele date”. Așa a luat naștere OncoChain.

„Treptat, am creat o comunitate. Am vorbit și cu medici cu mai multă experiență, care au deja clinici și au fost deschiși față de această idee”, povestește Roxana.

OncoChain este o platformă pentru pacienții care suferă de cancer, în scopul îmbunătățirii interacțiunii dintre furnizorii de sănătate - medic și pacient - cu sprijinul companiilor de cercetare și pharma. Potrivit Roxanei Marga, se vrea o conexiune a tuturor factorilor implicați în procesul oncologic.

Argumentul lui Andrei: „Un startup local în medtech care are doctori printre cofondatori. Vor să schimbe modul în care datele sunt colectate pentru pacienții cu afecțiuni oncologice. Sunt o echipă energică și motivată”

XVision

Xvision a dezvoltat o aplicaţie online care constă într-un sistem de analiză automată a imaginilor de tip computer tomograf (CT) având la bază inteligenţa artificială şi tehnologia „deep learning” şi care poate fi integrată cu sistemele PACS (Picture Archiving Communication Systems) care fac parte din componenta informatică a sistemelor medicale.

”XVision este un sistem ce poate fi replicat și adaptat și în cadrul altor spitale din România, fiind un ajutor pentru radiologi în gestionarea volumului mare de imagini medicale și reducând, totodată, gradul de infectare al cadrelor medicale. Suntem deja în discuții cu câteva spitale pe care le-am putea sprijini în această perioadă. Ne exprimăm public dorința de a ajuta pro-bono oricât de multe instituții medicale care primesc pacienți infectați cu acest virus”, susține Ștefan Iarca, unul dintre co-fondatorii proiectului XVision.

Aplicația dezvoltată de XVision, este prima de acest tip din România. Aceasta a fost implementată pentru prima oară în cadrul spitalului Județean de Urgență din Timișoara unde ajută medicii să analizeze până la 200 de radiografii pulmonare/zi, cu 20% mai multe decât în trecut.

La acest moment, aplicația generează date aferente exclusiv zonei toracale folosind ca informație de bază radiografii digitale. În prezent echipa lucrează la dezvoltarea de noi algormitmi ce vor putea interpreta CT-uri toracice și craniene.

Argumentul lui Andrei: „O echipă neobosită, ce lucrează împreună cu instituții medicale la nivel național. Sunt foarte buni din punct de vedere tehnic și au o misiune clară”.

Sitter.ro

Sitter.ro e o platformă online pentru babysitting, pet sitting, meditații și îngrijire de bătrâni din România. E o platformă în care poți să găsești orice ajutor dorești în casă, un marketplace de astfel de servicii.

Pe Sitter.ro oamenii pot alege serviciul dorit și platforma îți oferă servicii de bone verificate în funcție de informațiile fiecărui utilizator, inclusiv profil video al bonei, recenzii, recomandări și chiar un interviu online.

„Ne dorim să punem bazele celei mai mari comunități online de servicii de îngrijire, un loc de întâlnire pentru familii și prestatorii de servicii (sitteri/bone) prin intermediul căruia să intre în legătură unul cu celălalt, să aranjeze serviciul de îngrijire și să împărtășească sfaturi”, spun fondatorii Sitter.ro.

Argumentul lui Andrei: „O echipă activă, mereu încercând să facă o diferență”

SensiX.io

SensiX e o echipă fondată de oameni cu un background tehnic, adică Lucian Corduneanu și Ionuț Movilă, programatori cu 10 ani de experiență, dar și Radu Mihăilescu, cofondatorul care are background academic.

SensiX e un startup care oferă soluții de Internet of Things pentru afaceri, prin intermediul unor dispozitive ce conțin senzori care pot monitoriza situația dintr-o încăpere. Astfel, senzorii măsoară calitatea aerului, temperatura, umiditatea și poate să facă recomandări și ajustări, esențiale mai ales în perioada aceasta când întoarcerea la birou depinde foarte mult și de calitatea aerului.

De-a lungul timpului au reușit să primească granturi de 70.000 de euro prin Climate KIC și SMART Startup. Ideea a venit când Radu Mihăilescu lucra în Suedia, la Universitatea din Malmo, acolo unde studia machine learning și artificial intelligence. Astfel, au vrut să construiască un startup care analiza datele despre atmosferă și enegrie.

Argumentul lui Andrei: „O echipă dedicată proiectului lor prin care Internet of Things poate să-ți ajute afacerea”

uRad Monitor

E un startup cu vechime deja pe piață, activând de peste 5 ani. Au fost acceptați în cadrul Orange Fab anul trecut, iar în ultimul an au reușit să dezvolte rețeaua prin adăugarea de noi senzori în toată lumea. uRAD Monitor lucrează cu orașele pentru a monitoriza mai bine calitatea aerului.

uRADMonitor este un business care propune un produs inovator ce măsoară poluarea printr-o tehnologie dezvoltată de la zero, atât la nivel de software, cât și hardware. URAD oferă dispozitive de monitorizare potrivite instalării în gospodării, spații de producție sau birouri, dar propun și o infrastructură la nivel național.

Radu Motișan e un programator din Timișoara care a lucrat în diverse companii și a făcut de la software, la arhitectură, dar și management.

Începutul a fost aproape întâmplător, în 2013, când Motișan a construit un aparat pe care voia să-l monteze în afara casei sale pentru a putea urmări variațile valorilor măsurate în aer. Acel sistem a funcționat, iar apoi l-a transformat într-unul portabil. „Mi-am dat seama că poate fi ceva care poate fi folosit și de alți oameni, așa am dezvoltat rețeaua“, spune Radu.

Rețeaua aceasta care a participat și la o finanțare prin crowdfunding s-a extins, prin montarea senzorilor în toată lumea.

Argumentul lui Andrei: „Un produs validat pe piață care lucrează cu numeroase orașe din toată lumea”.