Vei găsi mereu clienți dificili, fără îndoială, dar am învățat că povestea asta în care conduc o mașină prin oraș și plimb oamenii e o lecție de adaptare. Poți descoperi un vorbăreț, așa că trebuie să intri în joc. Sau oameni care bagă nasul în telefon și trebuie să-i lași acolo. Unii care sunt mai pretențioși la traseu, alții care acceptă Waze-ul.

Nu cred că aveam motive să iau vreo stea sub cele 5, pentru că parcursul de până acum a fost unul lin. Am ajuns relativ la timp, am mers atent, mașina a fost curată și a mirosit bine.

E drept, de multe ori am auzit și la șoferi parteneri, dar și la taximetriști, faptul că e greu să fii mereu atent la client, pentru că stai la volan 8-10 ore, te enervezi, în plus e mașina ta și uneori ar trebui să se adapteze și clientul. E drept că sunt și unii dificili, dar e cumva printre caracteristicile acestei meserii. Lucrezi cu oameni. De multe ori nu ești doar șofer, trebuie să fii și un entertainer. Așadar, ce am învățat eu în prima lună de Uber și cum am ajuns la 5 stele în permanență?

Încearcă să ții mașina cât mai curată. Pe exterior, dar mai ales în interior.

Am fost pe traseu cu mașina nespălată proaspăt. Nu, nu avea nici jeg pe ea, că nu fusese o zi complicată și udă, ci doar prăfuită. Am oprit la prima benzinărie, am șters geamurile cu racleta și le-am făcut frumoase. Omul se uită pe geam din interior și nu trebuie să remarce murdăria. Nu trebuie să fie o mașină perfectă, dar în interior trebuie să fie curată. Adică șters praful și fără mizerie pe scaune. Eu am covorașe de cauciuc, așa că e mai ușor, le spăl din când în când. Am ieșit și pe zăpadă, s-a murdărit un pic, dar a fost în regulă.

Trebuie să miroasă frumos în mașină

Există o singură expresie cheie aici: “Bubble Gum”. Am descoperit că odorizantul de mașină cu miros de gumă Turbo e cel mai bun. În primul rând, brăduții tradiționali dau un miros de la care mă doare inclusiv pe mine capul, dar pe client. Iar mirosul de gumă Turbo e unul familiar, răcoros, proaspăt, care satisface și cei mai pretențioși clienți. Odorizant din acela și cu lichid, să poți reîmprospăta. Am primit până acum de trei ori replica, imediat după urcarea în mașină, “ce frumos miroase în mașină!”.

Salută cu încredere. Folosește numele

Nu sunt cel mai sociabil șofer partener. Surprinzător pentru un jurnalist sunt un tip relativ timid și nici nu pornesc deseori conversațiile. Aștept să văd dacă există acest interes din partea clienților. Dar știu să fac un singur lucru bun. Când intră în mașină îi salut. Fie cu “Bună Ziua” dacă sunt mai în vârstă/maturi, fie cu “Salut/Salutare” dacă sunt mai tineri. În plus, uneori nu mă feresc să le zic pe nume ca să-i apropii. La fel, merge și întrebarea aproape retorică “Ce faci, insert name here?”. Oamenii te apreciază dacă faci asta.

Condu cu atenție

Asta e cea mai evidentă. Am condus și rapid când eram cu unii clienți în mașină, dar fără să fiu agresiv. Dacă în zona unde mergeam se circula cu 80-90 de kilometri pe oră, făceam și eu același lucru. Calculează foarte bine semafoarele și frânele. Frânează din timp pentru semafor. Ăsta-i stilul meu de obicei: văd semaforul, scot din viteză, las mașină să curgă și frânez treptat. Nu porni brusc. Fă curbele încet. Mie personal mi-e rău uneori în spatele mașinii, așa că nu ai nevoie de oameni cărora să li se facă rău.

Ieși din mașină obligatoriu dacă au bagaj

Cea mai proastă formă de client service văzută când sunt client e să am un bagaj și șoferul să nu aibă minima inițiativă de a ieși din mașină sau de a te ajuta cu bagajul. Nici măcar nu e o chestie atât de complicată. E un minim bun simț. Ieși, deschizi portbagajul, te duci către bagajul omului ca să-l pui tu în portbagaj. E și mai simplu așa, că omul ăla nu-ți știe ție portbagajul și cum să așeze valizele. Am primit 5 stele și inclusiv bacșiș pentru faptul că am ieșit din mașină ca să ajut măcar la deschiderea portbagajului.

Nu te contrazice cu ei

Poate sunt eu așa, dar nu mă voi apuca să mă contrazic cu vreun client dacă el zice vreo prostie. De exemplu, săptămâna asta, la o ultimă cursă spre Aleea Privighetorilor, adică în afara Bucureștiului, “la bogați”, în Pipera, pasagerul, un domn, îi vom zice V., pe la 50 de ani, mi-a povestit de taximetriști, de experiențele lui, de prieteniile cu diverși oameni, iar la un moment dat a început să dea puternic în vasluieni. Țin minte bine că a folosit expresia “moldovean coclit”. Nu cred că văzuse numărul meu de Iași, dar i-am cântat în strună din cap și zicând că “da, da”, pentru că oricum cursa urma să se încheie. Nu are niciun client nevoile de părerile tale dacă nu ți le cere, iar clienții sunt niște pasageri de 15-30 de minute prin mașina ta.

Pune telefonul la vedere

Asta am învățat-o și când sunt client, dar și de la alți prieteni. Nu ține telefonul în dreapta, pe picior, lângă schimbătorul de viteze. Ci pe bord, în partea superioară din mijloc, astfel încât clientul să-l vadă. Nu e ca la taxi aici, nu trebuie să fie vezi cât face, dar mulți clienți vor să știe cât mai au până la destinație fără să te întrebe și utilizează pentru asta Waze-ul din telefonul tău. Sau Uber Maps/Google Maps. Fii transparent.

Riști pe barba ta

Clienții vor să ajungă la destinație. Și uneori să mai vorbească. Dar dacă tu ai ajuns la Expirat și ca să întorci legal mai trebuie să mergi vreo 500 de metri, e responsabilitatea ta dacă informezi clientul că vei face asta, adică un mic ocol sau întorci acolo. Clientul poate cere. Riscul e că dacă-i zici că nu se poate să fie nenulțumit. Încearcă să negociezi acest lucru fără agresivitate.

Muzica e UberImportantă

De multe ori mă deranjează muzica atunci când sunt client. Nu fi foarte, foarte, foarte nișat. Adică nu asculta icelandic death metal în mașină, că nu place la toată lumea. Eu pun de obicei radioul pe Radio Guerilla, Sport Total FM, Tananana, Rock Fm, în ordinea asta. Evit emisiunile de dezbateri. Adică, de exemplu, la Sport Total ascult doar muzica. Și volumul trebuie să fie relativ în surdină. Nu am înțeles de multe ori mersul relaxat cu muzică foarte puternică. Eu dau drumul la muzică, eu o aud, dar în spate e foarte în surdină. Dacă omul vorbește la telefon, asigură un volum care să-i confere și intimitate, dar în care să nu se simtă foarte ascultat. Fără volum foarte tare.

Mai trebuie să zic? Don’t fucking smoke

Yup, trebuie să o zic pe asta. Deși e evidentă. Înțeleg fumătorii, chiar eu sunt unul. Deși folosesc un IQOS. Dar nu fuma în mașină, cu sau fără client. Că pute. Urât. Ieși afară dacă fumezi. Dacă folosești IQOS, merge să deschizi geamul, că nu are un miros puternic. Dar tot în afara cursei.

Cam asta a fost. 10 sfaturi pentru 5 stele la Uber. Am 42 de curse din care am învățat că oamenii nu dau review-uri des și nu vor să vorbească. Revin cu povești și vă anunț pe Twitter sau Facebook când mai ies.