Imaginați-vă că pregătiți lansarea unui produs pe care-l dezvoltă startup-ul vostru. Nu aveți niciun plan, dar vă aruncați în vâltoare cu gândul că veți vedea la fața locului cum vă descurcați. Din păcate lucrurile nu stau chiar așa, iar în scurt timp s-au putea să vă dați seama că afacerea este sortită eșecului. În plus, fără un plan foarte bine pus la punct, s-ar putea să nu ajungeți să beneficiați de finanțare în afară.

În același timp, gândiți-vă la un alt scenariu: lansați produsul, chiar dacă mai târziu decât ați planificat inițial. Însă, în procedura de dinainte de lansare ați inclus o perioadă exhaustivă de testare a acestuia. Iar în ziua lansării aveți alături de voi o echipă atent selecționată, cu experiză în domenii precum marketing, vânzări, distribuție, care analizează fiecare comandă a produsului vostru venită din partea clienților.

De cele mai multe ori, o strategie eficientă de la care ar trebui să plece întreaga procedură de planificare a lansării unui produs se bazează pe câteva coordonate esențiale: produs, preț, localizare și promovare. Și mai e un aspect pe care trebuie să-l aveți în vedere atunci când intrați pe drumul antreprenoriatului: începeți cu produsul. Dacă nu aveți un produs excepțional, nu vă grăbiți să vă gândiți la lansarea unui startup. Produsul este primordial.

Iată un scurt ghid despre cum planifici lansarea unui produs, care cuprinde o serie de întrebări cheie pentru care trebuie să găsești răspunsuri înainte de a lansa ceva pe piață. Dacă vreți să aflați mai multe detalii despre promovarea produselor, strategii și tendințe în marketing, despre cum să analizați piața ca să nu lansați un produs pe care nu-l vrea nimeni, vă puteți înscrie în cadrul ediției din octombrie a taberei de antreprenoriat și leadership Startup Your Life.

Produs

Legal & comercial – ai contracte semnate cu furnizorii și clienții? Ai anumite cerințe din punct de vedere legislativ privind testarea produsului?

Unique selling proposition (USP) – ai stabilit care este propunerea ta unică de vânzare (acel motiv pentru care produsul tău este diferit și mai bun decât cele ale concurenței)? Ce te diferențiază de competitori? Ai creat profilele clienților țintă? Ai validat acest USP cu un grup de beta testeri?

Nume – ai stabilit un nume pentru produsul tău? Ai înregistrat acest nume? Ai un site și pagini pe platforme de social media cu același nume?

Product development – ai finalizat dezvoltarea produsului? L-ai testat? Ai pregătit documentația pentru acest produs?

User experience – pot găsi clienții produsul ca să-l cumpere? Înțeleg ușor valoarea lui? Pot primi rapid produsul?

Sprijin pentru clienți – există mijloace prin care clienții care au probleme cu produsul tău să ia legătura cu tine sau să plătească pentru produs?

Cumpără de aici un bilet pentru tabăra Startup Your Life. Ai reducere 25% până pe 1 septembrie.

Promovare

Outsourcing – dacă nu ai în echipă proprii tăi oameni de marketing, ai putea apela la agenții sau la freelanceri care pot prelua partea de promovare.

PR ieftin – în cazul în care nu ai un buget prea mare pentru promovare, ai la dispoziție câteva resurse destul de ieftine prin care îți poți prezenta produsul în fața lumii. De exemplu, poți face un comunicat de presă pe care să-l transmiți jurnaliștilor de pe domeniu, poți face scurte mesaje pe care să le postezi pe canalele de social media, sau poți trimite o prezentare a produsului sau a startup-ului pe directoare gratuite precum AngelList sau Crunchbase.

Demo – poți pregăti și un scurt demo despre produs. În același timp, le poți arăta celor interesați și un scurt sample a ceea ce face – din nou, există varianta să-l trimiți către jurnaliști ca aceștia să-l testeze.

Preț

Plan de go-to-market – care va fi prețul final al produsului având în vedere canalele de vânzare? Dacă apelezi la distribuitori, trebuie să te gândești și la moduri în care îi vei recompensa.

Informează – echipa trebuie să știe cum să calculeze prețurile în funcție de volumul pe care-l achiziționează un utilizator și discount-urile pe care ești dispus să le oferi.

Competitori – ai văzut ce prețuri practică aceștia?

Cumpără de aici un bilet pentru tabăra Startup Your Life. Ai reducere 25% până pe 1 septembrie.

Canale prin care ajungi pe piață

Canale de vânzări – ar putea fi mai ușor să vinzi direct tu, însă nu subestima puterea pe care o au distribuitorii ca să-ți aducă un număr mai mare de clienți.

Strategie go-to-market – dacă ai un singur produs, s-ar putea să fie mai ușor să vinzi tu direct și online. Nu subestima necesitatea unei echipe de marketing care să te ajute.

Lansare produs

Plan detaliat – un plan detaliat al lansării poate reduce riscul unui eșec. Include și un canal de customer support.

Data lansării – ai discutat cu fiecare membru al echipei despre lansare și ce presupune aceasta din partea lor? Ai stabilit când lansezi produsul? În funcție de produs, ar cam trebui să eviți lansările în timpul sărbătorilor și să ții cont de factorii externi care s-ar putea să deturneze atenția publicului de la produsul tău.

Strategie de suport – vor fi probleme, însă cele mai bune echipe anticipează câteva dintre cele mai frecvente care ar putea apărea.