Afacerile de familie din România au conștientizat aceste schimbări, tocmai de aceea 46% dintre antreprenorii de la noi investesc în capabilități digitale, în timp ce 40% investesc modic, iar 9% plănuiesc demararea unei astfel de program de investiții în acest an.
Totodată, 66% dintre afacerile locale cu o cifră de afaceri mai mare de un milion de euro au o persoană în cadrul firmei, aceasta având ca rol implementarea de noi tehnologii și urmărirea tendințelor din domeniu. În același timp, 6% dintre antreprenorii români cu afaceri de familie nu intenționează să recruteze pentru poziția de CIO (Chief Information Officer), iar 28% nu au o astfel de poziție disponibilă.
Ce ar trebui să faci ca fondator pentru a avea o afacere competitivă în contextul transformării digitale?
Ai putea să regândești strategia și modelele operaționale: ar trebui luată în calcul înlocuirea produselor și serviciilor tradiționale cu unele noi, dacă acestea se află sub presiunea digitalizării. În plus, puteți diversifica oferta cu produse digitale. De exemplu, Cristian Covaciu, fondatorul companiei IPEC (unul dintre cei mai mari jucători la nivel mondial pe segmentul produselor din porțelan – deține o cotă de 1-2% din totalul pieței de farfurii), o firmă cu venituri anuale de peste 22 de milioane de euro, are, pe lângă cei 800 de angajați din fabrică, și cam 200 de roboți care asigură fluxul producției.
În plus, antreprenorii care vor să țină pasul cu digitalizarea pot crea divizii speciale menite să vină cu noi idei de afaceri: schimbările aduse de digitalizare pot avea ca efect canibalizarea veniturilor din oferta tradițională și pot întâmpina rezistență din partea angajaților din diviziile de business deja existente. De aceea, ar fi utilă crearea unei platforme separate pentru inovație.
Nu în ultimul rând, ar trebui să identifice riscurile digitale pentru a fi proactivi în adresarea lor: vorbim aici despre atacuri cibernetice, pierderea datelor personale, fraude, consecințe fiscale și legale pe care le poate aduce digitalizarea afacerii.