Cursul l-am ținut în magazinul Flanco din Băneasa, în fața câtorva zeci de persoane cu mai multă sau mai puțină experiență în antreprenoriat. Unii veniseră pentru idei, alții pentru sfaturi, alții pentru informații concrete.

Pe unii i-am văzut descurajați în prima parte a prezentării, când am vorbit despre situația antreprenoriatului în România, despre eșecul unor afaceri și despre succesul altora, despre cum se vede mediul de business după ce treci de toate titlurile bombastice de genul ”Zuckerberg de România”, ”Steve Jobs de la Ceptura” sau ”Cluj, următorul Silicon Valley”. Mulți, în schimb, priveau parcă și mai determinați să-și pornească o afacere - aceștia au fost și cei mai activi în sesiunea de întrebări și răspunsuri.

În partea a doua a cursului, am avut ocazia să le explic viitorilor antreprenori cum își pot promova afacerea atunci când sunt la început de drum, când bugetele de marketing sunt practic inexistente. Am vorbit despre SEO, despre importanța unui site de prezentare bine pus la punct, despre cât de mult contează imaginea pe care ți-o faci în online, indiferent că vinzi ghivece de flori sau servicii software. Și, trecând peste fluxul constant de clienți pe care ți-l poate aduce Google odată ce începi să apari printre primele rezultate, am încercat să le arăt participanților la curs cum să interacționeze cu noi, cu jurnaliștii. Promovarea în presă poate avea un impact foarte bun asupra imaginii unei afaceri, dar un comunicat de presă sau un mesaj pe LinkedIn trebuie construit ca un pitch pentru investitori dacă vrei să ne atragă atenția.

Printre cursanți s-au numărat programatori, oameni de marketing, un polițist cu un spirit intraprenorial desăvârșit, dar și un om de afaceri cu experiență vastă și cu mai multe business-uri pe care le administrează în paralel. Am stat la taclale și mi-au fost puse niște întrebări pe care nu le-am anticipat, lucru care m-a făcut să realizez că, probabil, curiozitatea e cea care ține antreprenoriatul în viață. Degeaba ai o idee bună și niște cunoștințe de programare excelente dacă nu ai curiozitate, dacă nu ai acea pornire de a acumula cât mai multă informații din cât mai multe surse, din cât mai multe domenii. Curiozitatea e cea care te împinge să te ridici și să o iei de la capăt atunci când dai greș și tot ea te motivează să încerci să fii mereu cu un pas în fața concurenței.

După cursul meu, urmează alte două cursuri, în săptămânile viitoare: ”Utilizarea corecta a tehnologiei în contextul parentingului sănătos”, susținut de Otilia Mantelers, și ”Noțiuni de nutriție sănătoasă”, cu dr. Mihaela Bilic. Rămâneți curioși și nu uitați de tabăra noastră de antreprenoriat, Startup Your Life, unde puteți învăța tot ce trebuie să șitiți despre primii pași în antreprenoriat.