Tehnologia are câteva componente. Există o bază de date de accesorii și materiale de construcții sustenabile și eficiente din punct de vedere energetic. Clientul poate filtra preferințele în materie de culoare, preț, performanță, stil, mărime, buget și locație. În funcție de selecțiile sale, sistemul îi oferă mai multe variante dintre care să aleagă. Este un fel de Tinder pentru case”, cum îi spune Andrei Toma, fondatorul HOMEPOD. În cele din urmă, un „creier” personalizează imobilul și îl asamblează în componente pre-fabricate. Acesta este instalat pe o fundație personalizată, după standardul imobilului.

Nu suntem de acord să primim 2 tone de deșeu anual și să nu facem nimic. Mi se pare absurd să nu faci nimic în aceste condiții.

Ideea acestui proiect a venit ca un răspuns la o nevoie existentă pe piață, pentru că, de cele mai multe ori, construcțiile depășesc bugetul stabilit inițial. Andrei spune că echipa din spatele companiei a făcut o cercetare de piață și a constatat că 9 din 10 proiecte de construcţie depășesc bugetul inițial, iar 5 din 10 proiecte costă mai mult pentru a fi rulate în comparaţie cu ceea ce a fost planificat.

Acest lucru a avut un efect negativ asupra procesului de achiziții a caselor şi a creat ceea ce se numește “affordability crisis”, prezentă în piețele din Vest. De exemplu, în SUA, oricine cheltuiește mai mult de 30% din venitul alocat pentru casă este considerat „împovărat de costuri” și îi este dificil să plătească pentru alte necesități, cum ar fi hrană, îmbrăcăminte, transport și îngrijire medicală.

Această problemă continuă şi 40% din totalul energiei este consumat de clădiri, 50% este consumată la încălzire şi răcire. Acum, industria construcţiilor generează 34% din toate deşeurile şi, totuşi, este singura industrie unde planificăm în viitor şi o executăm în trecut.

Tehnologia HOMEPOD rezolvă această problemă cu un sistem de achiziţii de predicție, care construieşte proprietăţi cu doar un singur click. Rezultatul este un sistem de construcţie end-to-end, care reduce deşeurile, creşte eficienţa energetică şi diminuează riscul pentru a reduce costurile.

Casele smart - configurabile, eficiente energetic și cu amprentă de carbon redusă

„Când ne gândim la HOMEPOD, ne gândim să reinventăm procesul de construcții, în special pentru a reduce deșeurile și consumul de energie. La nivel european, industria de construcții, arhitectură și inginerie generează anual 980 de milioane de tone de deșeuri. Noi nu suntem de acord să primim 2 tone de deșeuri anual și să nu facem nimic. Mi se pare absurd să nu faci nimic în aceste condiții”, a explicat Andrei Toma, fondatorul HOMEPOD.

Andrei povestește că a lucrat în calitate de architect interior și a proiectat, ca valoare, peste 1 miliard de euro. În acest timp, s-a împrietenit cu mulți oameni care la început i-au spus că această tehnologie va genera mai întâi ură, apoi va fi iubită, dar au decis să facă parte din proiect și să contribuie la acest concept. „În 2015, lansam structura de rezistență în UK, fiind votată în top100 cele mai inovatoare companii. Apoi, în 2017, după negocieri cu DUK TEK SRL și Camera de Comerț, Industrie și Agricultură Timiș (CCIAT), am înființat HOMEPOD, deoarece am obținut grant de la CCIAT și finantare de la DUK TEK SRL pentru a veni cu tehnologia în România”.

Clădirea se poate configura ca o mașină sport și funcționează la fel de simplu: apeși un buton și se construiește singură.

În ansamblu, HOMEPOD presupune componentele software și hardware. La mijloc, este un sistem de automatizare a proceselor prin robotizare (robotic process automation) care conectează cele două componente. Partea software conține un sistem de tip blockchain, care măsoară impactul la nivel de CO2 al materialelor într-o bază de date, iar partea hardware conține un sistem modular de structură de rezistență și alte sisteme conexe.

Împreună, acestea construiesc o casă inteligentă, pe care o poți configura la fel cum îți configurezi o mașină sport, iar procesul de asamblare este asemănător. „Când te uiți la HOMEPOD te uiți ca la un smartphone. Are mai multe componente, dar toate împreună alcătuiesc HOMEPOD. O poți configura ca pe o mașină sport și funcționează la fel de simplu: apeși un buton și se construiește singură”.

HOMEPOD - aceeași pălărie, la altă Mărie?

Probabil încă din momentul în care ați auzit numele HOMEPOD v-ați dus cu gândul la boxa de la Apple. Cel puțin așa a fost la mine. Știam că HomePod-ul de la Apple a fost lansat în iunie 2017, iar atunci când am aflat că HOMEPOD a apărut în iulie am fost curioasă să aflu care este povestea cu numele și ce spune Adrian despre această asociere cu un brand recunoscut mondial.

„În 2017, s-a făcut un transfer de tehnologie din Marea Britanie în România, iar HOMEPOD a început construcția unui creierului artificial cu o echipă de dezvoltatori de software din România. Însă HOMEPOD a fost conceput încă din 2008, fiind un proiect architectural pentru studii la nivel conceptual. Apple a apărut după noi, au copiat pur și simplu numele. Au fost luni întregi de verificări, telefoane și întrebări prin firme de studii de piață ca să afle ce buget avem, iar mai târziu au venit cu achiziția de clase trademark. Noi am reușit să păstrăm doar 2 clase din brandul HOMEPOD”, povestește fondatorul.

Compania se adresează acelor clienți care călătoresc mult, care apreciază panorama din balcon și celor care vor să se simtă acasă oriunde.

Modeul de business pe care funcționează HOMEPOD este SaaS (Software as a service) cu Haas (Hardware as a service). În primă instanță, folosesc un model pe bază de comision (commission model), iar apoi vând licențe. „Avem deja cereri din alte țări pentru a licenția sistemul. După ce vom termina de construit fabrica, vom muta modelul de business pe hardware, ca serviciu”. Deocamdată, au validat doar modelul pe bază de comision.

Compania se adresează acelor clienți care călătoresc mult, care apreciază panorama din balcon și celor care vor să se simtă acasă oriunde. Deocamdată, utilizatorii caută accesorii de interior și fac teste la nivel de experiență, iar unii dintre ei „cumpără produse de merchandising pentru a experimenta tehnologia în mâinile lor sau pentru a se juca”, spune Andrei.

Accelerarea a fost finanțată de Climate-KIC prin EIT (Institutul European de Tehnologie) și CCIAT. „La nivel de investiții, am avut numeroase granturi din alte țări. În România, accelerarea a fost finanțată de DUK TEK SRL și CCIAT și s-au investit peste 280.000 de euro. Nu au încheiat încă un an financiar, dar din ultimul bilanț reiese că au aproximativ 15.320 de euro cu o margine neta de 3%”.

Andrei spune că pragul de rentabilitate va fi atins când vor genera 70.000 de euro lunar, dar pare sigur că în 2021 vor avea profituri net de 3,2 milioane de euro.

HOMEPOD a creat un sistem endotermic pentru eficiența energetică în clădiri (VERDI), iar în octombrie 2017 au câștigat finala regională a competiției PowerUp! By InnoEnergy, care a avut loc la București. „Participarea la această competiție este o oportunitate unică în ceea ce privește feedback-ul primit de la experți în domeniu la nivel de tehnologie, dar și tips-n-tricks de la investitori. Consider că această experiență îți oferă resursele necesare ca să îți marketezi cu success afacerea atunci când vrei să scalezi spre un alt nivel”, menționează Andrei Toma.

A urmat marea finală de la Budapesta, față de care Andrei are anumite îndoieli. „Am livrat un pitch excelent în finală, însă, din nou, părerile sunt împărțite cu privire la juriu, care mi s-a părut în afara contextului, jucând un joc de interese”.

Acum, HOMEPOD construiește mediul virtual al casei, unde ultilizatorii pot expriementa, iar spre sfârșitul anului echipa va oferi experiențe de tipul ”showhouse”, unde viitorii clienți vor încerca senzația de acasă.