Cutia cu Poze e un business de fotografie pentru evenimente corporate sau pentru evenimente personale. Cătălin Melinte și asociații săi vin cu o cabină foto personalizată în care realizezi fotografii și pot fi modificate. De asemenea, ele pot fi printate pe loc ca să le ai ca amintire. Tipul acesta de business s-a dezvoltat în ultima perioadă în România și e apreciat la mai toate evenimentele.

Cutia cu Poze a început în 2014, iar astăzi e în primele trei companii din domeniu. În 2016, cifra de afaceri a firmei a ajuns la 100.000 de euro și au deja opt cabine foto. Dar lucrurile nu au început chiar atât de complex.

Magneții care au atras business-ul

“Lucram în telecomunicații. Aveam un prieten care făcea fotografie de eveniment și mi-a plăcut acest tip de business. Îmbina interacțiunea socială cu creativitatea și cu talentul de a vinde. Pot să zic că aceste lucruri îmi lipseau și am considerat că va fi un bun antrenament să încep de aici”, își amintește Cătălin Melinte momentul când s-a apropiat de fotografia de eveniment.

Nu a renunțat la job, pentru că îi oferea o minimă stabilitate. A început prin a face fotografii în cluburile din Centrul Vechi al Bucureștiului și le oferea oamenilor magneți cu fotografii pentru o anumită sumă (10 lei). “Mă întâlneam cu managerii de cluburi și le propuneam să fotografiez clienții din club, pentru ca apoi să le vând magneții de frigider care vor avea sigla clubului. În felul acesta făceam reclama clubului iar toate pozele erau trimise în format digital clubul pentru a fi postate pe rețelele sociale”, spune Melinte.

A început să vândă magneți în cluburi și i-a ieșit, dar nu era tocmai o afacere. Se întreținea puțin din această activitate și a vrut să o extindă.

Prima cabină foto și ascensiunea

A vândut magneți în cluburi și a construit singur prima cabină foto. “La un moment dat am realizat că de fapt nu construisem un business, așa cum îmi doream, ci îmi mai găsisem încă un job - de noapte”, povestește Cătălin.

Nu știa de unde să înceapă, cum să facă o carcasă, dar știa conceptul de bază. “Am reușit să găsesc un tâmplar dispus să îmi fabrice carcasa în care aveau sa stea echipamentele și am trecut la treabă. Într-o lună am reușit să pun la punct prima cabină - fără sistemul de printare care costa destul de mult. Atunci am realizat că am nevoie de mai mulți bani pentru a pune pe picioare business-ul așa cum îmi doream”, spune fondatorul Cutia cu Poze.

Deși a făcut o cutie din proprii bani, nu avea pentru imprimantă profesională sau alte aspecte birocratice. A decis să aleagă o cale complicată - creditul la bancă. A împrumutat 5.000 de euro și toți banii i-a cheltuit în business.

Primul eveniment a fost de 14 februarie, într-un mall și a fost cumpărat pachetul maxim pentru închirierea cabinei. Nu i-a venit să creadă că munca lui dă roade, iar apoi cel mai mare succes l-a avut la evenimente corporate ale marilor firme. “De fiecare dată am primit feedback pozitiv din partea companiilor care mi-au mărturisit că fără Cutia cu Poze evenimentul nu ar fi avut atâta energie pozitivă. Apoi sunt nunțile unde cabina foto se pliază pe cerințele clienților”, spune Cătălin.

Chiar dacă este vorba de o companie micuță, care nu organizează evenimente, atunci când o fac, apelează la noi (cum sunt petrecerile de Crăciun). În momentul de față colaborăm cu câteva companii mari - organizatoare de evenimente care ne solicită aproape lunar, pentru tot felul de evenimente

Costul unui eveniment pentru cei care cumpără Cutia cu Poze e de aproximativ 1.000 - 2.000 de lei, în funcție de cerințe și numărul de invitați. De altfel, clienții vor flexibilitate pentru astfel de oferte, adaptate în funcție de tiparul evenimentului și numărul de oameni care participă.

“Chiar dacă este vorba de o companie micuță, care nu organizează evenimente, atunci când o fac, apelează la noi (cum sunt petrecerile de Crăciun). În momentul de față colaborăm cu câteva companii mari - organizatoare de evenimente care ne solicită aproape lunar, pentru tot felul de evenimente - de la aniversări la lansări de carte, sau promovare de produse”, spune Cătălin Melinte.

Extindere în 2017

Anul 2017 va însemna o extindere pentru Cutia cu Poze. “Deținem 8 cabine foto - toate sunt dotate cu imprimante foto profesionale, ultrabook-uri și camere foto profesionale”, spune Melinte. De asemenea, echipa e formată din trei oameni în echipa de management și 5-6 fotografi cu care colaborăm pe partea de evenimente. “Ei sunt cei care instalează cabinele foto la evenimente și se asigură de calitatea pozelor, iar noi ne ocupăm de comunicarea cu clienții, de contracte și de partea de marketing”.

Deținem 8 cabine foto - toate sunt dotate cu imprimante foto profesionale, ultrabook-uri și camere foto profesionale

Cei de la Cutia cu Poze vor să se extindă anul acesta cu noi servicii. Acum au trei tipuri, pe care vor să le dezvolte. “Momentan dispunem de 3 tipuri de servicii de fotografie neconvențională: cabine foto pentru evenimente, magneți de frigider și un serviciu ce permite printarea pozelor uploadate pe Instagram cu un anumit hashtag. Intenționăm să dezvoltăm partea de fotografie interactivă/servicii complexe întrucât dispunem de echipamentele și cunoștințele necesare”, explică Melinte.

În plus, pentru că au devenit un brand deja respectat printre companiile care au nevoie de servicii de fotografie la eveniment, cei de la Cutia cu Poze vor să lanseze și francizarea. “. Intenționăm să oferim un model de afacere la cheie cu know-how complet și cu toate instrumentele necesare susținerii acestora. Ar fi un business care ar putea să îl acceseze oricine, inclusiv persoane care au deja un job și vor să își rotunjească venitul”, spune Cătălin.

Pentru 2017, Cutia cu Poze se așteaptă la încasări de 10 - 15.000 de euro pe lună în sezonul nunților și 3 - 4.000 de lună în afara sezonului, din petreceri corporate, aniversări sau lansări de produse.

Greșeli în antreprenoriat

Cătălin a început treptat. Nu a ajuns la 100.000 de euro venituri așa de simplu. Și-a pierdut multe nopți prin Centrul Vechi ca să facă fotografii. A fost greu să îmbine două joburi, dar se pare că a reușit. L-am întrebat ce ar face diferit dacă ar lua-o de la început.

Aș evita să încerc să mai fac eu tot, pentru ca, recunosc, nu sunt expert in toate - website, cărți de vizită, promovarea serviciilor, etc. Am învățat să aleg firme profesioniste care se ocupă de lucrurile de care am nevoie, iar eu să îmi concentrez atenția pe serviciile pe care le ofer

“Aș evita să încerc să mai fac eu tot, pentru ca, recunosc, nu sunt expert in toate - website, cărți de vizită, promovarea serviciilor, etc. Am învățat să aleg firme profesioniste care se ocupă de lucrurile de care am nevoie, iar eu să îmi concentrez atenția pe serviciile pe care le ofer”, își amintește acum Cătălin Melinte.

I-a fost greu să facă față fluctuației de cerere. Uneori avea 5-6 evenimente pe zi, alteori, câteva săptămâni, nu se întâmpla nimic. “Nu pot să preconizez niciodată ce încasări vor fi luna viitoare, iar acest lucru este destul de deranjant pentru că indiferent dacă avem sau nu încasări, facturile trebuie să le plătim. De asemenea, au fost momente când aveam promisiuni de la furnizori că îmi vor livra într-o anumită dată, mă angajam în a accepta evenimente iar cu o zi-două înainte se întâmpla să îmi lipsească echipamente importante”, a spus Melinte.