Apoi, s-au arătat dispuși să dea poze sau materiale video personale ca modalitate de plată, devenind pionierii unei monede, dolarul informațional. Prin intermediul acestui magazin, Kaspersky Lab urmărește să atragă atenția asupra valorii reale a datelor personale și face apel și la alți jucători să le sprijine eforturile, prin folosirea simbolului dolarului informațional.

Având în vedere că volumul de date personale continuă să crească, utilizatorii ar putea ca, fără să știe, să stea pe o mină de aur, care își păstrează valoarea - indiferent de localizarea geografică sau de influența altor rate de schimb. Lipsa de conștientizare a valorii reale a datelor lor este un obstacol major în a-i face pe oameni să înțeleagă de ce ar trebui să-și protejeze datele, consideră Kaspersky Lab. Ei speră că dolarii informaționali vor atrage atenția asupra acestui fapt și, astfel, vor face mediul online mai sigur pentru toată lumea.

“Vedem dolarul informațional ca o modalitate de a atrage atenția asupra valorii datelor”, spune David Emm, Principal Security Researcher la Kaspersky Lab. “Deci, dacă un site oferă servicii gratuite, dar folosește datele utilizatorilor pentru a obține bani, ar trebui să folosească simbolul Data Dollar, pentru a arăta că are loc, totuși, o formă de schimb.”

Kaspersky Lab a demonstrat cum datele, folosite sub formă de monedă, ar putea să funcționeze într-un magazin temporar, deschis pentru două zile în Londra. Magazinul a atras cumpărători nerăbdători să pună mâna pe creații ale cunoscutului artist urban Ben Eine. Inițial, nu părea nimic neobișnuit: căutarea printre produse, alegerea celor preferate și deplasarea la casă, pentru a plăti. Însă, în momentul în care clienților li se solicita plata, aceasta nu avea nicio legătură cu ce conțineau portofelele. În schimb, era vorba de dolari informaționali – noua monedă creată de Kaspersky Lab, care constă în datele personale ale clienților, de pe telefoanele lor: imagini, materiale video sau texte.

David Emm a adăugat: “Uităm ușor ce cantități vaste de date facem publice zilnic. Sentimentul de pierdere, dacă sunt luate împotriva voinței noastre, este mult mai real atunci când cineva ne ia, fizic, telefonul și decide ce date să folosească. Acest efect a fost interesant de explicat cu ajutorul magazinului Dolarul Informațional: Data Dollar Store. Conform unui studiu global, chiar dacă 29% dintre utilizatorii din toată lumea au fost victimele unui atac cibernetic, 39% își lasă dispozitivele neprotejate împotriva atacurilor.

Clienții ar trebui să-și prețuiască datele la fel de mult ca banii din portofele. Dacă au o valoare, oricare ar fi ea, pot fi folosite ca modalitate de schimb sau achiziție. Nu vrem, însă, să rămânem fără nimic, dacă pierdem sau ne sunt furate datele – sau dacă datele pe care le dăm la schimb sunt folosite într-un mod rău intenționat, așa că protecția este esențială.”