Dateligens a fost fondat în 2020 în București, iar echipa fondatoare este una cu experiență mare în tehnologie și banking. De altfel, așa a venit și ideea pentru un asemenea produs complicat, folosit în zona de deep tech și anonimizare de date.

Ei au creat DAP, o platformă ce se integrează cu produsele Big Data, adică acele produse care analizează și procesează multiple date în companiile mari, și poate să le anonimizeze. Practic, dacă vorbim de o corporație, aceasta stochează multiple date. Ale angajaților, ale clienților, date sensibile. Uneori hackerii vor ajunge la ele. Dar aici intervine DAP, pentru că ei anonimizează datele și le fac inaccesibile.

Ideea, spune Philippe, a venit când lucra pentru o bancă franceză și avea grijă de portofoliul IT al acesteia. Importul de date era complicat, mai ales că trebuiau să respecte reglementările, iar datele veneau și de la subsidiare din afara Europei. “Era o provocare să manageriezi cei 4 V ai Big Data - Volume, Velocity, Veracity and Variety”, spune Philippe Volto.

O echipă multinațională

Dateligens este o echipă diversă și multinațională. E cumva ceea ce ne imaginăm atunci când zicem că o companie este europeană. E formată din francezi și români.

Philippe Volto este CEO, Jean-Michel Invernizzi este CSO, iar Georges Georgoulis este CTO. Cei trei cofondatori sunt ingineri software francezi cu experiență în corporații. Chiar ei zic că probabil au lucrat cu aproximativ 40 de companii mari din toată lumea până să fondeze Dateligens.

Echipa de dezvoltatori este în România, formată din programatori seniori și juniori.

Philippe Volto se descrie ca un cetățean european. Cu origini în Spania, Italia, Franța și trăiește la București, Londra, Milano sau Paris. El consideră că România are un potențial mare și Bucureștiul va deveni un important centru european, mai ales că se va deschide și Centrul European de Competențe în Securitate Cibernetică aici.

“Românii au un nivel de engleză foarte bun, păcat că nu vorbesc la fel de multă franceză. Sunt flexibili, deschiși la colaborare. Costurile sunt, de asemenea, mai mici ca în Franța sau UK. Ar fi fost imposibil pentru noi să avem un asemenea birou în Paris, de exemplu”, mai spune Philippe Volto.

Ce face DAP?

DAP, adică Dateligens Anonymization Platform, ajută infrastructurile IT ale marilor companii oferind o creștere în productivitate pentru că automatizează task-uri legate de protecția datelor sensibile, reglementări GDPR și permite un proces mai rapid de monitorizare și manageriere a acestor date.

“În ultimii ani, organizațiile au colectat o cantitate vastă de date din surse multiple, de la informații despre clienți, datele tranzacțiilor, comportamentul utilizatorilor. Deși datele acestea au un potential mare pentru decizii, implică și un risc de securitate, atunci când vorbim de breșe de securitate, acces neautorizat și reglementările de privacy”, spune Philppe Volto.

În limbaj mai simpu, platofrma DAP folosește tokenizarea pentru anonimizarea data set-urilor, astfel încât informațiile sensibile să fie anonime, chiar și în cazul unei scurgeri de date.

“Cea mai mare provocare la care răspundem e faptul că reușim să creăm un echilibru între valoarea datelor și folosirea AI, dar protejăm și informațiile private ale utilizatorilor, în timp ce respectăm reglementările în vigoare. Companiile pot analiza datele, dar fără să riște intimitatea datelor”, explică Volto.

Dateligens este un produs scalabil. “Vedem infrastructurile IT ducându-se inevitabil spre public Cloud, cu jucători ca Microsoft, Amazon sau Google în pole position. Acest lucru se potrivește cu propunerea noastră, pentru că tot firmele vor avea obligația să securizeze datele în Cloud sub modelul de shared responsability”, explică Volto.

Provocarea corporațiilor

Companiile mari au provocări mari atunci când trebuie să-și securizeze datele. Vorbim de infrastructuri IT complexe, atacuri cibernetice, scurgeri de date, reglementări, securitatea în Cloud.

“Aceste companii au infrastructuri IT complexe care pot include mai multe rețele, servere, baze de date, aplicații și medii Cloud. Să manageriezi securitatea a devenit provocator, deoarece ai nevoie de vizibilitate și control pentru a descoperi vulnerabilitățile”, spune Volto.

De asemenea, există și riscul amenințărilor interne, scăpărilor de date din interiorul companiei, fie intenționate sau nu. “Aceste companii au un număr mare de angajați, contractori și parteneri cu diferite niveluri de acces la date sensibile. E greu să monitorizezi accesul neautorizat la date, scurgerile de date sau sabotajele”, mai spune cofondatorul Dateligens.

În plus, companiile mari sunt primele ținte pentru atacatorii cibernetici, cu atacuri complexe cu malware, ransomware, phishing sau social engineering. Nu mai spunem că aceste companii sunt în diferite geografii și în unele trebuie să respecte GDPR, în altele reglementări specifice și locale. “E foarte dificil să faci criptarea datelor și managementul utilizatorilor. Notificările privind atacurile cibernetice sau scăpările de date pot fi complexe și consumă resurse”, explică Philippe Volto.

Așadar, corporațiile au multe de luat în calcul mai ales dacă strâng date. Nu mai vorbim și de educarea angajaților privind manevrarea acestor informații.

Dateligens vine ca un strat suplimentar de siguranță care ia în calcul lucrurile de mai sus și simplifică munca.

DAP a făcut de curând un Proof of Concept pentru anonimizarea datelor pe scară largă într-o bancă europeană din top 10. Au procesat date cu 100 de GB/oră într-un cloud VMware și cu 250 GB/oră într-un Cloud Amazon. De asemenea, testează și creșterea vitezei de procesare a datelor de 10 ori pentru un supplier din SUA. Aceste date arată că DAP este capabil să procese toate aceste date din Cloud-ul companiilor cu o viteză mare, ca să se asigure că acestea rămân anonime.

DAP va putea fi integrat și de la distanță sau cu ajutorul vânzătorilor de tip OEM, dar vor avea și soluții on-premise, adică la fața locului, pentru servere cu risc militar.

Clienți mari din Europa și SUA

Dateligens este în contact în momentul de față cu mari clienți din Europa din zona de energie, dar și cu firme industriale din Statele Unite care au peste 35.000 de angajați pentru a se integra cu sistemele lor IT. În plus, startup-ul poate lucra și data centere din România, dar și cu firme de retail și Cloud din Franța.

Procesul de vânzare este, evident, mai complex, dar Philippe îl explică în 3 pași.

În primă fază se face un audit și o diagnoză a infrastructurii de date și cea de securitate cibernetică și interviuri cu experți din interiorul corporației. A doua fază înseamnă lansarea unui proiect de integrare pentru customizarea ulterioară de către DAP în funcție de nevoile clienților. A treia fază înseamnă training, mentenanță și implementarea treptată.

Din punctul de vedere al reprezentanților Dateligens, potențialul de piață e de magnitudinea a miliardelor de dolari.

“Motoarele pieții, adică Dynamic Data Masking, Private/Hybrid/Public Cloud, Big Data, Data Analytics, AI and Machine Learning vor ajunge la 1.200 de miliarde de dolari în 2026. Există mai mult de 6.000 de centre de date în lume. Sunt 64 de zettabytes de date în lume, 90% create în ultimii doi ani. Nu toate datele sunt sensibile, dar volumul creează riscuri”, spune Philippe Volto.

Spre deosebire de o companie de securitate cibernetică, Dateligens se concentrează pe ideea că la un moment dat un incident se va produce, iar când acest lucru se va întâmpla task-ul trebuie să fie mai complex pentru hackeri și accesul la date imposibil.

În momentul de față, competitorul cel mai important pentru Dateligens, conform fondatorilor, este Vormetric (Cybphertrust), care a fost achiziționat de Thales pentru 375 de milioane de euro. Dar există și diferențiatori. “Avem o capacitate de scalare mare, viteze de procesare mari, robustețe, o abordare no code și capacitatea de a dezvolta soluții Green IT”, spune Philippe Volto. Aceasta din urmă înseamnă că firmele nu vor trebui să investească la un interval de timp pentru actualizarea sistemelor, ci soluția poate fi folosită pe termen lung.

Cum a fost experiența InnovX-BCR?

Dateligens este una dintre cele 10 companii acceptate în cohorta de startup-uri de la InnovX-BCR în 2023. Acceleratorul le-a oferit posibilitatea de creștere și de acces către noi posibilități.

“Am aplicat la InnovX-BCR cu ideea de a accelera startup-ul către un go to market strategy mai bun. A fost o victorie să fim selectați din 106 aplicanți, iar antreprenoriatul e format din victorii zi de zi”, a spus Philippe Volto, cofondator și CEO al Dateligens.

Ei spun că aveau nevoie să iasă din zona de confort pentru că sunt “deep tech driven” și să se orienteze mai mult spre vânzări, marketing și branding.

“InnovX-BCR a fost racheta care ne-a ajutat să ne ducem spre succes. Cred că acceleratorul e un jucător important în România pentru a crește startup-uri și a crea joburi pentru tineri, ajutând România să fie un exportator de tehnologie”, spune Philippe.

În cadrul acceleratorului ei au primit premiul din partea Ambasadei Marii Britanii pentru “Intrarea pe noi piețe”, premiu ce i-a ajutat să se extindă cu Dateligens UK, un proiect lansat cu ajutorul guvernului Marii Britanii.

În momentul de față Dateligens închide runda pre-seed la o evaluare post-money de 2,5 milioane de euro.

“Investitorii noștri francezi sunt și parteneri de business și cred mult în produsul nostru și într-o investiție pe termen lung. Vor să folosească DAP pentru securizarea datelor pentru clienții lor corporate. Investitorii noștri sunt o firmă de consultanță specializată pe R&D și știu nevoile pieței”, explică Philippe Volto.

De asemenea, Dateligens a ajuns la un nivel de prototip EU Technology Readiness Level TRL7, adică un prototip funcțional. Ei așteaptă veștile de la EIC din partea Comisiei Eruopene care ar putea să aducă o finanțare de 1,5 milioane de euro. În plus, la finalul acestui an vor lansa runda de finanțare seed deschisă VC-urilor și angelilor.