”Agricultura a fost pentru mine un refugiu în copilărie şi a devenit parte din viaţa mea când am găsit ȋn ea un alt refugiu pentru a ȋnvăţa mai departe - liceul agricol, apoi facultatea de horticultură”, povestește Ioan Enoiu, fondatorul Naturevo.
A fost mereu atras de zona de cercetare în domeniul agricol și s-a străduit mereu să pună în practică, chiar în afacerea sa, cele mai noi inovații din domeniu. De altfel, chiar pe baza activității de cercetare, a cunoștințelor acumulate în acei ani, dar și a experienței pe care a dobândit-o lucrând pentru o multinaţională și a perspectivelor pe care le vedea pentru un business în acest domeniu, a decis să pornească afacerea Naturevo acum aproape 20 de ani.
”De unde experienţa de antreprenoriat? Doar spirit de convingere că prin ȋnvăţare continuă şi muncă poţi reuşi. Apoi m-am străduit să atrag ȋn echipă oameni dedicaţi pentru a putea dezvolta ceea ce am gândit”, adaugă Ioan Enoiu.
Portofoliul Naturevo
Naturevo creează programe integrate pentru culturile agricole din România, dar şi pentru silvicultură, păşuni şi fâneţe, spaţii publice.
”Naturevo a pornit de la ideea de a dezvolta o afacere la nivel national, dar strategia este practic aceeaşi ca şi pentru planul local. Cunoşteam domeniul şi ȋi ştiam potenţialul, vedeam elementele definitorii ale afacerii şi mai ales ştiam ce se poate face pentru a dezvolta o afacere pe un domeniu arhicunoscut, dar destul de diferită astfel ȋncât să nu avem concurenţă decât parţial”, explică Enoiu, explicând faptul că și-a gândit încă de la început afacerea pe termen lung. ”O afacere gândită pe mai puțin de 20 de ani poate fi sortită pieirii”, completează acesta.
În acest moment, Naturevo are un portofoliu de peste 1.300 de fermieri din România care folosesc produsele și soluțiile sale, și o rețea de peste 20 de distribuitori, iar în scurt timp va duce produsele pe piața din Bulgaria (fondatorul Naturevo explică faptul că a deschis o firmă nouă la vecinii de peste Dunăre).
Cercetare aplicată
Iar gama de produse este cea a celor mai importante multinaţionale (Bayer, BASF, Dow Agrosciences, Nufarm, Arysta, ADAMA), adică fertilizanţi de sol şi foliari selectaţi din toată lumea ca să corespundă cerinţelor agriculturii moderne, dar şi schimbărilor climatice rapide din ultimii ani. La aceste produse se mai adaugă produse bioregulatoare şi alte produse care se introduc ȋn circuitul tehnologic agricol pentru a dezvolta programe performante care să asigure profitabilitate consistentă ȋn condiţiile unei agriculturi durabile.
”Lucrăm şi pentru refacerea potenţialului productiv al arealelor ȋn care dezvoltăm afacerile. Este de menţionat că programele noastre sunt adaptate condiţiilor din fiecare fermă (conceptul FLEXITECHagro), determină producţii agricole fără reziduuri sau cu valori foarte mici ale acestora (Conceptul 0,00 reziduuri), avem programe dezvoltate pentru agricultura ecologică (Naturevo ECO) şi mai ales programe adaptate pentru diminuarea efectelor schimbărilor climatice (conceptul EVO CLIMA)”, detaliază Ioan Enoiu.
De altfel, toate produsele și programele pe care Naturevo le pune la dispoziția fermierilor vin din cercetările aplicate pe care le derulează inginerii din echipă. ”Am introdus conceptul Naturevo Inovație care ne dă posibilitatea să ne diferențiem de concurență”, adaugă fondatorul companiei.
Inovația în agricultură
Iar zona aceasta de inovație continuă pe segmentul produselor pentru protecția plantelor vine cu un potențial de piață extraordinar. În opinia lui Enoiu, cerințele pentru produse venite din partea celor care vor să mențină biodiversitatea pe Pământ, reducând poluarea sub toate formele, duc potențialul pentru tehnologii avansate la peste 1 miliard de euro (prețuri de piață). ”Asta fără să luăm în calcul pășunile și fânețele și fondul forestier. Este, deci, loc de creștere de peste 3 ori”, afirmă acesta.
Momentan, Ioan Enoiu preferă să urmărească o dezvoltare prudentă a afacerii sale și mizează pe o creștere a cifrei de afaceri cu aproximativ 10% în 2017 comparativ cu anul trecut. La fel și în cazul profitului estimat: cel puțin la nivelul lui 2016, dacă nu chiar mai mare cu 5-10%. ”Am crescut în acest an calitatea serviciilor oferite fermierilor și acest lucru s-a văzut în gradul de absorbție a produselor noi din portofoliu”, spune Enoiu.
Consolidarea Naturevo prin echipa de vânzări
În plus, fondatorul Naturevo precizează faptul că acest an a fost dedicat mai ales aducerii în echipă a unor oameni noi, în special pe partea de vânzări.
”Anul 2018 va fi abordat cu o echipă de vânzări mărită şi mai instruită, cu multe noutăţi ȋn portofoliul de produse, din care majoritatea sunt pretabile şi pentru agricultura ecologică. Vom lucra ȋn continuare la creşterea calităţii actului de identificare a problemelor din teren, al calitaţii vânzării sub toate aspectele. Vom continua să găsim soluţii noi, atât la problemele vechi, cât şi la cele nou apărute ȋn culturi, dar şi la provocările date de schimbările imprevizibile din mediul de afaceri şi efectele macroeconomice care ne bulversează şi pe noi”, completează Ioan Enoiu.
În acest context, la care se adaugă introducerea a 9-10 produse noi în portofoliu, Enoiu prevede un plus al afacerilor Naturevor de cel puțin 15% la finalul anului viitor.
Dezvoltarea afacerii, o consecință și nu un scop în sine
”Am gândit creșterea ca fiind o consecință a ceea ce facem și nu ca un scop”, precizează omul de afaceri. Iar această dezvoltare a afacerii, atât din punctul de vedere al echipei, cât și a portofoliului pe care îl pune la dispoziția clienților, a avut nevoie și de o sursă de finanțare suplimentară. Așa că Enoiu a fost nevoit să apeleze la credite bancare.
”Până la un anumit nivel se poate lucra cu credite furnizori sau pe banii proprii. Ulterior, viteza de dezvoltare este dată şi de resursele financiare şi deci este nevoie de finanţare suplimentară”, spune Ioan Enoiu, precizând că o bună parte din banii din investiții au fost folosite în creditarea clienților care nu aveau vocaţie la credite, dar aveau perspective bune date de resurse şi management, dar şi pentru dezvoltarea mijloacelor proprii de lucru şi comunicare.
Nevoia de finanțare suplimentară
”Deocamdată, avem nişte linii de credit pe care le folosim "parcimonios", iar lansarea către alte valori o vom face doar după ce vom atinge alte praguri ale cifrei de afaceri”, explică Enoiu.
După aproape 20 de ani de antreprenoriat, Ioan Enoiu este sigur că, în continuare o idee constructivă poate găsi un mediu potrivit pentru dezvoltare și pentru a se transforma într-o afacere profitabilă, în ciuda posibilelor piedici care pot apărea pe parcurs.
”Legislaţia europeană din care parţial s-a implementat şi ȋn România, existenţa unor fonduri pentru startup-uri sau pentru diverse programe fac mai uşoară lansarea unei afaceri. Mai mult, sunt mai mulţi oameni pregătiţi să sprijine sau să instruiască antreprenorii pentru lansarea unei afaceri ca şi pentru managementul afacerii. Trebuie să găseşti variantele alternative care să răspundă şi posibilelor schimbări ale climatului de afaceri”, mai spune Ioan Enoiu.
---
Ioan Enoiu este unul dintre antreprenorii incluși în proiectul ”România Poate”. Proiectul “România Poate” s-a născut dintr-o discuție cu Patria Bank în încercarea de a găsi o soluţie comună prin care să promovăm povești ale antreprenorilor care fac lucruri bune în țară. Patria Bank e un partener pentru IMM-uri și afaceri mici. Cu ajutorul serviciilor sale, antreprenorii au parte de finanțare (linii de credit sau credite de investitii) si consultanță bancara in termeni simpli care să-i ajute să-și ducă afacerea mai departe.