Un studiu efectuat de Harvard arăta că aproximativ 85% din succesul profesional provine din aptitudinile sociale ale persoanelor. Importanța unei rețele de oameni pe care să te poți baza este, deci, enormă.

Și, cu toate că mulți antreprenori urăsc ideea de networking și fac tot posibilul să se încreadă doar în forțele proprii pentru a-și crește afacerile, pe termen lung această "strategie" se poate dovedi dezastruoasă.

La urma urmei, scopul networkingului - la conferințe, la evenimente, la bere, în tren, oriunde - este crearea unei rețele de susținere formată din prieteni, cunoștințe, parteneri și, de ce nu, potențiali clienți.

Pentru a-ți construi o rețea sănătoasă care să te ajute să îți dezvolți mai ușor business-ul, trebuie să ții cont de două lucruri importante.

1. O mână o spală pe alta

La fel ca în restul relațiilor, dacă nu există echilibru într-o relație de afaceri, atunci nu ea nu va ține prea mult. Nu te aștepta doar să primești ajutor de la persoanele pe care le întâlnești, ci oferă și tu ceva.

Gândește-te cum ai putea fi tu de folos unei persoane și oferă-ți ajutorul, iar persoana respectivă va aprecia și va fi mult mai dispusă să depună eforturi pentru tine, la rândul ei.

Și nu face asta doar o singură dată. Ține constant legătura cu partenerii tăi, află cum le merg lor treburile, întreabă dacă au nevoie de ceva. Asta îți va întări relațiile și toată lumea va avea de câștigat.

2. Cere și ți se va da

Cu toate că majoritatea timpului vei fi tentat să o iei pe ocolite când vine vorba de a cere ajutorul cuiva sau vei aștepta ca potențialii tăi parteneri să ghicească ce vrei de la ei, e mult mai eficient să spui direct ce îți dorești.

Sinceritatea îți va fi apreciată, relația va deveni mai deschisă, iar lumea nu va mai pierde timpul învârtindu-se în jurul tufișului. Iar timpul e cea mai importantă resursă când vine vorba despre afaceri.