Dragoș Stanca, antreprenor tech, fondator Upgrade 100 și președintele BRAT România a fost invitatul start-up.ro în cadrul primului episod al emisiunii online "Adevărat sau Fals" pentru a discuta despre deep fake-uri și cum conținutul manipulat de pe internet ne poate influența.

Adevărat sau Fals este o emisiune online în care explicăm internetul și facem lumină acolo unde oamenii obișnuiți nu ar trebui să ajungă. Ai văzut deja de multe ori mesaje pe rețelele sociale în care ți se promit milioane dacă faci o investiție, de multe ori promovate aparent de persoane cunoscute, cum ar fi Ion Țiriac, Florin Zamfirescu sau Marcel Ciolacu.

Urmărește episodul integral din Adevărat sau Fals aici.

Florin Cașotă, editor start-up.ro, a discutat cu Dragoș Stanca în cadrul acestui episod despre pericolele deep fake și cât de des întâlnit este pe internet. Dacă în primul episod am publicat o variantă editată a interviului, am decis să publicăm dialogul integral pentru că este esențial.

Iată principalele lucruri pe care le afli de la Dragoș Stanca:

"Deep fake e din ce în ce mai întâlnit direct proporțional cu numărul de utilizatori de digital și direct proporțional cu nevoia noastră de a ne manipula reciproc. La urma urmelor, nu e nimic nou, tehnologia doar ne face să devenim mai pricepuți la trucuri și la lucruri pe care le aplicam. Lucrurile nu fac decât să avanseze, să devină din ce în ce mai complexe și evident să existe".

"E cazul ca oamenii să se raporteze la orice conținut digital ca fiind ficțiune. Exact la fel cum dacă ne ducem la cinematograf și vedem o film în care ne invadează extratereștrii, știm foarte clar că nu are cum să fie real, doar eventual o premoniție. Exact la fel se întâmplă acum în spațiul digital. Premisa trebuie să fie aceea că este un conținut manipulat, pentru că e foarte simplu și foarte ieftin să îl manipulezi în acest moment".

Să nu mai facem distincția între virtual și real

“Cred că e foarte important să nu mai facem această distincție între virtual și real, pentru că un număr covârșitor de ore din viața noastră, de fapt, reprezintă această formă de virtualizare a vieții care este trăitul în digital. Ne construim identitate virtuală în digital, ne construim relații interpersonale în format digital, facem business, ne îndrăgostim. Peste jumătate din relațiile care se întemeiază acum sunt ca urmare a unei prime interacțiuni în digital."

“Sunt de acord cu cei care susțin și această teorie, din ce în ce mai răspândită în Statele Unite, de exemplu, că nu ar trebui să existe deloc acces la social media pentru copii și pentru adolescenți până în 16 ani.”

“Nu văd bună credință și cooperare din partea platformelor. Văd mai degrabă o atitudine asemănătoare cu acea politicienilor și a partidelor politice care încearcă pe față, oficial să danseze acest joc în care noi facem doar bine, vrem binele, vrem o lume mai conectată. Facem toate eforturile, dar pe de altă parte, pe la spate fac invers. Companiile big tech în general fac mult bine, nu doar rău, ca să fiu clar înțeles că nu sunt hater".

“Aceste mașinării sunt niște instrumente de generare de vânzări și lead-uri și de generare de venituri în e-commerce. Noi folosim practic o sanie să ne dăm pe valuri. Folosim un tool care e gândit pentru a întâlni cererea și oferta și a eficientiza procesul de vânzare pentru informare. Poate sesizăm totuși că suntem într-o eroare structurală fundamentală și că ar trebui să schimbăm ceva la asta.”

Algoritmizarea și democrația

“Suntem deja în paradigma în care efectele algoritmizării conținutului se văd, care nu ține cont de informația reală, ci doar de informația eficientă, combinată cu puterea inteligenței artificiale și a generării de deep fakes. Produce consecințe sociale foarte, foarte neplăcute. De fapt, combinația mortală pentru societățile democratice aceasta este democrație, algoritmizare, libertatea algoritmică a dezinformării sub paravanul libertății de exprimare “.

“Și societățile democratice trebuie, din nefericire, democratic, să se apere și să ia măsuri. Eu sunt foarte ferm aici - nu poate exista concomitent democrație, piață liberă și piață globală și algoritmizarea media în același timp. De ce? Pentru că e nedrept pentru societățile democratice. Uniunea Europeană se apără prin mijloace democrațice de dezinformare, iar state precum Rusia și alți actori acționează nedemocratic.“

Cum îi educăm pe oameni în tainele internetului

“Cred că inteligența artificială, combinată cu tehnologiile de tip blockchain vor veni cu soluții interesante în perioada următoare. Nu într-o perioadă foarte lungă, ce destul de repede pentru a contracara efectele negative".

“Să știți că Chat GPT în ultima versiune este foarte bun la a descoperi fake news. Dacă, de exemplu, găsim ceva care pare mult prea interesant pentru a fi adevărat și îl întrebăm pe Chat GPT dacă acea ofertă este reală sau acel articol reprezintă realitatea, o să aveți surpriza să constatați că Chat GPT răspunde corect", explică Dragoș Stanca.

El menționează că ne-am atins capacitatea biologică de a ne adapta valului de schimbări, așa că inteligența artificială ar putea fi o soluție, mai ales că modelul de business al unor produse precum Chat GPT e să ofere informație precisă.

Fără social media la copii

Dragoș Stanca spune că oamenii ar trebui să realizeze că social media nu le face bine copiilor, făcând o comparație cu alte industrii.

"Dacă ne învățăm copiii să nu fumeze și să nu pună la jocuri de noroc, atunci ar trebui să-i învățăm să nu utilizeze social media prea mult. Modelele de business non-etice se bazează pe aceleași modele în toate industria. Se exploatează vulnerabilități și dependențe, dopamina", spune Stanca.

"Dacă nu vă e indiferent că fumează copilul dumneavoastră de 11-12 ani, atunci ar trebui să nu vă fie indiferent că stă pe social media 8-10 ore pe zi", spune Stanca.